Ben je benieuwd hoe je eTwinning kan integreren in de lerarenopleiding? Lees het verhaal van lerarenopleider Frederik De Laere en laat je inspireren!

Aangezien ik het enorme potentieel van eTwinning in het onderwijs had gezien, besefte ik dat het belangrijk was om eTwinning te integreren in het curriculum van de lerarenopleiding in Howest.

Integratie van eTwinning in de lerarenopleiding

In 2014 begon ik te werken in de lerarenopleiding van Howest University of Applied Sciences, na een carrière van 20 jaar lesgeven in het secundair onderwijs. Net voor ik les ging geven in het hoger onderwijs, woonde ik in Tallinn, Estland, een eTwinning-workshop voor professionele ontwikkeling bij over het thema ‘coderen’.

In het middelbaar onderwijs had ik al eerder van eTwinning gehoord, maar ik had het nooit echt leren kennen en gebruiken. Als leerkracht in het secundair onderwijs had ik wel ervaring met het gebruik van ICT in de klas en had ik heel wat fantastische tools ontdekt.

Op de conferentie in Tallinn leerde ik echt kennen wat eTwinning inhield en startte ik een eerste project met middelbare scholen uit verschillende Europese landen onder de naam Four Pics One World. In dit project werkten mijn derdejaars aardrijkskundestudenten van de lerarenopleiding samen met leerlingen van de middelbare scholen en maakten ze een app over hun eigen land met behulp van eenvoudige codeertools.

In 2015 nam ik deel aan een webinar voor lerarenopleidingen, en daar ontmoette ik Hilde Oen (leerkracht basisonderwijs aan de Spetalen Skole en eTwinning-ambassadeur in Noorwegen) en Anna Bruun (docent lerarenopleiding aan de UCN Denemarken). We besloten op een bijeenkomst in Noorwegen later in 2015 de mogelijkheden voor het opzetten van eTwinningprojecten tussen onze instellingen te onderzoeken.

Dit resulteerde in het project ICT in de klas, een samenwerking tussen Howest en Ostfold University College in Halden, Noorwegen. Het project ging over het uitwisselen van apps en webtools en het delen van goede praktijken van ICT-integratie in de klas.

Hilde, Anna en ik kwamen elkaar weer tegen op een TTI-bijeenkomst in Brussel en daar besloten we een groter project op te zetten, genaamd DLAB (Digital Learning across Boundaries), samen met Helen Caldwell (docent aan de Universiteit van Northampton, UK) die daar ook aanwezig was. DLAB I, een Erasmus Key Action 2-project waarin eTwinning was opgenomen, liep drie jaar en werd een groot succes. Een grote internationale gemeenschap van docenten, leerkrachten, studenten en leerlingen uit België, Denemarken, Noorwegen en het VK werkte aan drie verschillende thema’s ter bevordering van technologie in de klas: technologie buiten de klas, van STEM naar STEAM en CLIL. Het verhaal werd voortgezet met DLAB II Changemakers, een tweede Erasmusproject met nieuwe partners uit Spanje. DLAB II begon in 2019 en eindigde in 2022, en had deze hoofdfocus: het ontwikkelen van changemakers en onderwijs in sociale innovatie.

Aangezien ik het enorme potentieel van eTwinning in het onderwijs had gezien, besefte ik dat het belangrijk was om eTwinning te integreren in het curriculum van de lerarenopleiding in Howest. Met PXL Hogeschool, een andere Vlaamse hogeschool, hebben we het nationale project Start to teach opgezet, waarin studenten hun eerste onderwijservaring deelden. Met University College of Northern Denmark werd in 2019 een nieuw project genaamd Enhancing technology in teacher education opgezet, waarbij technologie in het wetenschapsonderwijs werd gedeeld.

In het laatste jaar van hun lerarenopleiding moeten Howest-studenten een project ontwikkelen in een module genaamd International Projects in Education en kunnen ze ervoor kiezen om een eTwinning-project uit te werken, al dan niet in samenwerking met een ervaren leerkracht in een middelbare school.

Verder werd eTwinning ook geïntegreerd in een aantal cursussen van de lerarenopleiding in Howest. In seminaries voor eerste- en tweedejaarsstudenten werd de basis van eTwinning aangeleerd in een en deelden ervaren eTwinners uit het secundair onderwijs hun praktijken met de studenten. In het laatste jaar van hun lerarenopleiding moeten Howest-studenten een project ontwikkelen in een module genaamd International Projects in Education en kunnen ze ervoor kiezen om een eTwinning-project uit te werken, al dan niet in samenwerking met een ervaren leerkracht in een middelbare school. In het herfstsemester van 2019 gebeurde dit voor het eerst en het bleek een zeer goede ervaring te zijn, zowel voor onze studenten als voor de leerkrachten van de scholen. Vanaf 2022-2023 zal deze module deel uitmaken van het Engelstalige semester We Teach The World en zullen ook internationale studenten deelnemen.

Concluderend kan ik op grond van mijn ervaring zeggen dat eTwinning een krachtig instrument is om het leren en de motivatie in het onderwijs te verbeteren. Daarom vind ik dat eTwinning moet worden opgenomen in het curriculum van lerarenopleidingen in heel Europa, omdat het platform grote mogelijkheden biedt voor internationalisering in eigen land en het belangrijk is dat eTwinning bekend is bij leraren in opleiding, zodat zij de nodige competenties verwerven om in hun toekomstige loopbaan zelf eTwinning projecten kunnen opzetten.

Frederik De Laere