eTwinning Awards 2024
Van 17 oktober tot 12 november brengt het eTwinning-team een bezoek aan de 9 scholen die een eTwinning Award wonnen in 2024. De Belgica Awards reiken we uit op ons netwerkevent #Belgica op 12 februari 2025. Benieuwd naar de leerkrachten en leerlingen die met hun project in de prijzen vielen?
Telkens we een bezoek brengen aan een school vullen we deze pagina aan. Kom dus zeker af en toe eens piepen! Lees verder en stay tuned!
Meer te weten komen over de labels en Awards die je kan winnen met je eTwinning-project? Hier lees je er alles over!

Ontdek de winnaars van de eTwinning Awards 2024!
- Hoofdprijs – ‘I will survive!’ Vicky Segerink uit het Sint-Norbertusinstituut in Duffel
- Runner-up – ‘My culture and your culture’ van Melissa Van Everbeeck – MPI Het Vindingrijk – Buitengewoon Basisonderwijs
- ICT-prijs – ‘United in Diversity’ van Karin Fontaine, Catherine Segers en Elke Slaats uit De Bron in Tielt
- Integratie in het curriculum-prijs – ‘Inclusive begins with ‘I’ ‘ van Inge Verschueren en Tinny De Clerck, en uitgewerkt met de kleuters door juffen Sarah en Liesbeth uit Vrije Kleuterschool Groenendaal Merksem & Virgo Maria Instituut Merksem.
- Samenwerkingsprijs – ‘Graphic novels’ van Naomi Ruelle uit Sint-Cordula Insituut Schoten.
- EU partnerschap-prijs – ‘YES!’ van Zefir Huybrechts uit GO! Atheneum De Ring Leuven
- Aanmoedigingsprijs – ‘La pollution actuelle en Europe’ van Nico Bouton uit het Guldensporencollege in Kortrijk
- Jaarthema – ‘Good heart, good vibes’ van Elleny Hinnaert uit het PTI in Kortrijk
- Belgica Award – Schrijf je snel in voor #Belgica for teachers op 12/2/2025 in Namen en kom van op de 1ste rij te weten wie deze Award in de wacht sleept!

Runner-up Award: ‘My culture and your culture’ van Melissa Van Everbeeck uit GO! MPI Het Vindingrijk Buitengewoon Basisonderwijs
Op 17 oktober 2024 werden we hartelijk ontvangen door de leerkrachten, leerlingen en directie van het MPI Het Vindingrijk in Evergem. Voor we samen de taarten aansneden, lieten de kinderen het dansje van ’t smidje zien en zo zat de sfeer er meteen in! De kinderen vertelden hoe het logo voor het project werd gekozen en wat ze ontdekten bij de opdrachten rond eten: gerechten die ze dagelijks eten in Italië, Spanje en Turkije kennen wij vaak ook! Op de eTwinning-taart lag er héél veel fruit – sommige kinderen opperden dat ze hierdoor hun dagelijks stukje fruit misschien niet meer moesten opeten – maar de kers op de taart was dat Melissa Van Everbroeck en haar collega’s een waardebon van €750 kregen zodat ze nog meer mogelijkheden hebben om samen met hun leerlingen steengoede projecten op te starten!
‘My culture and your culture’ is een eTwinning-project dat werd uitgevoerd door leerkrachen en leerlingen uit 6 verschillende landen. Het doel van het project was om traditionele kleding, dansen, eten, waarden en normen, en culturele hotspots te introduceren bij leerlingen uit andere landen. Zo bouwden de leerkrachten en leerlingen aan wederzijds respect en begrip voor elkaar en onze gewoontes. In het eindproduct van het project, het filmpje dat je hieronder ziet, kom je nog veel meer te weten over wat de leerlingen allemaal gedaan én bereikt hebben!
We willen toch nog eens benadrukken dat dit eTwinning-project werd georganiseerd in een school voor buitengewoon lager onderwijs en toont aan dat eTwinning voor elke school toegankelijk is, ongeacht de specifieke noden van de leerlingen. Ook scholen voor buitengewoon onderwijs kunnen met eTwinning een grensoverschrijdende leerervaring creëren!
Dankzij dit project is het MPI Het Vindingrijk uit Evergem een inspiratiebron voor andere scholen en projecten, en een boegbeeld voor eTwinning! ‘Your culture and my culture’ werd beloond met de eTwinning Award ‘Runner-up’ en een waardebon van €750.
Onze externe jury prees de gedeelde planning, vakoverschrijdende aanpak, creatieve inzet van ICT-tools, en de actieve betrokkenheid van leerlingen, ouders, en collega’s. Door de diversiteit aan activiteiten is er een doorgedreven multidisciplinariteit binnen het project. De jury was onder de indruk van de internationale samenwerking en de boeiende, concrete, relevante activiteiten die geïntegreerd zijn in het leerplanactiviteiten voor de leerlingen. De ICT-tools ondersteunen de pedagogische doelstellingen en ook de TwinSpace werd vakkundig gebruikt en was zeer goed georganiseerd. De onderwijsdoelstellingen zijn duidelijk en zijn relevant, haalbaar en meetbaar en ook de sleutelcompetenties digitale en technologische competenties, actief burgerschap, cultureel bewustzijn en culturele expressie waren zeer duidelijk aanwezig in het project.
Dit project toont aan dat elke school, ook voor buitengewoon onderwijs, de lessen kan verrijken met eTwinning! Bekijk het filmpje dat de leerlingen en leerkrachten samen maakten en laat je inspireren om ook jouw klasdeur naar Europa open te zetten!
Integratie in het curriculum-prijs – ‘Inclusive begins with ‘I’ ‘ van Inge Verschueren en Tinny De Clerck, en uitgewerkt met de kleuters door juffen Sofie en Liesbeth uit Vrije Kleuterschool Groenendaal Merksem & Virgo Maria Instituut Merksem.
Een kleuterschool waar de leerkrachten en kleuters samenwerken met klassen elders in Europa? Dan kan! Met eTwinning én in Groenendaal en Virgo Maria in Merksem. We werden tijdens de koffiepauze ontvangen door de leerkrachten en de directeurs van Groenendaal en Virgo Maria. De kleuters die tot grote tevredenheid van de jury zeer actief en enthousiast aan het project hebben deelgenomen, konden jammer genoeg niet aanwezig zijn: zij mochten immers allen doorschuiven naar het eerste leerjaar! Ze hadden tijdens het eTwinning-project onder andere geleerd dat Virgo Maria geen land is: het is heel leuk om de anekdotes en verhalen van de leerkrachten te horen tijdens zo’n scholenbezoeken!
We schoven gezellig bij aan tafel in de leraarskamer en mochten trots volgende jurycommentaren delen met de winnaars van de Award ‘Integratie in het curriculum’!
De coördinatie van het project met een activiteitenfiche per onderdeel van het project is heel duidelijk en overzichtelijk. De internationale samenwerking is heel goed uitgewerkt met bv het zingen van liedjes tijdens online meetings en er is een enthousiaste interactie tussen de kinderen. De ICT-tools zijn op maat van de kleuters: er worden online meetings georganiseerd zodat iedereen kan deelnemen! De activiteiten worden in de eigen school uitgevoerd, maar zijn naar inhoud toe met elkaar verbonden, en ze zijn aangepast aan de leeftijd en capaciteiten van de leerlingen. Deze activiteiten vereisen van de kinderen dat ze een actieve rol spelen en daartoe zijn de gepaste methodologie en technieken gebruikt. Heel belangrijk is dat de onderwijsdoelstellingen duidelijk beschreven en relevant, haalbaar en meetbaar zijn. Ook de sleutelcompetenties zijn duidelijk aanwezig in het project. Multidisciplinaire elementen worden geïntroduceerd in overeenstemming met de doelstellingen van het project. Er werd niet alleen ingezet op de betrokkenheid van de leerlingen, maar ook ouders en collega’s werden bij het project betrokken doordat het project werd verspreid via de lerarenvergadering en Netwerk Kleuterinclusie.
