FAQ European School Education Platform (ESEP)
UPDATE 13 FEBRUARI 2023
In 2022 fuseerden de platforms School Education Gateway en eTwinning van de Europese Commissie tot het European School Education Platform: alle inhoud en diensten zitten nu onder één dak. Ontdek welke gevolgen dit heeft voor jouw accounts en activiteiten op School Education Gateway en eTwinning in deze ‘FAQ European School Education Platform’.
Voor je aan de slag gaat, kan het handig zijn om er onze handleiding bij te nemen. Heb je vragen? Neem dan meteen contact op met ons via eTwinning@epos-vlaanderen.be. Je vindt onze contactgegevens ook hier.
Update migratie oude platform naar nieuw platform: de TwinSpaces zullen vanaf 14/2 gemigreerd worden naar het nieuwe platform. Dit kan tot 5 dagen duren.
Handleiding ‘Accounts maken, partners en projectideeën vinden & projecten registreren’
Algemene vragen
1. Wanneer werd de eerste versie van het European School Education Platform gelanceerd?
De eerste versie van het European School Education Platform werd begin juni 2022 gelanceerd. Het platform biedt de kernfuncties van eTwinning voor de registratie van nieuwe eTwinners en voor het uitvoeren van projecten. Op dit moment (voorjaar 2023) worden iteratieve versies met bijgewerkte en nieuwe functies en inhoud gepubliceerd.
2. Wat is de nieuwe URL van het platform? En wat met de bestaande URL’s?
De nieuwe URL is: school-education.ec.europa.eu. De bestaande URL’s leiden naar de nieuwe website.
3. Vind ik al mijn projecten terug op het nieuwe platform?
De migratie van projecten en groepen aangemaakt op het oude platform is nog bezig. Geen paniek als je een project of de inhoud ervan niet meer terug vindt. Dit is tijdelijk. Alle projecten gemaakt na 2018 zullen vanaf maart 2023 met volledige inhoud op het nieuwe platform te vinden zijn.
Registratie en account
1. Hoe kan ik me registreren op het nieuwe European School Education Platform?
Registratie en aanmelding bij het onderwijsplatform van de Europese scholen – inclusief eTwinning – is alleen mogelijk met een EU Login-account. De EU Login geeft toegang tot alle verschillende platforms van de Europese Commissie.
Bestaande gebruikers moeten een EU Login-account aanmaken met hetzelfde e-mailadres als waarmee ze zich in eTwinning of op de School Education Gateway hebben geregistreerd om hun oude en nieuwe accounts te synchroniseren, inclusief de migratie van persoonsgegevens naar het nieuwe account.
Hoe maak je zo een EU-login? Alle informatie vind je in onze handleiding (zie ook hierboven). De handleiding op het platform vind je hier (Engelse versie van EU zelf).
Belangrijke tips!
Als je al een account had op eTwinning (het oude of het nieuwe platform) en je bent je emailadres vergeten waarmee je een account hebt, maak dan geen nieuw account aan maar contacteer je NSO via eTwinning@epos-vlaanderen.be.
Zijn de gegevens van je school veranderd? Ook dan neem je contact op met je NSO! Zij passen dit voor je aan.
Problemen met het toevoegen van partners in projecten of TwinSpaces? Met het aanpassen van je profiel? Probeer eens een andere browser. Wat niet lukt in Microsoft Edge, lukt soms wel met Google Chrome.
2. Ik heb een eTwinning- of School Education Gateway-account. Kan ik die gebruiken om in te loggen op het nieuwe European School Education Platform?
Ook als je een eTwinning- of School Education Gateway-account hebt, krijg je geen toegang tot het European School Education Platform. Om toegang te krijgen tot het ESEP moet je gebruik maken van EU Login. Zie vorige vraag.
Let op! Maak je EU-account met het emailadres dat je gebruikt voor je eTwinning-account!
3. Ik heb een EU-loginaccount met een ander e-mailadres dan het eTwinning-platform of de School Education Gateway. Wat moet ik doen?
Het is belangrijk dat het e-mailadres op de EU-login hetzelfde is op het eTwinning-platform, of School Education Gateway-platform als u geen eTwinning-account hebt. Hierdoor kunt u de accounts synchroniseren en kunnen uw profielgegevens (naam, achternaam, school, contacten, projecten, enz.) naar het nieuwe platform worden gemigreerd.
Gelieve het e-mailadres van uw EU-loginaccount (tijdelijk) aan te passen zodat het overeenkomt met het e-mailadres op eTwinning of School Education Gateway. U kunt het e-mailadres van uw EU-loginaccount weer wijzigen nadat u voor de eerste keer op het nieuwe platform hebt ingelogd.
Ondervind je problemen? Maak dan geen nieuw account aan maar contacteer ons via eTwinning@epos-vlaanderen.be
4. Ik weet niet meer welk e-mailadres ik heb gebruikt toen ik me op het oude platform registreerde. Waar kan ik deze informatie vinden?
Deze informatie is niet langer beschikbaar voor gebruikers. Contacteer ons via eTwinning@epos-vlaanderen.be als je hier meer info over wil. Wij kunnen dit voor je opzoeken in de database.
5. Zal mijn gebruikersprofiel worden gemigreerd naar het nieuwe platform?
Ja, als u bij de registratie op het nieuwe platform hetzelfde e-mailadres voor uw EU Login-account gebruikt als voor eTwinning of School Education Gateway, zal uw gebruikersprofiel naar het nieuwe platform worden gemigreerd. Dit omvat uw persoonlijke gegevens en eventuele organisaties waaraan u bent gekoppeld. Sommige gegevens met betrekking tot uw eerdere activiteiten op het platform zullen niet worden gemigreerd of slechts cumulatief worden gemigreerd (zie de andere vragen en antwoorden). Als u zowel een eTwinning- als een School Education Gateway-account hebt, zullen alleen de gegevens van uw eTwinning-account worden gemigreerd.
Let op: je zal je kunnen registreren op het ESEP met het e-mailadres dat je gebruikt hebt voor eTwinning, ook al is het oude platform stopgezet.
6. Er is een optie om e-mail te wijzigen voor de EU Login na registratie. Worden de gegevens gesynchroniseerd zodra het e-mailadres is gewijzigd na de lancering van het nieuwe platform?
Als de gebruiker de ESEP-registratie heeft voltooid, zal het niet mogelijk zijn om de accountgegevens van de oude platforms terug te halen door later het e-mailadres op EU Login te wijzigen.
eTwinning
1. Zal de inhoud van de bestaande eTwinning-groepen naar het nieuwe platform worden gemigreerd?
Groepen met activiteiten die hebben plaatsgevonden tussen 1 januari 2021 en 21 februari 2022 zullen naar het nieuwe platform worden gemigreerd, samen met hun inhoud en materiaal dat na 1 juli 2018 is gemaakt. Groepen die in 2021 en 2022 niet actief waren, zullen worden verwijderd. In elk geval zullen eTwinners de inhoud van hun eTwinning-groepen die voor hen relevant is en zij eventueel willen hergebruiken, kunnen downloaden. De gemigreerde eTwinning-groepen zullen voorjaar 2023 toegankelijk zijn op het nieuwe platform. Deze migratie gebeurt geleidelijk aan. Het kan dus zijn dat sommige groepen eerder gemigreerd zijn dan andere.
3. Ik ben een eTwinner sinds 2010 en ik ben betrokken geweest bij vele activiteiten, die allemaal worden weergegeven in mijn profiel en portfolio. Zal deze informatie worden gemigreerd naar het nieuwe platform?
De informatie die momenteel in uw eTwinning-portfolio staat, zal worden gemigreerd naar je nieuwe portfolio van het ESEP. In je profiel – dat voor alle gebruikers zichtbaar kan zijn als je dat wenst – zullen je activiteiten pas vanaf 1.7.2018 worden weergegeven. In het algemeen zullen alle activiteiten op het platform die vóór 1.7.2018 hebben plaatsgevonden, worden verwijderd, dus download alles wat je wilt behouden.
5. Wat gebeurt er met eTwinning Live-evenementen?
eTwinning Live-evenementen (zowel on-site als online) zullen in het nieuwe platform niet meer plaatsvinden. In de loop van 2022 zal een nieuwe functie beschikbaar komen, “Rooms/kamers” genaamd, waarmee gebruikers een microgroep kunnen oprichten die bestaat uit een ontmoetingsplaats voor videoconferentiesessies, een forum en een bestandsarchief. Alle eTwinners zullen Kamers kunnen aanmaken en andere eTwinners kunnen uitnodigen om deel te nemen.
6. Hoe zit het met de voortgangsbalk in eTwinning? Zal ik mijn vooruitgang verliezen?
De progressiebalk blijft een van de functies in eTwinning en zal halverwege 2023 worden toegevoegd. Het scoreconcept zal blijven bestaan, maar de activiteiten om vooruitgang te boeken zullen worden aangepast aan de functies die in het nieuwe platform beschikbaar zijn.
