Interview met eTwinner Iris: eTwinning en foute toverspreuken
Door mijn oortjes hoor ik de enthousiaste stemmen van Al Bano en Romina Power. “Felicità”, een volbloed Italiaanse schlager die spontaan een glimlach op mijn lippen tovert en me doet verlangen naar la dolce vita ergens tussen Toscaanse cipressen. Geen strade bianche te bespeuren hier. We zijn in Kortrijk en worden in athena campus Pottelberg opgewacht door Iris Speleers, leerkracht Latijn en Grieks en – het kan geen toeval zijn – Italiëliefhebster. We wandelen met haar mee naar de klas. Daar vinden we alvast geen stereotiep beeld van oude, stoffige tekstboeken en vergeelde vocabulariumlijsten. Integendeel: computers, enthousiaste latinisten, een frisse leerkracht en … Harry Potter?! Onze nieuwsgierigheid naar het eTwinning-project Roma dixit is gewekt.
KISS
Er zijn al veel eTwinning-projecten de revue gepasseerd. Het grootste deel ervan focust op vreemde talen en ook wetenschapsprojecten zitten in de lift. Maar leerlingen die in internationale groepjes aan de slag gaan met ICT om Latijn te leren, dat zien we niet vaak. “Roma dixit is een eTwinning-project van vier leerkrachten uit Vlaanderen, Spanje, Duitsland en Frankrijk,” legt Iris uit. “Het idee was eenvoudig, de uitwerking toch wel complexer dan we gedacht hadden.” Als er iets is dat we graag horen, dan is het wel dat een project KISS is (Keep It Small and Simple).
We willen dan ook meteen een elevator pitch horen waarin het project uit de doeken wordt gedaan. “Oei,” reageert de leerkracht Latijn verrast, “wel, we wilden onze leerlingen op ontdekkingstocht laten gaan naar beroemde Latijnse uitdrukkingen die tot op de dag van vandaag in gebruik zijn. Het idee was dat ze hun bevindingen samen kritisch analyseerden en zo meteen ook hun taalkundige, culturele en digitale competenties zouden versterken. Maar als gedreven collega’s bij elkaar komen, ontstaat er wel vaker iets speciaals. En zo gebeurde het ook in dit project: we maakten op een zwierige manier komaf met het bestofte imago van het vak Latijn.”
Kruiding
Bestaat er dan zoiets als een geheim recept om van een eTwinning-project een succesverhaal te maken? “Eigenlijk wel,” verrast Iris Speleers ons. “Zoals elke ervaren eTwinner je zal vertellen, moet je in eerste instantie kijken naar het leerplan. Doe vooral niks bovenop je lessenpakket, want dan kom je niet alleen in tijdsnood, maar snappen de leerlingen bovendien misschien niet wat het project met de lessen te maken heeft. Vertaal het leerplan met andere woorden naar een eTwinning-project. Maar,” geeft Iris toe, “daarmee is de kous niet af. Elke leerkracht kruidt zijn project naar eigen voorkeur. De ene wil heel veel online tools integreren, de andere wil een duidelijke structuur in de TwinSpace, weer een andere legt de focus op interactie tussen de leerlingen. En zo voegt elke collega zijn deeltje toe aan het geheime recept”, knipoogt ze.
Gamification
Over geheimzinnigheid gesproken, we hebben er nog steeds het raden naar wat Harry Potter in dit project komt doen. “Dat heeft alles te maken met die kruiding waar we het over hadden,” licht de leerkracht Latijn toe. “We hebben er met de collega’s uit de partnerscholen voor gekozen om onze leerplandoelstellingen te koppelen aan iets waar jongeren warm voor lopen. In dit geval waren dat de verhalen van Harry Potter. In deze verhalen komen vele toverspreuken voor die lijken op Latijnse woordcombinaties, maar keer op keer schort er toch iets aan vocabularium of grammatica. De leerlingen zijn samen aan de slag gegaan om die toverspreuken om te, euh… toveren, in correct Latijn. Alles werd netjes gecompileerd in een nieuw online toverspreukenboek, een van de mooie eindproducten van dit project waar de leerlingen terecht trots op zijn.”
Er waren dus meerdere eindproducten in dit eTwinning-project Roma Dixit? “Zoals ik eerder zei, was het projectidee klein gestart, maar wilden we er toch wat gamification in stoppen. En zo groeit een eenvoudig idee al snel uit tot een complexer geheel,” biecht Iris op. “Uiteindelijk vind je op onze TwinSpace niet alleen een lijst met bekende citaten uit het oude Rome, maar ook een compilatie Latijnse uitdrukkingen en het toverspreukenboek waar ik het eerder over had. We daagden onze leerlingen tot slot nog uit om een gecodeerde boodschap te ontcijferen. Al die spelelementen zorgen ervoor dat leerlingen geëngageerd blijven en plezier beleven aan de lessen.”
Trotse en enthousiaste leerlingen, dat is mooi meegenomen. Hoe blikken ze eigenlijk terug op hun avontuur tijdens de lessen Latijn? “Ik denk dat ze vooral verrast waren door de variatie in het eTwinning-project. Zo gingen ze bijvoorbeeld aan de slag met heel veel verschillende online tools als Voki, Padlet, Canva en Genially. Maar de grote meerwaarde voor hen schuilt zonder twijfel in de internationale samenwerking. Leerlingen krijgen echt het gevoel dat ze zinvol bijdragen aan een project”, concludeert Iris tevreden.