Het doel van dit eTwinning-project is om leerlingen uit het 1ste en 2de leerjaar van verschillende Europese landen samen te brengen en hen te laten samenwerken aan het begrijpen en vieren van carnaval, met specifieke focus op duurzaamheid en het creëren van een prikkelarme carnavalservaring.

Aan de slag!

Ga je aan de slag met dit eTwinning-project? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

.

Je vindt dit project en andere projectideeën, samen met nuttige IT-tools om in elk fase van je eTwinning-project te gebruiken, op onze IT-tools-website.

Overzicht van het project & mogelijke projectideeën

Dit project combineert culturele uitwisseling, creatieve expressie en bewustwording van duurzaamheid, terwijl het rekening houdt met prikkelarme behoeften. Leerkrachten en leerlingen kunnen samen genieten van een unieke en educatieve carnavalservaring.

Voorbeeld van een tijdsschema

Stappenplan:

Stap 1: Kennismaking met carnaval Leerkrachten uit verschillende Europese landen stellen zich voor in een online meeting. Vraag de leerlingen om zichzelf voor te stellen en te delen hoe ze carnaval in hun land vieren.

Voorbeeld instructie: “Vertel in een paar zinnen wat je graag doet tijdens carnaval. Hou je van verkleden of snoepjes eten?”

Stap 2: Carnavalsgewoonten onderzoeken Leerlingen onderzoeken en vergelijken carnavalsgewoonten in verschillende landen. Ze kunnen eenvoudige tekeningen maken van typische kostuums en activiteiten.

Voorbeeld instructie: “Teken een foto van een carnavalskostuum dat je in een ander land hebt ontdekt.”

Stap 3: Duurzame carnavalsversieringen maken Leerlingen maken samen duurzame carnavalsversieringen met gerecycleerde materialen. Ze delen foto’s van hun creaties en bespreken hoe ze duurzamer kunnen feesten.

Voorbeeld instructie: “Maak een feestelijke slinger met oude kranten of kartonnen verpakkingen.”

Stap 4: Prikkelarme carnavalservaring ontwerpen Leerlingen bedenken samen ideeën voor een prikkelarme carnavalsdag. Dit kan het verminderen van geluiden en lichten omvatten. Partners delen hun ideeën en stemmen over de beste aanpak.

Voorbeeld instructie: “Wat denk je dat we kunnen doen om carnaval rustiger en prettiger te maken voor kinderen die gevoelig zijn voor prikkels?”

Stap 5: Projectresultaat – Een digitale carnavalsoptocht Leerlingen creëren samen een digitale carnavalsoptocht met tekeningen, foto’s en korte video’s van hun duurzame versieringen en prikkelarme ideeën. Dit resultaat kan op een online platform worden gedeeld.

Voorbeeld instructie: “Maak een tekening van je duurzame carnavalsversiering en vertel kort waarom het belangrijk is om milieubewust te zijn.”

Extra creatieve opdrachten die leerkrachten kunnen toevoegen aan het eTwinning-project rond carnaval:

  1. Carnavalsliedjes in verschillende talen Leerlingen kunnen samen met hun partners carnavalsliedjes leren in elkaars taal. Ze kunnen dan korte video’s maken waarin ze zingen en dansen op deze liedjes.Voorbeeld instructie: “Leer een carnavalsliedje in de taal van je partner en maak een grappige dansvideo terwijl je het zingt.”
  2. Maskerontwerp-wedstrijd Organiseer een internationale maskerontwerp-wedstrijd. Leerlingen maken kleurrijke en unieke maskers, delen foto’s en stemmen op hun favorieten.Voorbeeld instructie: “Ontwerp een carnavalsmasker met recyclagematerialen. Voeg glitters toe voor extra plezier!”
  3. Carnavalsrecepten uitwisselen Leerlingen kunnen traditionele carnavalsrecepten uit hun land delen. Partners kunnen deze recepten proberen en foto’s maken van hun eigen creaties.Voorbeeld instructie: “Deel een eenvoudig carnavalsrecept met je partner. Maak het thuis en deel een foto van het resultaat.”
  4. Carnavalsverhalen schrijven Laat leerlingen samenwerken aan het schrijven van een kort carnavalsverhaal. Elke klas begint een verhaal en stuurt het naar de partnerklas om het verder te schrijven.Voorbeeld instructie: “Schrijf het begin van een verhaal over een avontuur tijdens carnaval. Stuur het naar je partner om het verder te vertellen.”
  5. Carnaval in de toekomst Vraag leerlingen om na te denken over hoe carnaval er in de toekomst uit zou kunnen zien. Ze kunnen tekeningen maken of korte verhalen schrijven over futuristische carnavalsvieringen.Voorbeeld instructie: “Teken of schrijf over hoe carnaval er volgens jou over 50 jaar uitziet. Wat is er anders?”