7. Wat gebeurt er met mijn evenementen in mijn profiel?
Evenementen die worden georganiseerd door nationale ondersteuningsorganisaties en de centrale ondersteuningsdienst zullen worden gemigreerd naar en zichtbaar zijn in het nieuwe European School Education Platform – Portfolio, dat beschikbaar is via Mijn Dashboard begin 2023.
8. Gewoonlijk plaats ik berichten op het eTwinning Partner Finding-forum om collega’s te vinden. Wat gaat er met dit forum gebeuren?
Een nieuw gebied genaamd ‘Netwerken‘ stelt eTwinners in staat om projectideeën te creëren door berichten te ‘posten’ en te reageren op bestaande berichten. Alle berichten in de huidige partnerzoekforums werden verwijderd toen het nieuwe platform werd gelanceerd en de partnerzoekforums in eTwinning Live werden gedeactiveerd.
9. Wat gebeurt er met mijn mailboxberichten?
Het nieuwe ESEP maakt gebruik van een nieuw mailboxsysteem, dat beschikbaar zal zijn vanaf 27 september 2022. Helaas zullen de berichten die in eTwinning Live zijn uitgewisseld, worden verwijderd.
10. Kan ik het project waarbij ik betrokken ben dit schooljaar blijven uitvoeren?
Lopende projecten kan je zeker blijven uitvoeren, maar dit zal voorlopig niet in een TwinSpace kunnen die gemaakt werd op het oude platform.
Voorlopig (voorjaar 2023) zijn de TwinSpaces uit het oude platform nog niet volledig overgezet naar het nieuwe platform. Je kan ze wel openen, maar de inhoud is nog niet overgezet. Bovendien kan je er ook nog niet verder in werken. Dit zal vanaf maart 2023 mogelijk zijn.
11. Wat gebeurt er met de inhoud van mijn TwinSpaces?
TwinSpaces van projecten die na 1.7.2018 zijn aangemaakt (zijn gaan werken in het schooljaar 2018/2019): Ze zullen worden gemigreerd naar het nieuwe platform en beschikbaar zijn vanaf 27 september 2022. De volledig inhoud en het bewerken ervan zal pas mogelijk zijn vanaf maart 2023.
TwinSpaces van projecten die vóór 1.7. 2018: deze zullen worden verwijderd.
We moedigen eTwinners aan om de inhoud van hun TwinSpaces die zij relevant vinden en wellicht willen hergebruiken, te downloaden.
Bestaande TwinSpaces van projecten die geregistreerd zijn op het oude platform zijn nog steeds beschikbaar – in alleen-lezen modus – op het volgende adres twinspace.etwinning.net tot deze TwinSpaces gemigreerd zijn naar het nieuwe platform.
Gebruikers kunnen toegang krijgen tot deze TwinSpaces – door de login van het oude platform te gebruiken – om informatie en inhoud te kunnen verkrijgen voor rapporteringsdoeleinden.
12. Wat gebeurt er met mijn feeds en commentaren in eTwinning Live?
Alle berichten van feeds en commentaren op berichten van andere feeds zullen worden verwijderd.
13. Wat gebeurt er met mijn profielfoto’s in eTwinning Live?
Jouw profielfoto zal worden gemigreerd naar het nieuwe platform. Alle andere foto’s zullen worden verwijderd.
14. Ik ben lid van vijf eTwinning-groepen. Moet ik opnieuw lid worden van deze groepen als het nieuwe platform van start gaat?
Alle eTwinning-groepen die tussen 1.1.2021 en 22.2.2022 actief waren, werden intussen gemigreerd naar het nieuwe platform. Groepen die tussen 1.1.2021 en 22.2.2022 inactief waren, zullen niet worden gemigreerd.
15. Hoe kan ik de inhoud van mijn TwinSpaces en Groups die niet gemigreerd zijn downloaden?
Je kan alle bestanden downloaden uit de materialen sectie van de TwinSpace/Groepen door het bestand dat je wil downloaden te selecteren en op ‘download’ te klikken. Je kan de afbeeldingen opslaan door het origineel van elke afbeelding te bekijken en het bestand op te slaan in het venster van de browser.
16. Behoud ik mijn contacten en volgers in het nieuwe platform?
Je contacten en informatie over de gebruikers die je volgt of die jou volgen zal niet worden gemigreerd. Je zal dus deze contacpersonen weer moeten toevoegen.
