Een project waarbij leerlingen samenwerken aan het maken van een virtuele ruimtevaartreis door ons zonnestelsel en elk internationaal team een deel van de reis organiseert. Dat kan. Met eTwinning!

Aan de slag!

Ga je aan de slag met dit eTwinning-project? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

.

Je vindt dit project en andere projectideeën, samen met nuttige IT-tools om in elk fase van je eTwinning-project te gebruiken, op onze IT-tools-website.

1.     Doelstellingen: 

  • Kennismaking met het zonnestelsel en de ruimtevaart. 
  • Ontwikkelen van onderzoeks- en presentatievaardigheden. 
  • Bevorderen van internationale samenwerking en uitwisseling. 

2.     Dit project past mogelijk binnen de volgende vakken:

Dit project kan passen binnen verschillende vakken in het secundair onderwijs en is geschikt voor leerlingen van verschillende leeftijden, afhankelijk van de diepgang en complexiteit van het onderzoek.

We geven enkele voorbeelden, maar jij weet het beste welke leerplandoelstellingen je moet bereiken en welke vaardigheden je moet nastreven in je vak.

  • Natuurwetenschappen/Fysica: Leerlingen kunnen onderzoek doen naar de fysische eigenschappen van planeten, manen en andere objecten in ons zonnestelsel. Mogelijke leerplandoelstellingen: begrip van gravitatie, astronomie, beweging van hemellichamen, wetten van Newton.
  • Aardrijkskunde: Leerlingen kunnen de geografische kenmerken van planeten en manen bestuderen, evenals de invloed van geologische processen op hun oppervlak. Mogelijke leerplandoelstellingen: begrip van geografische fenomenen, cartografie, ruimtelijke ordening.
  • Geschiedenis: Leerlingen kunnen de geschiedenis van de ruimtevaart verkennen, inclusief belangrijke ontdekkingen, ruimtemissies en de impact ervan op de samenleving. Mogelijke leerplandoelstellingen: begrip van historische ontwikkelingen, chronologie, historisch redeneren.
  • Informatica/ICT: Leerlingen kunnen digitale presentaties maken met behulp van softwaretools zoals PowerPoint, Prezi, of Canva om hun onderzoek en bevindingen te presenteren. Mogelijke leerplandoelstellingen: gebruik van softwaretoepassingen, digitale geletterdheid, multimediapresentaties.
  • Talen (afhankelijk van de taal waarin het project wordt uitgevoerd): Leerlingen communiceren met leerlingen van partnerklassen in andere landen, waarbij ze informatie uitwisselen, vragen stellen en feedback geven. Mogelijke leerplandoelstellingen: mondelinge en schriftelijke communicatie, interculturele competenties.

Samen met je collega’s van deze vakken kan je uiteraard ook vakoverschrijdend werken. Dat maakt het project plezanter én uitdagender voor de leerkrachten en de leerlingen.

Tijdslijn: een voorbeeld

Hier vind je een mogelijk voorbeeld van een tijdslijn. Je kan nog een kolom toevoegen waarbij de partners hun leerplandoelstellingen kunnen toevoegen. De deadline is uiteraard flexibel en kan worden aangepast afhankelijk van de specifieke behoeften van de klas en de beschikbare tijd.

Verdeel de taken onder de partners om gelijke deelname en betrokkenheid te bevorderen. Wanneer iedereen de verantwoordelijkheid draagt voor het project, is de betrokkenheid des te groter en is het aangenamer om samen te werken.

3.     Internationale teams van leerlingen

  • Om hun interesse op te wekken, kan elke klas een virtuele ruimtereis maken door het zonnestelsel met behulp van software zoals SpaceEngine of Celestia.
  • Maak internationale teams waarbij elke groep verantwoordelijk is voor het onderzoek naar een specifiek hemellichaam in het zonnestelsel (bijv. planeten, manen, dwergplaneten). 
  • Je kan teams samenstellen op basis van hun interesses en voorkennis die je op voorhand kan bevragen via een Form, forum op de TwinSpace of een padlet.
  • Andere IT-tools die je hiervoor kan gebruiken vind je op https://sites.google.com/view/etwinningvlaanderen/home.

4.     Op onderzoek in de ruimte 

  • Elk team onderzoekt het toegewezen hemellichaam en leren gebruik te maken van betrouwbare bronnen, zoals wetenschappelijke websites, boeken en tijdschriften. 
  • Leerlingen verzamelen informatie over de grootte, samenstelling, atmosfeer, temperatuur, oppervlaktekenmerken en eventuele bijzondere kenmerken van hun hemellichaam. 

5.     Internationale teams presenteren hun bevindingen

  • Laat de leerlingen hun bevindingen presenteren aan de andere (internationale) teams. Dit kan in online meetings, maar ook in filmpjes in Flip of infographics op Padlet.
  • Er zijn nog vele andere IT-tools waarme je eindproducten kan maken. Je vindt zeker een IT-tool dat bij jouw project past op onze website https://sites.google.com/view/etwinningvlaanderen/afsluiten-van-het-project

6.     Samenwerking en feedback 

  • De communicatie tussen de partnerklassen kan via de TwinSpace, e-mail of online meeting. Leerlingen kunnen ook samen<erken via Sway of een gedeeld Word document om ideeën uit te wisselen, vragen te stellen en feedback te geven op elkaars werk. 
  • Organiseer online meetings waarin leerlingen de voortgang van hun werk kunnen bespreken en eventuele problemen kunnen oplossen. 

7.     Presentatie en evaluatie 

  • De teams stellen elk hun presentatie voor, waarbij de andere teams vragen kunnen stellen en feedback geven. 
  • Evalueer het project door middel van zelfevaluatieformulieren, peer-evaluatie en/of een gezamenlijke evaluatie tussen de leerkrachten. 

Geef je leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.