Robots duiken steeds vaker op in onze maatschappij. Hoog tijd om jonge kinderen hier op school al vertrouwd mee te maken, dachten ze in een basisschool in Evergem. De leerlingen leren in dit project verschillende robots kennen en begrijpen wanneer ze welke robot kunnen inzetten om bepaalde doelen te bereiken. Het project was bovendien de aanzet om een leerlijn uit te tekenen doorheen de hele basisschool.

Projectpartner

De Vlaamse leerkracht zette een project op poten samen met een Finse partnerschool waar er zelfs een echte “Coding Club” was. Verder sloten ook scholen uit Spanje en Turkije aan. Alles kaderde in een ruimer Erasmus+ verhaal waarbij er ook effectief gereisd werd naar de verschillende partnerlanden.

Project inleiden

De leerlingen stelden zichzelf en hun land voor op verschillende manieren.

Natuurlijk maakten de leerlingen ook verschillende logo’s en kozen ze voor het beste ontwerp om hun project te vertegenwoordigen.

Project uitwerken

Precies omdat het project werd ingeschakeld om een leerlijn over de hele school uit te werken, zat er een duidelijke structuur in. De partners kozen er ook voor om delen van dit leerproces te filmen.

  1. Eerst testten de partnerscholen verschillende robots uit
  2. Daarna gingen ze aan de slag met een aantal codingprogramma’s van verschillende moeilijkheidsgraad
  3. Tot slot wisselden de partners hun ervaringen uit over oplossingsmethodes die ze gevonden hadden voor opdrachten die ze in het kader van het project uitvoerden.

Project afronden

Het project werd afgerond tijdens een live bezoek van de deelnemende klassen aan elkaar. Er werd een echte coding wedstrijd georganiseerd. Kers op de taart was uiteraard wel de bewerkbare leerlijn doorheen heel de basisschool die uitgewerkt werd tijdens en dankzij het project.

Dit doen we volgende keer beter

We proberen volgende keer meer structuur te brengen in onze TwinSpace. Er is zo veel materiaal aangemaakt tijdens het project dat het jammer is als niet alles makkelijk teruggevonden kan worden.