17. Krijg ik toegang tot het Learning Lab van de evenementen waaraan ik heb deelgenomen?
Nee, het Learning Lab en alle inhoud van alle evenementen uit het verleden zullen worden verwijderd.
18. Waar kan ik het aanbod voor professionele ontwikkeling vinden?
Het aanbod van professionele ontwikkeling is te vinden in de rubriek “Ontwikkeling” van het European School Education Platform vanaf 27.09.2022. Alle cursussen vinden plaats op de EU-academie.
19. Ik heb afgesproken om van februari tot oktober 2022 aan een project te werken. Moet ik mijn planning wijzigen en eerder afronden of kan ik doorgaan in het nieuwe platform als de TwinSpace is gemigreerd?
Wij adviseren om de activiteiten van uw projecten voor juli 2022 te beëindigen, tenzij je van plan was om nog een schooljaar door te gaan. In dat geval kan je een nieuw project aanmaken of je bestaande project heropenen en verder werken in de nieuwe TwinSpace (die de inhoud zal hebben van de oude TwinSpace die na 1.7.2018 is gemaakt).
20. Zal het huidige eTwinning-platform nog beschikbaar zijn wanneer het nieuwe platform wordt gelanceerd?
Het oude eTwinning-platform zal in de loop van het tweede semester van 2022 geleidelijk worden opgeheven en definitief worden stopgezet op 27.09.2022. Gebruikers zullen kunnen blijven deelnemen aan lopende projecten en aan actieve groepen tot 30.08.2022. Vanaf die dag zullen Groepen en TwinSpaces beschikbaar zijn in de alleen-lezen-modus totdat het eTwinning-platform en al zijn diensten op 27.09.2022 zullen worden stopgezet.
eTwinners zullen met hun “oude” gebruikersnaam en wachtwoord alleen toegang hebben tot de volgende onderdelen van eTwinning Live:
- Projecten. Zo kunnen zij hun eigen projecten beheren, het kwaliteitslabel aanvragen en toegang krijgen tot en werken aan de TwinSpace.
- Groepen. Hiermee kunnen gebruikers verbinding maken met en werken aan hun eTwinning-groepen.
Vanaf 27 september 2022 zullen ook deze activiteiten plaatsvinden op het European School Education Platform. Alle nieuwe projecten en groepen moeten worden aangemaakt op het nieuwe platform, waartoe gebruikers toegang hebben met hun EU-loginaccount.
21. Tot wanneer zal ik toegang hebben tot mijn TwinSpaces en eTwinning-groepen op het oude platform?
TwinSpaces en eTwinning-groepen zullen vanaf maart 2023 naar het nieuwe platform worden gemigreerd. Dit gebeurt geleidelijk aan. Het kan dus voorvallen dat sommige TwinSpaces/Groupes eerder gemigreerd zijn dan andere. Voorlopig staan alle TwinSpaces nog in alleen-lezen modus en kan je er nog niet in werken!
Bestaande TwinSpaces van projecten die geregistreerd zijn op het oude platform zijn nog steeds beschikbaar – in alleen-lezen modus – op het volgende adres twinspace.etwinning.net tot deze TwinSpaces gemigreerd zijn naar het nieuwe platform.
Gebruikers kunnen toegang krijgen tot deze TwinSpaces – door de login van het oude platform te gebruiken – om informatie en inhoud te kunnen verkrijgen voor rapporteringsdoeleinden.
Verdere vragen
1. Ik heb een vraag over de migratie naar het nieuwe platform en deze is hierboven niet beantwoord, of ik heb verdere ondersteuning nodig. Wat moet ik doen?
eTwinners kunnen contact opnemen met hun nationale ondersteuningsdienst. Mail of bel ons zeker als je problemen ondervindt of vragen hebt.
Belangrijk!
Als je al een account had op eTwinning (het oude of het nieuwe platform) en je bent je emailadres vergeten waarmee je een account hebt, maak dan geen nieuw account aan maar contacteer je NSO via eTwinning@epos-vlaanderen.be.
Zijn de gegevens van je school veranderd? Ook dan neem je contact op met je NSO? Zij passen dit voor je aan.
Gebruikers van School Education Gateway kunnen contact opnemen met de helpdesk.
2. Wat gebeurt er met de eTwinning-app?
De huidige eTwinning-app zal beschikbaar blijven tot het oude platform online is, tot het tweede semester van 2022. Later, wij verwachten eind 2023, zal een nieuwe versie van de app worden ontwikkeld.