Een eTwinning-project rond Safer Internet Day dat veilig internetgebruik wil bevorderen én tegelijk begrip en vriendschappen creëren tussen leerlingen en leerkrachten uit verschillende culturen.

Aan de slag!

Ga je aan de slag met dit eTwinning-project? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

.

Je vindt dit project en andere projectideeën, samen met nuttige IT-tools om in elk fase van je eTwinning-project te gebruiken, op onze IT-tools-website.

Doelstellingen:

Dit eTwinning-project legt de nadruk op samenwerking en het delen van ervaringen met partners in andere Europese landen. Het doel is niet alleen om veilig internetgebruik te bevorderen, maar ook om begrip en vriendschappen te creëren tussen leerlingen en leerkrachten uit verschillende culturen.

Stap 1: Introductie – Veilig surfen uitleggen

Leg aan de leerlingen uit wat het internet is en waarom het belangrijk is om veilig te surfen. Gebruik eenvoudige taal en vergelijk het internet met een grote bibliotheek vol informatie en spelletjes.

Voorbeeldinstructie: Vertel de kinderen dat het internet een speciale plek is waar ze veel leuke dingen kunnen ontdekken, zoals verhalen, tekeningen en liedjes. Maar, net zoals in een echte bibliotheek, moeten ze weten hoe ze veilig kunnen rondkijken.

Stap 2: Introductie – eTwinning en veilig surfen

  • Leg aan de leerlingen uit wat eTwinning is en waarom het geweldig is om samen te werken met leerlingen en leerkrachten uit andere Europese landen. Koppel dit aan het belang van veilig surfen.
  • Door de introductie van eTwinning te koppelen aan een interactieve opdracht, wordt de betrokkenheid vergroot en ontstaat er al vroeg een gevoel van samenwerking met kinderen uit andere landen. Deze introductie helpt ook de basis te leggen voor het begrijpen van het belang van veilig surfen in een internationale context.

Voorbeeldinstructie:

  • Vertel de kinderen dat ze vrienden kunnen maken met kinderen uit andere landen en samen leuke dingen kunnen ontdekken op het internet, maar dat we ook willen leren hoe we veilig kunnen spelen.
  • Toon de eTwinning-website op het digibord en leg uit dat eTwinning een geweldige manier is om online vrienden te maken en samen te werken met leerlingen en leerkrachten uit andere Europese landen. Vergelijk het met het hebben van een virtuele klasgenoot ergens anders in Europa.

Interactieve opdracht:

  • Verdeel de klas in kleine groepen en wijs elke groep een partnerland toe.
  • Vraag de leerlingen om samen met hun groepje een ‘Virtuele Vriendenkaart’ te maken, waarop ze enkele feiten en interessante dingen over zichzelf noteren, samen met een tekening van hun ‘virtuele vriend’ uit het toegewezen partnerland.

Gemeenschappelijk resultaat:

  • Laat elke groep hun virtuele vriendenkaart delen op het eTwinning-platform met de klas uit het partnerland. Zo leren de leerlingen elkaar kennen en ontstaat er al een vroege band.

Reflectie:

  • Bespreek kort waarom het belangrijk is om vrienden te maken met kinderen uit andere landen en hoe dit kan bijdragen aan een grotere wereldwijde gemeenschap.
  • Benadruk dat goede vrienden elkaar helpen en beschermen, ook online.

Stap 3: Netiquette & een code of conduct: basisregels voor veilig online gedrag

Beschrijf eenvoudige regels voor veilig online gedrag, zoals het delen van persoonlijke informatie, vreemde berichten en het belang van toestemming vragen aan ouders voordat ze iets nieuws proberen.

Info en opdrachten hierover vind je op onze IT-tools pagina ivm netiquette en het opstellen van een ‘code of conduct’. Je krijgt er een stappenplan over hoe je met leerlingen van het lager of secundair onderwijs een code of conduct samen kan opstellen.

Stap 4: Interactieve activiteit – Veilig Internet Quiz

Organiseer een leuke en leerzame “Veilig Internet Quiz” waarbij de leerlingen samen met hun klasgenoten en de partnerklas uit het eTwinning-project kunnen deelnemen. Gebruik eenvoudige vragen en antwoorden om de betrokkenheid van de kinderen te vergroten. Je kan ook de lerlingen en partners zelf vragen laten opstellen in internationale teams.

Voorbeeldvragen:

  1. Vraag 1: “Mag je aan iedereen online vertellen waar je woont?” of “Is het oké om je adres online te delen?”
    • Antwoordopties: a) Ja, b) Nee
    Bespreek na het beantwoorden waarom het belangrijk is om deze informatie privé te houden.
  2. Vraag 2: “Is het veilig om zomaar op links te klikken die je online tegenkomt?”
    • Antwoordopties: a) Ja, b) Nee
    Bespreek na het beantwoorden waarom het belangrijk is om alleen op links te klikken als je zeker weet waar ze naartoe leiden.