Het project ‘Inclusive begins with I’, van Inge, Tinny, Sofie en Liebeth, en hun kleuters, krijgt de eTwinning Award ‘Integratie in het curriculum’ en dat wordt beloond met een waardebon van € 750!

Samenwerkingsprijs – ‘Graphic novels’ van Naomi Ruelle en haar leerlingen uit 6 Grafische Media uit Sint-Cordula Insituut Schoten.
Van de kleutertjes uit Merskem trokken we naar de tieners uit Schoten. Deze jongedames en heren zaten netjes in de klas les te volgen en wij mochten met onze eTwinning-taart voor een lekkere pauze zorgen. De leerlingen hadden een filmpje gemaakt waarin we hun grapich novels zagen en waar ze toonden hoe ze in internationale teams aan de slag waren gegaan. Je leest het goed: deze klas werkte in internaionale groepjes samen om te leren wat een graphic novel precies is én er dan zelf eentje te maken. Een vrolijk gesprek over het samenwerken met lleringen elders inn Europa volgde, en we zijn er zeker van dat Naomi heeft gescoord bij haar leerlingen door hen zo’n toffe en uitdagende opdracht te geven. Zowel de leerlingen als de leerkracht waren zeer tevreden van de resultaten.
Ook onze externe jury was tevreden. Lees je mee?
De jury bewonderde de goede interactie tussen de leerlingen met vele gedeelde projectresultaten. De leerlingen werkten in internationale teams aan een graphic novel en samen leerden ze de elementen van een graphic novel kennen. De eindproducten van het project zijn het resultaat van een zeer goede samenwerking. De ICT-tools worden creatief gebruikt en ondersteunen de pedagogische doelstellingen. Bovendien hadden de leerlingen inspraak in welke IT-tools ze gebruikten én werden er duidelijke tutorials voorzien door de leerkrachten. De onderwijsdoelstellingen zijn duidelijk voor het leerplan Engels en zijn relevant, haalbaar en meetbaar. Ook de sleutelcompetenties digitale en technologische competenties, meertaligheid en interpersoonlijke vaardigheden en culturele expressie waren duidelijk aanwezig in het project. De multidisciplinaire aanpak is zichtbaar in de aangeboden activiteiten: verschillende kennisgebieden worden samengebracht bij het eindproduct.
Het is dus zeer logisch dat het project ‘Grafic novels for teens, van Naomi Ruelle en haar leerlingen uit 6GRA de eTwinning Award ‘Samenwerking met de partnerscholen’ krijgt en samen met een lekker stukje taart ook een waardebon van € 750!
Hoofdprijs – ‘I will survive!’ van Vicky Segerink uit het Sint-Norbertusinstituut in Duffel
Vicky Segerink en haar leerlingen uit het Sint-Norbertusinstituut uit Duffel wisten uiteraard dat wij eraan kwamen met een Award. Dat er echter zoveel lekkere taart zou zijn én dat ze de hoofdprijs in de wacht zouden slepen, daar hadden ze niet van durven dromen. We vonden het zelf ook heel spannend om hen met veel fierheid de hoofdprijs uit te reiken en te vertellen wat onze externe jury over hun fantastische project te vertellen had!
