Het integreren van de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie in een eTwinning-project kan een effectieve manier zijn om bewustzijn te creëren, educatie te bevorderen en de strijd tegen homofobie en transfobie te ondersteunen.

Wij geven je graag enkele voorbeelden van hoe je deze dag en de problematiek errond kan integreren in je lessen door middel van een eTwinning-project.

Creëerde je zelf ook al een eTwinning-project over de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie? Heb je leuke ideeën of interessante tips die je wil delen met andere eTwinniners. Wij horen het graag via eTwinning@epos-vlaanderen.be.

Bewustwordingscampagne: Werk samen met andere eTwinning-scholen om een bewustwordingscampagne op te zetten. Dit kan onder meer het verspreiden van informatie en statistieken over homofobie en transfobie, het delen van persoonlijke verhalen van LGBTQ+-personen en het promoten van tolerantie en acceptatie omvatten. Je kunt dit doen via sociale media, het maken van posters of flyers, het organiseren van een schoolbijeenkomst of het opzetten van een virtuele tentoonstelling.

    Onderzoek en discussie: Moedig leerlingen aan om onderzoek te doen naar de geschiedenis en de impact van homofobie en transfobie wereldwijd. Laat ze presentaties maken over belangrijke gebeurtenissen, zoals de Stonewall-rellen, of over prominente LGBTQ+-activisten en hun bijdragen aan de gelijkheidsstrijd. Organiseer vervolgens groepsdiscussies waarin de leerlingen hun bevindingen kunnen delen en meningen kunnen uitwisselen over hoe ze kunnen bijdragen aan een inclusievere samenleving. –

      Creatieve projecten: Stimuleer leerlingen om hun creatieve vaardigheden te gebruiken om een boodschap van acceptatie en gelijkheid over te brengen. Ze kunnen bijvoorbeeld gedichten, verhalen, liedjes, kunstwerken of video’s maken die de ervaringen van LGBTQ+-personen weerspiegelen of homofobie en transfobie aanpakken. Deze kunnen vervolgens worden gedeeld op een speciale IDAHOT-webpagina of in een virtuele galerij.

      Gastdocenten en workshops: Nodig gastsprekers uit, zoals vertegenwoordigers van LGBTQ+-organisaties, activisten of mensen uit de LGBTQ+-gemeenschap zelf, om lezingen of workshops te geven. Ze kunnen praten over hun persoonlijke ervaringen, de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden en manieren waarop de leerlingen kunnen bijdragen aan een inclusievere omgeving. Zorg ervoor dat er ruimte is voor vragen en open discussies.

      • TIP: zoek je apps waarmee je makkelijk online meetings kan organiseren met je partners en zo samen leren van de gastsprekers? Neem dan een kijkje op onze IT-tools website: Skype / Teams / Zoom.