Een eTwinning-project waarin leerlingen historische gebeurtenissen verkennen en leren te begrijpen dmv het ontwikkelen van creatieve en educatieve bordspellen.

Ga je aan de slag met dit eTwinning-project? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

.

Je vindt dit project en andere projectideeën, samen met nuttige IT-tools om in elk fase van je eTwinning-project te gebruiken, op onze IT-tools-website.

Doelstellingen:

  • Leerlingen in verschillende landen samenbrengen om historische gebeurtenissen te verkennen en begrijpen.
  • Het ontwikkelen van creatieve en educatieve bordspellen die historische kennis bevorderen.

Stappenplan voor het eTwinning-project:

Stap 1: Projectvoorbereiding

  • Maak een TwinSpace met je projectpartners en nodig je leerlingen uit. Je vindt een stappenplan en handleiding om een eTwinning-account aan te maken en een TwinSpace te maken op onze website.

  • Maak een projectteam bestaande uit docenten van verschillende scholen die willen deelnemen aan het eTwinning-project. Op zoek naar partners? Bekijk hier hoe je partners kan vinden.
  • Bepaal de doelgroep (leeftijd en niveau) voor het project. Je partners kunnen met andere leeftijdsgroepen werken, maar zorg ervoor dat dit op voorhand goed besproken is zodat het niet frustrerend wordt bij het maken van de opdrachten.

Stap 2: Projectintroductie

  • Introduceer het project bij de leerlingen en bespreek het belang van historisch bewustzijn en kennis.
  • Laat de leerlingen nadenken over historische gebeurtenissen die hen interesseren.
  • Voorbeelden:
    • Organiseer een virtuele bijeenkomst waarbij leerlingen van alle scholen kennis met elkaar maken.
    • Deel inspirerende verhalen over belangrijke historische gebeurtenissen om de interesse van leerlingen te wekken. Je kan het het forum op de TwinSpace voor gebruiken.

Stap 3: Selectie van Historische Gebeurtenissen

  • Leerlingen kiezen historische gebeurtenissen die ze willen verkennen. Deze gebeurtenissen kunnen nationaal of internationaal zijn.
  • Moedig hen aan om gebeurtenissen te kiezen die relevant zijn voor de geschiedenis van hun eigen land.
  • Voorbeelden:
    • Laat elke leerling of elk team van leerlingen een historische gebeurtenis selecteren die hen interesseert en die relevant is voor het curriculum van hun geschiedenislessen.
    • Voorbeeld: Een leerling in Frankrijk kan geïnteresseerd zijn in de Franse Revolutie, terwijl een leerling in Griekenland de Oud-Griekse beschaving kan kiezen.
  • Bij het kiezen van historische gebeurtenissen moeten leerlingen worden aangemoedigd om diepgaande overwegingen te maken en zich te richten op evenementen die een sterke verbinding hebben met de geschiedenis van hun eigen land of regio. Hier zijn praktische voorbeelden en instructies:
    • Informatieverstrekking: De leerkracht kan een lijst van historische gebeurtenissen geven die relevant zijn voor het curriculum van het geschiedenisonderwijs. Deze lijst kan dienen als startpunt voor leerlingen om ideeën op te doen. Bijvoorbeeld, voor een leerling in Spanje zou de lijst historische gebeurtenissen kunnen bevatten zoals de Spaanse Burgeroorlog, de ontdekkingsreizen van Columbus, of de Reconquista.
    • Zelfreflectie: Vraag leerlingen om na te denken over hun persoonlijke interesse in geschiedenis en om gebeurtenissen te kiezen die hen intrigeren. Dit kan helpen om hun betrokkenheid te vergroten. Bijvoorbeeld, een leerling in Polen kan de Tweede Wereldoorlog als onderwerp kiezen vanwege familieverhalen of persoonlijke interesse in de geschiedenis van hun land.
    • Relevantie voor het heden: Moedig leerlingen aan om historische gebeurtenissen te kiezen die verband houden met hedendaagse kwesties of die invloed hebben gehad op de huidige situatie in hun land. Ze kunnen zich afvragen hoe het begrijpen van deze gebeurtenis hen kan helpen om de wereld van vandaag beter te begrijpen.
    • Groepsdiscussie: Laat leerlingen in groepen samenkomen en gezamenlijk beslissen over een historische gebeurtenis om te verkennen. Dit kan leiden tot een rijkere discussie en een gezamenlijke keuze die iedereen interesseert.