Er was een duidelijk werkplan met een goede werkverdeling en zo was het bijna als vanzelfsprekend (al weten we dat dat het nooit is) dat de taken door alle projectpartners werden uitgevoerd. Leerlingen werkten samen in internationale teams en bedachten toffe tools om de eindproducten van de verschillende scholen samen te brengen, zoals tentoonstellingen via Emaze en Padlets. Wat bij eTwinning-projecten natuurlijk ook belangrijk is, is de aandacht voor cybersecurity en privacy in de Twinspace, en deze aandacht was dit project zeker aanwezig. Bovendien werd de Twinspace goed georganiseerd en waren de ICT-tools afgestemd op de leerlingen, die deze zelfstandig en creatief gebruikten. Vaak werden meerdere opties voor dezelfde activiteit aangeboden zodat de leerlingen zelf inspraak hadden in welke tools ze wilden inzetten. De onderwijsdoelstellingen waren duidelijk gecommuniceerd, zodat iedereen wist waar naartoe gewerkt moest worden. Er was veel variatie in methodieken en voldoende aandacht voor de autonomie van de leerlingen warbij de leerkrachten fungeerden als mentoren. De leerplandoelstellingen werden internationaal per activiteit bepaald. Niet enkel de deelnemende leerlingen werden bij het project betrokken, maar ook collega’s en ouders leerkrachten en ouders werden op de hoogte gehouden via een blogen konden meedoen aan de evaluatie van het project.
Wij van eTwinning Vlaanderen kunnen aan deze lovende woorden niet meer toevoegen, dan te melden dat het project ‘I will survive!’, van Vicky Segerink en haar leerlingen heel verdiend de eTwinning Award ‘hoofdprijs’ krijgt met als beloning van een waardebon van €1500!
ICT-award – United in Diversity van Karin Fontaine, Catherine Segers en Elke Slaats uit De Bron in Tielt
Net als vorig jaar trok het eTwinning Vlaanderen team vandaag naar De Bron in Tielt. Met het eTwinning- project United in Diversity zijn zij zonder twijfel boegbeeld en inspiratiebron zijn voor andere scholen en projecten.
De jury roemde de interactieve internationale samenwerking: de activiteiten werden gezamenlijk georganiseerd aan de hand van een sterk gedocumenteerd werkplan waarbij Nederlandse en Vlaamse leerlingen, vanuit een historisch perspectief werkten aan een hedendaagse inclusieve samenleving. Bovendien werkten de leerlingen met de TwinSpace én kregen ze veel autonomie in het project.
De leerkrachten hebben krachtig ingezet op digitale competenties: naast de Twinspace maakten leerlingen creatief en zelfstandig gebruik van Flipgrid, Canva, Mentimeter, Goosechase, en andere IT-tools. Het viel de jury op dat met dit project ICT op een heel creatieve en afwisselende manier werd ingezet.
Jullie kunnen het wellicht zelf al raden: United in Diversity, van leerkrachten Karin Fontaine, Catherine Segers en Elke Slaats en hun leerlingen, worden beloond met de eTwinning ICT Award. Ze krijgen een waardebon van 250 euro aan workshops bij Digitale Wolven om hun verdere digitale competenties in internationale context een extra boost te geven. En natuurlijk was er ook taart!




EU partnerschap-prijs – ‘YES!’ van Zefir Huybrechts uit GO! Atheneum De Ring Leuven
Yes! Feest! Op vrijdag 8/11 trokken we naar Leuven waar we ontvangen werden door Zefir Huybrechts en zijn leerlingen.
De jurycommentaren waren lovend voor de goeie samenwerking tussen de partnscholen. Dit project, zo zegden ze, is een schitterend voorbeeld van samenwerking tussen partnerscholen, waarbij effectieve strategieën voor de coördinatie tussen leerkrachten zijn toegepast. Met een duidelijk projectplan gekoppeld aan KA220, hebben de leerlingen een actieve rol gespeeld in de sturing van het project.
De online samenwerking tussen leerlingen heeft zich gericht op de voorbereiding van wederzijdse uitwisselingen tussen Barcelona en Leuven. Dit heeft hun samenwerking en interculturele competenties versterkt. Daarnaast is er gewerkt aan gemeenschappelijke producten, met een sterke nadruk op mini-ondernemingen en mogelijke toekomstige grensoverschrijdende teams.
Dit project toont een sterke samenwerking tussen verschillende initiatieven zoals VLAJO mini-ondernemingen, Erasmus+ mobiliteiten en eTwinning. Het is een goed geplande en uitgevoerde aanpak die zeker navolging verdient.