Gemeenschappelijke opdracht: Voeg een vraag toe die de kinderen uit beide klassen gezamenlijk kunnen beantwoorden. Bijvoorbeeld:

  1. Vraag 3: “Welke drie dingen zou je altijd moeten doen om veilig online te zijn?”
    • Laat de kinderen samenwerken in kleine groepen, zowel binnen hun eigen klas als met de partnerklas, om deze vraag te beantwoordenBespreek de antwoorden gezamenlijk en benadruk het belang van deze veiligheidsmaatregelen.

Gemeenschappelijk resultaat: Laat de klassen de behaalde scores delen en vergelijken op het eTwinning-platform. Moedig aan om elkaars ervaringen te delen en tips uit te wisselen over hoe ze veilig kunnen blijven tijdens het online zijn.

Deze aanpak zorgt niet alleen voor een gezamenlijke quizervaring, maar versterkt ook het gevoel van samenwerking tussen de leerlingen van verschillende landen. Het geeft hen de kans om gezamenlijk na te denken over en te discussiëren over online veiligheid, wat de bewustwording vergroot en de banden tussen de klassen versterkt.

Stap 5: Creatieve opdracht – Veilig Online Tekening

Laat de kinderen tekeningen maken die laten zien hoe ze veilig online kunnen zijn. Moedig hen aan om personages of situaties te tekenen die de basisregels weergeven.

Voorbeeldinstructie: Geef de kinderen kleurpotloden en papier en vraag hen om een tekening te maken van een vriendelijke robot die hen helpt veilig te surfen op het internet.

Stap 6: Ouderbetrokkenheid – Veilig Internet Thuisopdracht

Geef de kinderen een simpele thuisopdracht om met hun ouders te bespreken wat ze hebben geleerd. Moedig ouders aan om vragen te stellen en samen online activiteiten te ondernemen.

Voorbeeldinstructie: Geef de kinderen een kaartje mee naar huis waarop staat: “Vertel aan mama of papa wat je hebt geleerd over veilig surfen op het internet en vraag hen om samen met jou een leuk online spelletje te spelen.”

Stap 7. Evaluatie, reflectie en disseminatie & certificaten

Doel: Het afsluitend evenement is een belangrijk moment waarbij leerlingen de kans krijgen om hun prestaties te delen en hun banden met leeftijdsgenoten uit andere landen te versterken.

Tips:

  1. Reflectie en ervaringen delen:
    • Organiseer reflectiesessies in beide klassen waar leerlingen kunnen nadenken over wat ze hebben geleerd tijdens het project.
    • Laat leerlingen hun gedachten en ervaringen delen, bijvoorbeeld door in kleine groepen te praten of door individuele reflectieverslagen te tekenen of schrijven.
  2. Virtuele bijeenkomst:
    • Plan een afsluitend virtueel evenement, zoals een videoconferentie, waarbij de leerlingen van beide klassen elkaar kunnen ontmoeten en hun projecten, tekeningen en foto’s kunnen delen.
    • Tijdens deze bijeenkomst kunnen leerlingen vragen stellen aan hun partners en meer te weten komen over hun ervaringen en projectresultaten.
  3. Gezamenlijke presentatie:
    • Laat leerlingen gezamenlijke presentaties voorbereiden waarin ze de hoogtepunten van hun project benadrukken. Dit kunnen diavoorstellingen zijn met foto’s, tekeningen en verhalen over hun ervaringen.
    • Deel deze presentaties met de partnerklas via eTwinning-berichten of een gedeeld online platform.
  4. Afscheid nemen:
    • Laat leerlingen een bedankingsbriefje maken voor hun partners. Na al dat online samenwerken, mag er ook wel nog eens een briefje per post verstuurd worden.
    • Verlies goeie partners niet uit het oog! Hou de contactgegevens bij om toekomstige eTwinning-projecten op te starten. Moedig je partners en leerlingen aan om na het project contact te houden met partnerscholen en toekomstige samenwerking te verkennen.

Geef je leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.

Je kan je project-resultaten ook delen binnen en buiten de schoolmuren, met collega’s, ouders, andere eTwinning-partners. Ook wij van eTwinning Vlaanderen willen graag jullie good practices delen. Je kan je projectresultaten en ervaringen altijd mailen naar eTwinning@epos-vlaanderen.be. Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

EXTRA TIPS

  • Op de website van Safer Internet Day vind je nog meer tips en informatie.
  • Ben je van plan om een eTwinning-project op te starten? Bekijk dan onze checklist met links naar nuttige info en tools. Je kan ook de checklist in een Word-document vinden zodat je zelf kan afvinken welke stappen je al genomen hebt. Zo ben je er ook zeker van dat je op het einde van volgend schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel kan aanvragen.
  • Op Klascement vind je een heleboel lesideeën om met je leerlingen rond Safer Internet Day te werken.