Stap 4: Onderzoek naar historische gebeurtenissen

  • Leerlingen onderzoeken hun gekozen historische gebeurtenissen en verzamelen feitelijke informatie, afbeeldingen en bronnen.
  • Ze moeten begrijpen waarom deze gebeurtenissen significant waren.
  • Voorbeelden:
    • Moedig leerlingen aan om betrouwbare bronnen te gebruiken voor hun onderzoek, zoals geschiedenisboeken, websites van musea, archieven en academische artikelen.
    • Ze moeten feitelijke informatie verzamelen over de gebeurtenis, inclusief datums, locaties, belangrijke figuren en gevolgen.
  • Leerlingen moeten actief betrokken zijn bij het onderzoek naar hun gekozen historische gebeurtenissen. Dit is een kans voor hen om diepgaande kennis op te doen over het onderwerp en te begrijpen waarom het significant was. Hier zijn praktische instructies:
    • Bronnenidentificatie: Leerlingen moeten relevante bronnen identificeren voor hun gekozen historische gebeurtenis. Dit kunnen boeken, online artikelen, documentaires, archiefmateriaal, interviews of zelfs historische locaties zijn.
    • Feitelijke informatie: Moedig leerlingen aan om feitelijke informatie te verzamelen, zoals datums, locaties, belangrijke personages en belangrijke gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden tijdens de historische gebeurtenis. Ze kunnen notities maken of digitale samenvattingen bijhouden.
    • Contextualisatie: Leerlingen moeten begrijpen in welke context de historische gebeurtenis plaatsvond. Ze moeten zich afvragen welke sociale, politieke, economische of culturele factoren van invloed waren op de gebeurtenis.
    • Afbeeldingen en bronnenmateriaal: Leerlingen moeten afbeeldingen, foto’s of andere visuele bronnen verzamelen die verband houden met hun gekozen gebeurtenis. Dit kan helpen bij het visueel illustreren van de geschiedenis.
    • Analyse en Betekenis: Leerlingen moeten nadenken over de betekenis van de historische gebeurtenis. Wat waren de langetermijneffecten ervan op de samenleving en de wereldgeschiedenis?
    • Bibliografie en bronvermelding: Leerlingen moeten zorgvuldig bijhouden welke bronnen ze hebben geraadpleegd en deze opnemen in een bibliografie of bronvermelding volgens de vereiste academische stijl.
    • Presentatie: Leerlingen kunnen hun bevindingen samenvatten in een presentatie, een essay of een infographic om hun klasgenoten en partnerscholen te informeren over hun gekozen historische gebeurtenis.

  • Deze aanpak voor het kiezen en onderzoeken van historische gebeurtenissen zal leerlingen helpen een diepgaand begrip te ontwikkelen van de geschiedenis en hen voorbereiden om deze gebeurtenissen later te gebruiken in het interactief gezelschapsspel dat ze in (internationale) teams zullen ontwikkelen.

Stap 5: Samenwerking met Genially

In deze stap zullen leerlingen hun kennis van de gekozen historische gebeurtenis gebruiken om interactieve spellen te maken met Genially. Ze zullen ook in internationale teams verdeeld worden.

Tips:

  • Het is belangrijk om duidelijke richtlijnen te geven voor samenwerking, taakverdeling en deadlines om ervoor te zorgen dat de internationale teams effectief kunnen samenwerken. Geef, indien mogelijk, ook een voorbeeld van wat je verwacht van de opdracht. Zorg de de leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt.

