Een eTwinning-project waarin leerlingen nieuwe talen en culturen ontdekken en creatieve vaardigheden ontwikkelen door interactieve spellen te maken die kunnen worden gedeeld en gespeeld in heel Europa om European Day of Languages (26/9) te vieren en taaldiversiteit te waarderen.

Ga je aan de slag met dit eTwinning-project? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

.

Je vindt dit project en andere projectideeën, samen met nuttige IT-tools om in elk fase van je eTwinning-project te gebruiken, op onze IT-tools-website.

Doelstellingen:

  • Leerlingen bewust maken van de diversiteit van Europese talen.
  • Begrip bevorderen voor minder bekende talen, hen bekend maken met de kunsttaal Esperanto, gebarentalen en dialecten.
  • Creativiteit en samenwerking bevorderen door het maken van een interactief spel met Genially.
  • Voeg je eigen doelstellingen gerust toe. Deze zij afhankelijk van het vak dat je geeft, de leetfijd van je leerlingen en wat je met hen wil bereiken tijdens dit eTwinning-project.

Stappenplan voor het eTwinning-project:

Stap 1: Projectvoorbereiding

  • Maak een TwinSpace met je projectpartners en nodig je leerlingen uit. Je vindt een stappenplan en handleiding om een eTwinning-account aan te maken en een TwinSpace te maken op onze website.

  • Maak een projectteam bestaande uit docenten van verschillende scholen die willen deelnemen aan het eTwinning-project. Op zoek naar partners? Bekijk hier hoe je partners kan vinden.
  • Bepaal de doelgroep (leeftijd en niveau) voor het project. Je partners kunnen met andere leeftijdsgroepen werken, maar zorg ervoor dat dit op voorhand goed besproken is zodat het niet frustrerend wordt bij het maken van de opdrachten.

Stap 2: Projectintroductie

  • Introduceer het project bij de leerlingen en leg uit wat European Languages Day is. Info en activiteiten vind je hier.
  • Bespreek het belang van taaldiversiteit en de rol van taal in culturele identiteit. Heb je leerlingen met verschillen achtergronden en/of nationaliteiten of uit verschillende culturen in je klas die thuis andere talen spreken? Betrek hun kennis en ervaringen zeker bij het project. Laat hen kennis maken met elkaars talen!

Stap 3: Verkenning van Europese talen

Deze stap is bedoeld om leerlingen bewust te maken van de diversiteit van Europese talen en om hen te laten begrijpen waarom taal zo belangrijk is voor culturele identiteit. Leerlingen onderzoeken verschillende Europese talen, waaronder minder bekende talen zoals Esperanto, gebarentalen en dialecten. Zie ook stap 2: laat hen kennis maken met elkaars (moeder)talen. Laat ze interessante feiten, geschiedenis en voorbeelden ontdekken. Je kan hen op weg helpen door al een aantal nuttige websites, eventueel met vragen bij, voor te schotelen.

  • Introductie van Europese Talen:
    • Begin met een klassengesprek waarin je leerlingen vraagt hoeveel Europese talen ze kunnen opnoemen.
    • Toon een kaart van Europa en markeer de belangrijkste talen op de kaart.
    • Zie ook stap 2: laat hen kennis maken met elkaars (moeder)talen.
    • Laat ze interessante feiten, geschiedenis en voorbeelden ontdekken. Je kan hen op weg helpen door al een aantal nuttige websites, eventueel met vragen bij, voor te schotelen.
  • Onderzoek naar Europese Talen:
    • Wijs elke leerling of elk internationaal team een Europese taal toe die ze moeten onderzoeken. Moedig hen aan om informatie te verzamelen over de geschiedenis, kenmerken, en sprekers van die taal.
    • Leerlingen kunnen bronnen zoals boeken, websites en video’s gebruiken om hun onderzoek uit te voeren.
  • Presentaties:
    • Laat elke leerling een korte presentatie voorbereiden over de toegewezen taal en deze presenteren aan de klas. Ze moeten interessante feiten delen en enkele basiszinnen in die taal laten horen.
    • Je kan dit ook in internationale teams doen. Andere teams kunnen notities maken die ze dan weer kunnen gebruiken voor het maken van het eindproduct: een interactief spel.

Stap 4: Woordgrapjes en taalspelletjes

Deze stap moedigt leerlingen aan om creatief te denken en speelse aspecten van taal te verkennen.

  • Woordspelletjes en grappen:
    • Begin met het delen van grappige woordspelletjes in je eigen taal om het ijs te breken.
    • Moedig leerlingen aan om grappen in hun eigen taal te delen en deze te vertalen voor hun partnerscholen. Zijn deze grapjes dan nog grappig? Bespreek samen.
  • Gemeenschappelijke woordspelletjes:
    • Leer de leerlingen bekende Europese woordspelletjes, zoals “woordzoekers”, “woordkettingen” of “woordladders”.
    • Laat leerlingen deze spellen in hun eigen taal spelen en de resultaten delen met hun partnerscholen.
  • Creatieve taalgrappen:
    • Daag leerlingen uit om creatieve taalgrappen te bedenken en op te schrijven. Moedig hen aan om gebruik te maken van dubbelzinnigheden en culturele verwijzingen.
  • In Flip kan je leerlingen Tongtwisters laten opnemen. Wie kan de tongtwister even goed nazeggen? Laat de leerlingen in Flip reageren op elkaars tongtwisters.

