Ook in het Buitengewoon Onderwijs kan je aan de slag met eTwinning, en daar weet eTwinning-ambassadeur Ilse Delo alles van! Zij bezorgt haar leerlingen al jaren unieke ervaringen en een open blik op Europa dankzij de eTwinning-projecten die ze voor hen uitwerkt, samen met partners in andere Europese landen. Vraag jij je ook af hoe je Europa je klas in het Buitengewoon Onderwijs binnen kan brengen? Neem contact op met Ilse Delo via eTwinning@epos-vlaanderen.be en verruim de horizon van jouw leerlingen.

Hier vind je alvast enkele projectideeën.

eTwinning-idee 1: “Express yourself”

Thema: creatieve expressie

  1. Doelstellingen:
    • Leerlingen ontwikkelen hun creatieve expressievaardigheden.
    • Leerlingen leren omgaan met diverse kunstvormen.
    • Bevorderen van zelfexpressie en zelfvertrouwen.
  2. Stappenplan:
    • Leerlingen creëren individuele kunstwerken die hun emoties uitdrukken, bijvoorbeeld schilderijen, tekeningen of digitale kunst.
    • Documenteer het creatieve proces met foto’s en korte beschrijvingen.
    • Organiseer een online meeting waarin leerlingen hun kunstwerken delen en kort vertellen welke emoties ze wilden uitdrukken.
    • Laat de partnerklas raden welke emoties de kunstwerken vertegenwoordigen.
    • Leerlingen gebruiken de feedback van de partnerklas om gezamenlijk een digitaal kunstwerk te maken dat de diversiteit van emoties weerspiegelt.

eTwinning-idee 2: “Our world, our stories”

Thema: culturele uitwisseling

  1. Doelstellingen:
    • Begrip kweken voor verschillende culturen.
    • Ontwikkelen van taalvaardigheid en communicatie.
  2. Stappenplan:
    • a. Leerlingen maken presentaties in de vorm van tekeningen, foto’s, verhalen over hun lokale cultuur, inclusief tradities, feesten en belangrijke bezienswaardigheden.
    • Deel de tekeningen, foto’s, gesproken verhalen online met de partnerklas.
    • Organiseer een virtuele culturele uitwisseling waarin leerlingen vragen stellen over elkaars presentaties.
    • Leerlingen schrijven, tekenen of filmen gezamenlijk een verhaal waarin elementen van beide culturen zijn verwerkt.
    • Vertaal het verhaal naar de taal van de partnerklas en presenteer het aan beide klassen.

eTwinning-idee 3: “Science explorers”

Thema: wetenschappelijke ontdekkingen

  1. Doelstellingen:
    • Stimuleren van wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
    • Verbeteren van samenwerkingsvaardigheden.
  2. Stappenplan:
    • a. Kies een wetenschappelijk onderwerp zoals ‘Plantengroei en milieubewustzijn’.
    • Leerlingen planten elk een zaadje of stekken een plantje in hun eigen omgeving, in de klas, op school. Ze documenteren dit proces met foto’s en notities, waarbij ze specifieke groeifasen vastleggen.
    • Organiseer een online vergadering waarin leerlingen elkaars plantexperimenten presenteren. Bespreek de omstandigheden, zoals watergeven en blootstelling aan zonlicht, en vergelijk de groeiprocessen. Zijn er verschillen tussen de foto’s en de plantjes? Wie heeft er welke plant gezaaid of gestekt?
    • Werk samen aan een digitaal wetenschappelijk verslag waarin de verschillende groeistadia van de planten worden gedocumenteerd. Gebruik foto’s, grafieken en notities om de observaties te ondersteunen.
    • Presenteer het gezamenlijke verslag aan beide klassen tijdens een online bijeenkomst. Laat leerlingen hun ervaringen delen en benadruk het belang van planten voor het milieu.

eTwinning-idee 4: “Healthy minds, healthy bodies”

Thema: gezondheid en welzijn

  1. Doelstellingen:
    • Bewustwording creëren over gezonde levensstijl.
    • Samenwerken aan gemeenschappelijke doelen.
  2. Stappenplan:
    • Houd een gezamenlijke gezondheidsweek met activiteiten zoals gezonde snacks maken, mindfulness-oefeningen en groepsbeweging.
    • Deel recepten voor gezonde snacks online en bespreek de bereiding ervan tijdens een virtuele kookles.
    • Organiseer een online discussie over gezondheidsvoordelen en vergelijkende levensstijlen.
    • Werk samen aan een presentatie over gezonde gewoonten, waarbij elke klas een deel bijdraagt.
    • Presenteer de gezamenlijke presentatie aan beide klassen.

eTwinning-idee 5: “Green guardians”

Thema: duurzaamheid en milieubewustzijn

  1. Doelstellingen:
    • Bewustwording creëren over milieukwesties.
    • Stimuleren van milieubewust gedrag.
  2. Stappenplan:
    • Voer een gezamenlijke opruimactie uit op het schoolterrein en documenteer het proces met foto’s. Laat de leerlingen beschrijven waarom het nodig is om afval in de juiste vuilbak te gooien. Is het op jullie school netjes?
    • Deel de resultaten online en bespreek de impact van zwerfvuil op het milieu tijdens een virtuele vergadering.
    • Plant virtuele bomen voor elke duurzame actie die elke klas onderneemt en creëer samen een digitale ‘groene tuin’. Mocht het mogelijk zijn op school, dan kan je natuurlijk echte bomen, bloemen of planten aanplanten en dit tonen aan je partners.
    • Werk samen aan een presentatie over duurzaamheid met tips voor een milieuvriendelijkere levensstijl.
    • Organiseer een online meeting. Toon elkaar jullie resultaten met foto’s en tekeningen. Presenteer de gezamenlijke presentatie en benadruk de gedeelde verantwoordelijkheid voor het milieu.

Vragen of opmerkingen? eTwinning@epos-vlaanderen.be.