Een eTwinning-project dat bewustwording creëert en daadwerkelijke acties tegen pesten stimuleert met uitdagende opdrachten die bevorderen samenwerking en kritisch denken bevorderen. De internationale dimensie verrijkt het begrip van pesten in verschillende culturele contexten.

Aan de slag!

Ga je aan de slag met dit eTwinning-project? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

.

Je vindt dit project en andere projectideeën, samen met nuttige IT-tools om in elk fase van je eTwinning-project te gebruiken, op onze IT-tools-website.

Doelstellingen van het project:

  1. Bewustwording creëren over de diverse vormen van pesten en de impact ervan op individuen.
  2. Empowerment van leerlingen om actieve bijdragers te worden in het bestrijden van pesten.
  3. Bevorderen van internationale samenwerking en begrip.
  4. Ontwikkelen van kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden.

Stap 1: Projectintroductie (1 week)

Activiteiten voor leerlingen:

  • Introductie van het thema ‘De Week tegen Pesten’.
  • Online ontmoeting met internationale partners.

Activiteiten voor leerkrachten:

  • Faciliteer de eerste videoconferentie met internationale partners.
  • Deel relevante bronnen over verschillende vormen van pesten en preventie.

Stap 2: Iceabreaker activity: “Two Truths and a Respectful Action”

Doel: Deze activiteit heeft tot doel een positieve en respectvolle sfeer te creëren binnen de groep, waarbij leerlingen elkaar beter leren kennen door het delen van positieve acties.

Instructies voor leerkrachten:

  1. Leg kort uit dat de activiteit bedoeld is om positieve ervaringen te delen en elkaar beter te leren kennen in een respectvolle context.
  2. Benadruk het belang van openheid, eerlijkheid en respect tijdens de activiteit.
  3. Leg uit dat elke leerling drie verklaringen zal delen: twee waarheden en één positieve actie die ze hebben ondernomen.

Praktische uitwerking:

  1. Voorbereiding:
    • Leerkrachten kunnen vooraf voorbeelden bedenken om de leerlingen te inspireren.
    • Zorg voor een ontspannen sfeer in de klas.
  2. Uitleg van de activiteit:
    • Vertel de leerlingen dat ze twee waarheden over zichzelf gaan delen en één positieve actie die ze onlangs hebben ondernomen.
    • De waarheden kunnen variëren van persoonlijke interesses tot favoriete vakantiebestemmingen.
    • De positieve actie moet gerelateerd zijn aan respect en vriendelijkheid.
  3. Voorbeeld formuleren:
    • “Ik hou van koken en heb onlangs mijn favoriete gerecht gemaakt voor mijn familie. Ik ben ook dol op boeken lezen en heb deze maand een boekenclub opgericht op school om mijn passie te delen. Onlangs heb ik opgemerkt dat een klasgenoot zich verdrietig voelde, en ik heb de tijd genomen om met hen te praten en steun te bieden.”
  4. Leerlingen aan de beurt:
    • Laat elke leerling om de beurt hun twee waarheden en de respectvolle actie delen.
    • Moedig aanvullende vragen aan om de betrokkenheid te vergroten.
  5. Reflectie en discussie:
    • Na de activiteit, stimuleer een korte discussie over de gedeelde acties en hoe vriendelijkheid en respect een positieve impact kunnen hebben op anderen.
    • Bespreek hoe deze principes kunnen worden toegepast in het dagelijks leven, zowel binnen als buiten de schoolomgeving.

Stap 2: Creëer een digitaal anti-pesten platform (2 weken)

Activiteiten voor leerlingen:

  • Leer over de impact van cyberpesten en digitale communicatie.
  • Ontwikkel samen met internationale partners een interactief anti-pest platform (bijvoorbeeld een website, blog of app).
  • Deel persoonlijke ervaringen en tips voor online respectvol gedrag.

Activiteiten voor leerkrachten:

  • Help bij het opzetten van het digitale platform.
  • Faciliteer discussies over online etiquette en het belang van digitale veiligheid.

Stap 3: Media-producties tegen pesten (3 weken)

Activiteiten voor leerlingen:

  • Leer over de impact van mediabeelden op het beeld van pesten.
  • Creëer samen met internationale partners korte films, podcasts of infographics die bewustwording creëren.
  • Deel media-producties en reflecteer op de gemaakte keuzes.

Activiteiten voor leerkrachten:

  • Ondersteun leerlingen bij het ontwikkelen van mediageletterdheid.
  • Organiseer virtuele filmavonden waarbij de gemaakte media-producties worden besproken.

Stap 4: Simulatie van conflictoplossing (2 weken)

Activiteiten voor leerlingen:

  • Leer over conflictbeheersing en oplossingsgericht denken.
  • Simuleer scenario’s waarbij leerlingen conflicten rond pesten moeten oplossen.
  • Reflecteer op de ervaring en deel de resultaten met internationale partners.

Instructies voor leerkrachten:

Deze activiteit is ontworpen om leerlingen te helpen begrijpen hoe ze effectief conflicten kunnen oplossen, vooral gericht op situaties rond pesten. Het doel is om vaardigheden voor conflictbeheersing en oplossingsgericht denken te ontwikkelen. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld een scenario simuleren waarbij een leerling via sociale media wordt gepest. Dit kan roddels, gemene opmerkingen en uitsluiting omvatten. Ze moeten strategieën bedenken om zowel online als offline op een respectvolle manier met het probleem om te gaan.

  1. Inleiding:
    • Bespreek kort het belang van het oplossen van conflicten op een respectvolle manier en benadruk de impact van conflicten op individuen.
    • Leg uit dat de leerlingen verschillende scenario’s rond pesten gaan simuleren om oplossingsgericht denken te oefenen.
  2. Scenario’s voorbereiden:
    • Bereid verschillende scenario’s voor die betrekking hebben op pesten. Bijvoorbeeld: uitsluiting, roddels, cyberpesten, enz.
      • Scenario 1: Uitsluiting op schoolfeest: Een groep leerlingen sluit een medeleerling uit tijdens een schoolfeest. Ze negeren hem/haar, maken gemene opmerkingen en vermijden het contact. De medeleerling voelt zich buitengesloten en gekwetst.
      • Scenario 2: Roddels over een klasgenoot: Een klasgenoot verspreidt valse geruchten over een andere leerling. Deze roddels hebben een negatieve invloed op het zelfbeeld en de reputatie van de gepeste leerling.
      • Scenario 3: Cyberpesten via Sociale Media: Een leerling wordt slachtoffer van cyberpesten op sociale media. Onbekende personen plaatsen hatelijke opmerkingen, beledigende memes en bedreigingen online, wat ernstige emotionele schade veroorzaakt.
      • Scenario 4: Uitlachen vanwege culturele verschillen: Een leerling met een andere culturele achtergrond wordt regelmatig uitgelachen en belachelijk gemaakt vanwege zijn/haar tradities, kleding of taal. Dit leidt tot een gevoel van isolatie en verdriet.
      • Scenario 5: Uitdelen van denigrerende opmerkingen in de Klas: Tijdens klasdiscussies maakt een groep leerlingen herhaaldelijk denigrerende opmerkingen naar een klasgenoot. Dit beïnvloedt de deelname van de gepeste leerling en zorgt voor een onveilige leeromgeving.
    • Zorg ervoor dat de scenario’s realistisch zijn en aansluiten bij de leeftijd en belevingswereld voor de leerlingen.
      • Bespreek met de leerlingen dat deze situaties schadelijk kunnen zijn en benadruk het belang van respect en begrip voor diversiteit.
      • Moedig hen aan om creatieve en respectvolle oplossingen te bedenken die een positieve impact hebben op de betrokkenen.
  3. Uitleg van de activiteit:
    • Leg uit dat de leerlingen in kleine groepen zullen werken om de scenario’s op te lossen.
    • Benadruk dat ze moeten nadenken over respectvolle en constructieve oplossingen.
  4. Groepsvorming:
    • Verdeel de klas in kleine groepen van 3-4 leerlingen.
    • Zorg ervoor dat elke groep diversiteit vertoont om verschillende perspectieven aan te moedigen.
  5. Scenariobespreking:
    • Wijs elk groepje een scenario toe om te bespreken en op te lossen.
    • De leerlingen moeten nadenken over mogelijke oorzaken, de impact van pesten en creatieve oplossingen bedenken.
  6. Simulatie:
    • Laat elke groep hun scenario simuleren in de vorm van een rollenspel of korte presentatie.
    • Andere groepen fungeren als de observatoren en geven feedback op de voorgestelde oplossingen.
  7. Reflectie:
    • Na elke simulatie, moedig een korte reflectie aan waarbij de leerlingen bespreken wat ze hebben geleerd en hoe ze zouden reageren in een vergelijkbare situatie.
  8. Klasdiscussie:
    • Sluit de activiteit af met een klasdiscussie over de verschillende benaderingen en oplossingen.
    • Bespreek alternatieve oplossingen en benadruk het belang van samenwerking.

Stap 5: Internationale anti-pesten conferentie (2 weken)

Activiteiten voor leerlingen:

  • Organiseer een virtuele conferentie met internationale partners.
  • Presenteer gezamenlijk onderzoeksresultaten, anti-pest strategieën en oplossingen.
  • Werk aan een gezamenlijk manifest tegen pesten.

Activiteiten voor leerkrachten:

  • Coördineer de conferentie en moedig diepgaande discussies aan.
  • Stimuleer de ontwikkeling van concrete actieplannen om pesten te bestrijden.

Stap 6: Evaluatie en actieplan-implementatie (1 week)

Activiteiten voor leerlingen:

  • Reflecteer op het project en de impact ervan op hun bewustzijn.
  • Stel gezamenlijk een actieplan op om anti-pestactiviteiten in de school te bevorderen.

Activiteiten voor leerkrachten:

  • Faciliteer de afsluitende discussie en verzamel feedback.
  • Ondersteun de implementatie van anti-pestactiviteiten in de school.

Geef je leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.