Stap 5: Samenwerking met Genially

In deze stap zullen leerlingen hun kennis van Europese talen en taalgrappen gebruiken om interactieve spellen te maken met Genially. Ze zullen ook in internationale teams verdeeld worden.

Tips:

  • Het is belangrijk om duidelijke richtlijnen te geven voor samenwerking, taakverdeling en deadlines om ervoor te zorgen dat de internationale teams effectief kunnen samenwerken. Geef, indien mogelijk, ook een voorbeeld van wat je verwacht van de opdracht. Zorg de de leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt.

Stappen:

  • Genially Introductie:
    • Geef een korte introductie over Genially en laat zien hoe de basisfuncties werken. Leerlingen moeten bekend raken met het platform voordat ze beginnen met het maken van spellen.
  • Spelconceptontwikkeling:
    • Leerlingen vormen internationale teams en bedenken een concept voor hun interactieve spel. Het concept moet elementen bevatten die verband houden met Europese talen, woordgrapjes, dialecten, enzovoort.
  • Spelcreatie:
    • Geef leerlingen de tijd om hun spellen te maken in Genially. Ze kunnen tekst, afbeeldingen, video’s, animaties en interactieve elementen toevoegen.
    • Moedig hen aan om de geleerde kennis over Europese talen en woordspelletjes in hun spellen op te nemen.
  • Testen en feedback:
    • Laat leerlingen elkaars spellen testen en feedback geven. Ze moeten ervoor zorgen dat alle interactieve elementen goed werken en dat de spelregels duidelijk zijn.
  • Publiceren en delen:
    • Leerlingen moeten hun afgewerkte spellen publiceren op Genially en de links delen met hun partnerscholen. Je kan dit ook delen binnen en buiten de schoolmuren, met collega’s, ouders, andere eTwinning-partners. Ook wij van eTwinning Vlaanderen willen graag meespelen en good practices delen. Je kan je projectresultaten en ervaringen altijd mailen naar eTwinning@epos-vlaanderen.be.

Stap 6: Uitwisseling en Feedback

  • Leerlingen delen hun spellen met partnerscholen en spelen elkaars spellen.
  • Ze geven feedback op de educatieve waarde, creativiteit en taalkundige juistheid van de spellen.

Stap 7: European Languages Day Event (26/9)

  • Op European Languages Day organiseren alle deelnemende scholen een online evenement waarbij ze hun interactieve spellen presenteren en bespreken.
  • Leerlingen kunnen ook enkele woorden en zinnen leren in andere Europese talen.

Stap 8: Evaluatie en certificaten

  • Leerkrachten evalueren het eindproduct. Dit kan via de rubrics die we hieronder toegevoegd hebben. Pas deze rubrics aan volgens jouw leerplan en opdrachten.
  • Leerlingen evalueren het project en ontvangen eTwinning-certificaten voor hun deelname.
  • Sluit af met een online meeting waarin de leerlingen hun ervaringen aan elkaar vertellen.
  • Deel je eindproducten via de TwinSpace op het ESEP-platform van eTwinning.
  • Laat tijdens een online meeting of op het forum in de TwinSpace ervaringen en menigen delen.
  • Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

Geef de leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.

Stap 9: Reflectie en disseminatie

  • Leerkrachten en leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd en hoe dit hun begrip van Europese talen en culturen heeft verrijkt.
  • Ze delen hun projectresultaten en ervaringen via sociale media, schoolwebsites, of andere relevante kanalen.
  • Gebruik de feedback en ervaringen om toekomstige taal- en cultuurprojecten te verbeteren en te ontwikkelen.

Stap 10: Taal- en cultuuruitwisseling

  • Na het project kunnen leerlingen deelnemen aan taal- en cultuuruitwisselingen met leerlingen van partnerscholen. Ze kunnen brieven schrijven in de geleerde talen, culturele presentaties geven en nieuwe vriendschappen sluiten.

Stap 11: Toekomstige samenwerking

  • Verlies goeie partners niet uit het oog! Hou de contactgegevens bij om toekomstige eTwinning-projecten op te starten. Moedig je partners en leerlingen aan om na het project contact te houden met partnerscholen en toekomstige samenwerking te verkennen, zoals het organiseren van internationale taal- en cultuurevenementen.

EXTRA TIPS

  • Werk samen met de andere taalkrachten bij jou op school.
  • Ben je van plan om een eTwinning-project op te starten? Bekijk dan onze checklist met links naar nuttige info en tools. Je kan ook de checklist in een Word-document vinden zodat je zelf kan afvinken welke stappen je al genomen hebt. Zo ben je er ook zeker van dat je op het einde van volgend schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel kan aanvragen.