Stappen:

  • Genially Introductie:
    • Geef een korte introductie over Genially en laat zien hoe de basisfuncties werken. Leerlingen moeten bekend raken met het platform voordat ze beginnen met het maken van spellen.
  • Spelconceptontwikkeling:
    • Leerlingen vormen internationale teams en bedenken een concept voor hun interactieve spel dat gebaseerd is op hun gekozen historische gebeurtenis.
    • Moedig creatieve spelconcepten aan, zoals rollenspellen, trivia, of strategische spellen.
    • Leerlingen moeten nadenken over hoe ze de historische gebeurtenis kunnen vertalen naar een bordspelconcept. Moedig hen aan om creatief te zijn.
    • Voorbeeld: Als leerlingen de Eerste Wereldoorlog als onderwerp hebben gekozen, kunnen ze een bordspel ontwerpen waarbij spelers strategische beslissingen moeten nemen als leiders van verschillende landen.
  • Spelcreatie:
    • Geef leerlingen de tijd om hun spellen te maken in Genially. Ze kunnen tekst, afbeeldingen, video’s, animaties en interactieve elementen toevoegen.
    • Moedig hen aan om de geleerde kennis over Europese talen en woordspelletjes in hun spellen op te nemen.
    • Het ontwerpen van een boeiend en educatief bordspel vereist creativiteit en doordachte planning. Leerlingen moeten nadenken over hoe ze de complexe historische gebeurtenis kunnen vertalen naar een speelbaar en informatief concept. Hier zijn praktische instructies en voorbeelden:
    • Leerdoelen bepalen: Begin met het vaststellen van de educatieve doelen van het spel. Wat wil je dat spelers leren of begrijpen over de historische gebeurtenis? Dit kunnen specifieke feiten, oorzaken en gevolgen, belangrijke figuren, of bredere historische context zijn.
    • Speltype kiezen: Overweeg welk type bordspel het beste bij het onderwerp past. Bijvoorbeeld:
      • Strategiespel: Zoals eerder genoemd, kunnen leerlingen een strategisch spel maken waarin spelers de rol van leiders van verschillende landen tijdens de Eerste Wereldoorlog op zich nemen en beslissingen nemen over militaire acties, bondgenootschappen, enzovoort.
      • Rolspel: Leerlingen kunnen een rolspel ontwerpen waarbij ze historische personages spelen en beslissingen nemen op basis van de echte gebeurtenissen. Bijvoorbeeld, ze kunnen de rol van politieke leiders, soldaten of burgers aannemen en de gevolgen van hun beslissingen ervaren.
    • Spelmechanismen ontwikkelen: Denk na over de spelmechanismen die het spel interessant maken. Zullen er dobbelstenen zijn voor willekeurige gebeurtenissen? Zullen spelers kaarten trekken met historische feiten? Moeten ze puzzels oplossen of quizvragen beantwoorden om vooruitgang te boeken?
    • Winvoorwaarden en doelen: Bepaal hoe spelers het spel kunnen winnen. Wat zijn de specifieke doelen die ze moeten bereiken? Bijvoorbeeld, in een spel over de Franse Revolutie, kunnen spelers proberen de revolutie te beïnvloeden en bepaalde hervormingen tot stand te brengen.
    • Educatieve elementen integreren: Zorg ervoor dat het spel educatieve elementen bevat die overeenkomen met de leerdoelen. Dit kunnen historische feitenkaarten zijn, trivia-vragen, of situaties die historische beslissingen simuleren.
    • Balans en uitdaging: Zorg voor een goede balans tussen plezier en educatie. Het spel moet uitdagend genoeg zijn om betrokkenheid te behouden, maar niet zo moeilijk dat het ontmoedigend wordt.
    • Visueel ontwerp: Overweeg het visuele ontwerp van het spelbord, de speelstukken en de kaarten. Zorg ervoor dat het ontwerp de historische context weerspiegelt en aantrekkelijk is voor spelers.
    • Testfase: Laat leerlingen een prototype van hun spel maken en testen. Nodig medeleerlingen uit om het spel te spelen en feedback te geven. Tijdens deze fase kunnen ze de spelbalans, regels en educatieve elementen aanpassen.
    • Verhaallijn en narratief: Als het past bij het onderwerp, kan een sterke verhaallijn of narratief de betrokkenheid vergroten. Leerlingen kunnen een verhaal creëren dat de historische gebeurtenissen verbindt en spelers meeneemt in het verhaal.
    • Documentatie: Zorg ervoor dat leerlingen belangrijke aspecten van hun spelconcept documenteren, zoals spelregels, doelen, en speciale kaarten. Dit zal nuttig zijn bij de latere ontwikkeling van het spel.
    • Het uiteindelijke spelconcept moet zowel educatief als boeiend zijn, zodat spelers plezier hebben terwijl ze historische kennis opdoen. Het is belangrijk om te benadrukken dat het doel is om te leren door middel van spelen.
  • Testen en feedback:
    • Laat leerlingen elkaars spellen testen en feedback geven. Ze moeten ervoor zorgen dat alle interactieve elementen goed werken en dat de spelregels duidelijk zijn.
  • Publiceren en delen:
    • Leerlingen moeten hun afgewerkte spellen publiceren op Genially en de links delen met hun partnerscholen. Je kan dit ook delen binnen en buiten de schoolmuren, met collega’s, ouders, andere eTwinning-partners. Ook wij van eTwinning Vlaanderen willen graag meespelen en good practices delen. Je kan je projectresultaten en ervaringen altijd mailen naar eTwinning@epos-vlaanderen.be.