Erfgoedopdracht: “Carnaval & erfgoedverhalen”

Leerlingen gaan op ontdekkingstocht naar de carnavalserfgoedverhalen in hun regio en delen deze met hun internationale partners. Deze erfgoedopdracht voegt een diepere laag toe aan het project door het culturele erfgoed rond carnaval te verkennen en te delen, waardoor er een rijkere context ontstaat voor de internationale samenwerking. Het stelt de leerlingen in staat om meer te leren over de geschiedenis en tradities van carnaval in hun eigen regio en die van hun partners.

Tip: werk samen met Faro: het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed.

Stappen:

  1. Interview lokale bewoners: Leerlingen interviewen oudere mensen, ouders of grootouders over hun herinneringen aan carnaval. Ze kunnen vragen stellen over traditionele kostuums, feesten en gebruiken.Voorbeeld instructie: “Vraag aan een oudere persoon in jouw omgeving wat zijn/haar favoriete herinnering aan carnaval is en noteer het op.”
  2. Fotoverzameling: Verzamel oude foto’s van carnavalsvieringen in de regio. Leerlingen kunnen deze foto’s presenteren aan hun partners en vergelijken met hoe carnaval nu wordt gevierd.Voorbeeld instructie: “Zoek een oude foto van een carnavalsviering in jouw familiealbum en beschrijf wat er gebeurt.”
  3. Erfgoedverhalen delen: Leerlingen schrijven korte verhalen of maken tekeningen gebaseerd op de erfgoedverhalen die ze hebben verzameld. Deze verhalen kunnen worden gedeeld met de partners.Voorbeeld instructie: “Schrijf een kort verhaal over een interessant feit of een leuke anekdote die je hebt ontdekt tijdens je interview.”
  4. Vergelijking met internationale partners: Leerlingen vergelijken de erfgoedverhalen en ontdekken gelijkenissen en verschillen tussen hoe carnaval vroeger werd gevierd in hun regio en die van hun partners.Voorbeeld instructie: “Vergelijk je erfgoedverhaal met dat van je partner. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen?”

Evaluatie, reflectie en disseminatie

Doel: We sluiten het project af door de resultaten te presenteren aan partnerscholen, de geleerde lessen te evalueren en te bespreken hoe de opgedane kennis en ervaringen kunnen worden toegepast in de toekomst. Daarnaast is disseminatie, het delen van projectresultaten met een breder publiek, ook belangrijk.

Praktische voorbeelden

  1. Voorbereiding op de presentatie:
    • Leerlingen moeten de resultaten van het project voorbereiden, waaronder de enquêteresultaten, ervaringen, foto’s en eventuele andere materialen die tijdens het project zijn verzameld.
  2. Online presentatie aan partnerscholen:
    • Organiseer een online vergadering waarin leerlingen van verschillende partnerscholen hun resultaten kunnen presenteren. Leerlingen kunnen deze online vergadering eventueel zelf organiseren.
    • Leerlingen moeten duidelijk en boeiend presenteren, waarbij ze de hoogtepunten van het project benadrukken en de inspanningen van hun team in de schijnwerpers zetten.
  3. Discussie en feedback:
    • Na elke presentatie kunnen leerlingen van verschillende scholen in discussie gaan en feedback geven. Dit is een kans om te leren van elkaars ervaringen en ideeën uit te wisselen.
  4. Evaluatie van het project:
    • Leerlingen moeten het project grondig evalueren. Dit kan gebeuren door middel van zelfevaluatie, groepsdiscussies en feedback van leraren en partnerscholen.
    • Bespreek wat goed ging en wat beter kan. Identificeer de sterke punten en uitdagingen van het project. Analyseren van de evaluatie is belangrijk, anders leren we niets bij. Zo weten we hoe het in de toekomst anders kan en wat we kunnen behouden.
  5. Toekomstige toepassing en actieplan:
    • Leerlingen moeten nadenken over hoe ze de opgedane kennis en ervaringen in de toekomst kunnen toepassen. Ze kunnen een actieplan opstellen voor verdere betrokkenheid bij duurzaamheidsinitiatieven op school en in hun gemeenschap.
  6. Disseminatie van resultaten:
    • Leerlingen kunnen bedenken hoe ze de resultaten van het project kunnen delen met een breder publiek. Dit kan onder meer door het maken van een projectverslag, het schrijven van artikelen voor lokale kranten of het presenteren van bevindingen tijdens schoolevenementen.

Geef de leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.

Leerlingen hebben hun eindproducten, zoals de enquêtes en challenges, met hun partnerscholen gedeeld. Je kan deze ook delen binnen en buiten de schoolmuren, met collega’s, ouders, andere eTwinning-partners. Ook wij van eTwinning Vlaanderen willen graag meedoen met een challenge en good practices delen. Je kan je projectresultaten en ervaringen altijd mailen naar eTwinning@epos-vlaanderen.be. Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

Beperkt voorbeeld van een evaluatie voor de leerlingen en leerkrachten: