De zon schijnt in Opwijk. De eerste lentetemperaturen boven de twintig graden zijn een feit. Een ijsje is misschien voor straks. Nu stappen we binnen in VKO Bovenbouw waar we hebben afgesproken met Veerle De Deckere, een dynamische en gedreven leerkracht Duits. In de klas van Veerle komen aarzelend Duitse naamvallen achter de mondmaskers van de leerlingen vandaan. Onze interesse is geprikkeld. We willen graag weten hoe deze leerkracht haar laatstejaars zover kreeg om in een gedeeld online document samen met leerlingen uit andere Europese landen een toekomstverhaal te schrijven.

Magie

Dit gedeeld verhaal is maar een onderdeel van het eTwinning-project “Zukunft – voll im Blick?”. Samen met zes andere partners in Europa startte Veerle dit project op om de leerlingen onder meer te laten nadenken over hun eigen toekomst en de toekomst van de wereld. Hun bevindingen verwerkten ze op een creatieve manier in een gemeenschappelijk sciencefictionverhaal dat ze publiceerden op de TwinSpace, de online projectruimte. En alle leerlingen communiceerden zowel mondeling als schriftelijk in het Duits.

Veerle De Deckere is niet aan haar proefstuk toe. Als eTwinning-ambassadrice heeft ze al een hele reeks succesvolle internationaliseringsprojecten op haar conto staan. Maar waar haalt ze de tijd vandaan om dit soort leuke extraatjes met haar leerlingen toe doen?

“Pure magie!”, glundert Veerle. “Nee, het zijn eigenlijk helemaal geen extraatjes en eTwinning komt niet boven op mijn lessen. Kijk, wat we doen tijdens dit project past perfect binnen mijn leerplan Duits in de derde graad. Mijn leerlingen gebruiken de taal actief en gaan écht in interactie met leeftijdsgenoten uit andere landen. Alles gebeurt online, dus werken we bovendien ook nog aan ICT-vaardigheden.”

De kunst is om de leerlingen het project mee te laten bepalen. Op die manier worden ze ‘eigenaar’ van het project.

Veerle De Deckere – VKO Bovenbouw Opwijk

Projectpartners

Op de vraag of de leerlingen even enthousiast zijn over eTwinning als zijzelf, antwoordt Veerle overtuigd: “De kunst is om de leerlingen het project mee te laten bepalen. Op die manier worden ze ‘eigenaar’ van het project. In het geval van “Zukunft – voll im Blick?” creëren alle leerlingen uit de verschillende partnerlanden zelf een gemeenschappelijk verhaal. Bovendien is het zo dat deze adolescenten ook hun ‘soft skills’ aanscherpen. Ze moeten in overleg gaan en anderen overtuigen, maar tegelijkertijd moeten ze ook actief leren luisteren naar de argumenten van hun leeftijdsgenoten.”

Het succes van zo een project staat of valt natuurlijk met de projectpartners. We vragen ons af hoe Veerle deze Europese collega’s gevonden heeft. “Toen ik in 2014 met eTwinning startte, moest ik op zoek naar een betrouwbare projectpartner,” mijmert Veerle. “Als eTwinner kreeg ik toegang tot de ‘partnerforums’, een online omgeving waar elke geregistreerde leerkracht een projectidee kan droppen of vinden. Best spannend om zo in contact te raken met een wildvreemde collega.” Van het een kwam het ander en intussen heeft Veerle al een behoorlijk netwerk uitgebouwd. Toch snuistert ze regelmatig nog eens in de partnerforums op zoek naar een tof projectidee of om er zelf eentje te posten. “Op die manier vond ik collega’s voor “Zukunft – voll im Blick?” Of eigenlijk vonden zij mij!” lacht Veerle.

Corona

eTwinning biedt de mogelijkheid om aan internationalisation@home te doen. Samenwerken met een klas in Europa zonder het eigen klaslokaal te verlaten. Het is met andere woorden een mooi alternatief voor internationalisering in tijden van pandemie. We willen graag weten of de aanpak van het project “Zukunft – voll im Blick?” beïnvloed is door de coronamaatregelen die van land tot land verschilden. “Voor dit project viel dat al bij al nog goed mee,” legt Veerle uit. “Een groot deel van het project was al afgerond toen bij ons op 13 maart de scholen dicht gingen. Spontaan hebben we dan met alle partners besloten om de activiteiten die nog gepland stonden aan te passen. We hebben de leerlingen laten vertellen over hoe zij hun leven in lockdown ervoeren. Al deze impressies werden gebundeld in verschillende e-books. Best interessant om het verschil te zien tussen de partnerlanden.”

voorstelling van de school
Voorstelling van de school online.

Spaß

Hoe kijken de leerlingen terug op deze ervaring? Heb je dit op een of andere manier kunnen meten? “Precies omdat het project integraal deel uitmaakt van het vak Duits, was er ook aandacht voor een evaluatie”, vertelt Veerle. “Zoals in vele eTwinning-projecten stelden ook wij een poll op in Google Forms. Zowel vragen als resultaten zijn terug te vinden in de TwinSpace. Mijn leerlingen uitten hun appreciatie ook nog in een mooi vormgegeven tekst waarvan je uittreksels terugvindt in diezelfde projectruimte.” We zijn benieuwd naar de resultaten en vragen of er een tipje van de sluier opgelicht kan worden. “Die hele sluier mag weg hoor!” lacht Veerle trots. “De leerlingen vonden het unaniem de max. Ze hebben tijdens dit project zo veel meer geleerd dan alleen maar communiceren in het Duits.” Het vak Duits kan ook Spaß machen!