Om deze redenen zijn wij heel blij dat we het project ‘YES!’ van Zefir Huybrechts en zijn leerlingen de eTwinning Award ‘EU-partnerschap’ mogen geven. Zij krijgen 2 golden tickets voor eTwinning-seminaries.


Aanmoedigingsprijs – ‘La pollution actuelle en Europe’ van Nico Bouton uit het Guldensporencollege in Kortrijk
We werden ontvangen door een zaal vol leerlingen en een heel enthousiaste Nico Bouton. De leerlingen die zo actief het project uitvoerden, hebben de school verlaten: zij zaten immers in het 6de middelbaar.
Met het project ‘La pollution actuelle en Europe’ opende Nico zijn klasdeur en die van de school naar Europa. Hij werkte met zijn leerlingen rond een heel belangrijk en urgent thema. De jury benadrukte dat leerplandoelstellingen zeer duidelijk omschreven waren en vond het bijzonder goed dat het project werd opgevat als een lesonderdeel uit de vaste cursus. Bovendien werd er vakoverschrijdend gewerkt en is er veel aandacht voor de sleutelcompetenties.
Alle deelnemers hebben toegang tot een goed georganiseerde TwinSpace, waardoor het project goed te volgen is. De jury loofde de grote verscheidenheid aan activiteiten met een actieve rol voor leerlingen. De leerlingen hebben een grote autonomie in de realisatie van het project gehad, en dat is toch wel heel iets om erg trot op te zijn!
Guldensporerencollege Kortrijk heeft zijn eerste stapjes gezet in eTwinning en meteen een zeer kwaliteitsvol project ontworpen, onder begeleiding van leerkracht Nico Bouton. Wij geven Nico Bouton en zijn leerlingen dus ook bijzonder graag de eTwinning Aanmoedigingsprijs. Zij krijgen een waardebon van 500 euro.

Jaarthema award – ‘Good heart, good vibes’ van Elleny Hinnaert uit het PTI in Kortrijk
Elleny Hinnaert is nog maar 2 jaar aan de slag met eTwinning, maar heeft al heel veel geleerd én heel veel bereikt met haar leerlingen. Vorig jaar won ze ook al een Nationaal kwaliteitslabel met haar eTwinning-projecten en dit jaar mag ze een Award mee naar huis nemen! Of beter gezegd: wij brachten de Award met veel plezier en taart bij haar en haar leerlingen!
Elleny nam dit jaar deel aan een eTwinning seminarie om betrouwbare partners te zoeken en te leren hoe ze nog meer uit eTwinning-projecten kan halen. Je kan haar verhaal hier lezen.
Het project ‘Good heart, good vibes‘ is een project dat je op slag blij maakt! Leerlingen worden gestimuleerd om willekeurige goede daden, ‘random acts of kindess’, te verrichten voor familie, vrienden of mensen die ze niet kennen. Ze voelden de warme vibe die je krijgt als je mensen gelukkig maakt en deelden dit delen met hun eTwinning-partners.
Het project werd door de jury geroemd omdat het een uniek project is in kader van het vak godsdienst, en goed afgestemd is met de leerplandoelen. Bovendien werken de leerlingen werkten gestructureerd samen, zowel synchroon als asynchroon. Er werd een breed scala aan ICT-tools aangeboden die de leerlingen creatrief konden inzetten. De sterke aandacht voor sleutelcompetenties, en dan vooral voor socio-emotionele competenties van de leerlingen, viel de jury op.
Zoals je kan afleiden uit de jury-commentaren winnen Elleny Hinnaert en haar leerlingen met het project ‘Good heart, good vibes‘ zeer verdiend de eTwinning Jaarthema Well-being Award. Zij winnen een daguitstap naar Outsider, ter waarde van 500 euro, om hun fysiek en mentaal welbevinden nog maar eens te boosten!