Stap 6: Uitwisseling en Feedback

  • Leerlingen delen hun spellen met partnerscholen en spelen elkaars spellen.
  • Leerlingen moeten een ruw prototype van hun bordspel maken om het concept te testen.
  • Dit kan worden gedaan met behulp van papier, karton en eenvoudige ambachtelijke materialen.
  • Voorbeeld: Ze kunnen een tijdelijk spelbord tekenen op papier en kartonnen speelstukken knippen om te zien hoe het spel werkt.
  • Organiseer een virtuele bijeenkomst waarbij leerlingen van verschillende scholen hun spelconcepten presenteren aan hun partnerscholen.
  • Laat leerlingen feedback geven en suggesties doen voor verbeteringen.
  • Leerlingen moeten hun spel verbeteren op basis van de feedback die ze hebben ontvangen.
  • Ze moeten ervoor zorgen dat de regels duidelijk en eerlijk zijn en dat het spel educatieve waarde heeft.

Stap 7: Evaluatie en certificaten

  • Leerkrachten evalueren het eindproduct. Dit kan via de rubrics die we hieronder toegevoegd hebben. Pas deze rubrics aan volgens jouw leerplan en opdrachten.
  • Leerlingen evalueren het project en ontvangen eTwinning-certificaten voor hun deelname.
  • Sluit af met een online meeting waarin de leerlingen hun ervaringen aan elkaar vertellen.
  • Deel je eindproducten via de TwinSpace op het ESEP-platform van eTwinning.
  • Laat tijdens een online meeting of op het forum in de TwinSpace ervaringen en menigen delen.
  • Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

Geef de leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.

Stap 9: Reflectie en disseminatie

  • Leerkrachten en leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd en hoe dit hun begrip van Europese talen en culturen heeft verrijkt.
  • Ze delen hun projectresultaten en ervaringen via sociale media, schoolwebsites, of andere relevante kanalen.
  • Gebruik de feedback en ervaringen om toekomstige taal- en cultuurprojecten te verbeteren en te ontwikkelen.

Stap 10: Taal- en cultuuruitwisseling

  • Na het project kunnen leerlingen deelnemen aan taal- en cultuuruitwisselingen met leerlingen van partnerscholen. Ze kunnen brieven schrijven in de geleerde talen, culturele presentaties geven en nieuwe vriendschappen sluiten.

Stap 11: Toekomstige samenwerking

  • Verlies goeie partners niet uit het oog! Hou de contactgegevens bij om toekomstige eTwinning-projecten op te starten. Moedig je partners en leerlingen aan om na het project contact te houden met partnerscholen en toekomstige samenwerking te verkennen, zoals het organiseren van internationale taal- en cultuurevenementen.

EXTRA TIPS

  • Werk samen met de andere taalkrachten bij jou op school.
  • Ben je van plan om een eTwinning-project op te starten? Bekijk dan onze checklist met links naar nuttige info en tools. Je kan ook de checklist in een Word-document vinden zodat je zelf kan afvinken welke stappen je al genomen hebt. Zo ben je er ook zeker van dat je op het einde van volgend schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel kan aanvragen.