Met kleuters aan internationalisering doen? Velen zullen de wenkbrauwen fronsen, maar Saskia De Cock (GO! De Driesprong) en Elien Claus (Basisschool Campus Unesco Koekelberg) zijn overtuigd van de educatieve en persoonlijke voordelen van eTwinning: ‘Het is nodig dat wij als kleuteronderwijzers de weg naar internationalisering inslaan via eTwinning-projecten. Wij kunnen op deze manier Europa en de wereld bij onze kleuters brengen, hen laten proeven van samen leren en de liefde voor internationalisering en Erasmus+ mee te geven.’ aldus Saskia.

Bekijk ook https://www.youtube.com/watch?v=-_n31QsgpUc

Kleuteronderwijzers starten met eTwinning op een seminarie in Bratislava.
Kleuteronderwijzers starten met eTwinning op een seminarie in Bratislava (Slovakije).

Netwerking en workshops

In november 2022 namen Saskia en Elien deel aan een seminarie voor kleuteronderwijzers in Bratislava. Saskia: ‘Het seminarie was vanaf de start een knaller! Ik zag en hoorde kleuterleerkrachten die ongelooflijk enthousiast en gepassioneerd hun verhaal vertelden en zo op hun beurt anderen betoverden met hun verhalen. Het was een warme afwisseling tussen presentaties en activiteiten.’ Ook voor Elien was deze eerste ervaring meteen een schot in de roos: ‘Een nieuwe wereld ging open, mijn netwerk werd vergroot en mijn blik op onderwijs in Europa verruimd.’

KISS: Keep it small and simple!

‘Dat eTwinning géén extra werk mag betekenen in de klas werd meermaals duidelijk gemaakt!’ (Saskia)

Tijdens zo’n seminarie komt heel wat informatie op je af: nieuwe, ongekende sites, apps, software om te gebruiken binnen een project, maar ook perfect te gebruiken naast eTwinning bij in het dagelijkse klasgebeuren. Toch is het belangrijk om te weten dat eTwinning géén extra werk mag betekenen in de klas, zegt Saskia: ‘Je kan zeker met kleine projecten kan starten. We kregen hier heel wat goeie en praktische voorbeelden van.’.

‘Omdat de digitale wereld niet meer weg te denken is uit ons leven en dat van onze kleuters, is het zeker een meerwaarde om hen hier op een speelse manier mee te laten werken, zowel binnen mijn eigen klasje als via eTwinning-projecten.’ (Saskia)

Naar huis met een kant-en-klaar project

Voor beide kleuteronderwijzers was de kers op de taart dat ze een project hebben kunnen uitwerken en indienen met collega’s uit verschillende landen. Bij het project van Elien wordt wiskunde gïntegreerd in een prentenboek. Zo wordt wiskunde op een aantrekkelijke manier aangeboden en vergroten de leerkrachten de betrokkenheid van de kleuters. Al snel na het seminarie zijn Elien en haar partners hun project gestart met het prentenboek ‘Misschien’ van Guido Van Genechten waarmee ze zullen werken rond geometrische vormen.

‘We gaan met elkaar in interactie via videogesprekken. Zo ontmoeten de kinderen elkaar en zien ze dat ze dezelfde spelletjes spelen.’ (Elien)

Saskia heeft door deze internationale ervaring meteen zin gekregen om de vlam ook bij andere leerkrachten te ontsteken: ‘Ik wil héél graag mijn ervaring delen met mijn collega’s. Ik hoop hen te inspireren, hen warm te maken, hen nieuwsgierig te maken naar het hele eTwinning gebeuren. Ik wil dit met minstens evenveel enthousiasme doen zoals ik in Bratislava heb gezien en gevoeld zodat dit in onze school nog meer gaat leven!’ 

Wil je ook zo’n boeiend seminarie meemaken als beginnende of ervaren eTwinner? Hou dan onze social media en onze website in de gaten voor komende seminaries en workshops.