Een eTwinning-project waarbij je de rijke diversiteit van Europese feest- en herdenkingsdagen ontdekt samen met klassen in heel Europa door middel van kunst, verhalen en muziek.

Ga je aan de slag? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

Stap 1: Introductie en Planning

  1. Projectintroductie
    • Introduceer het project aan de leerlingen: Leg uit dat ze gaan samenwerken met andere klassen in Europa om meer te leren over elkaars feestdagen.
    • Bespreek het belang van feestdagen en hoe deze verschillen tussen gemeenschappen en landen.
  2. Partnerscholen selecteren
    • Vind en koppel aan andere lagere scholen in verschillende Europese landen via het eTwinning platform.
    • Bespreek en plan de samenwerking met de betrokken leerkrachten.
    • Maak een TwinSpace met je projectpartners en nodig je leerlingen uit. Je vindt een stappenplan en handleiding om een eTwinning-account aan te maken en een TwinSpace te maken op onze website.
    • Laat je leerlingen een logo creëren en organiseer een logo-contest bv met www.tricider.com.

Stap 2: Onze feestkalender

  1. Onderzoek en verzamelen van informatie
    • Elke klas kiest een aantal belangrijke feestdagen uit hun gemeenschap of land, zoals de Belgische of Vlaamse feestdag.
    • Leerlingen verzamelen informatie over deze feestdagen: datum, betekenis, tradities, enz.
  2. Creatieve activiteit
    • Leerlingen maken tekeningen, foto’s en schrijven korte beschrijvingen van elke feestdag.
    • Maak gebruik van verschillende materialen (papier, kleurpotloden, verf, digitale tools) om de creativiteit te stimuleren.
  3. Kalender opstellen
    • Combineer alle informatie en creaties in een kalenderformaat.
    • De kalender kan fysiek gemaakt worden en vervolgens gedigitaliseerd of direct digitaal worden gemaakt. Een digitale kalender kan je makkelijk delen. Vind op onze IT-tools website een kalender- of andere tool die je voor dit doel kan gebruiken en waarmee jij en je leerlingen makkelijk kunnen werken.
  4. Uitwisseling
    • Upload de kalenders, of de link naar de digitale kalender, op het eTwinning platform.
    • Organiseer virtuele bijeenkomsten waar klassen hun kalender presenteren en vragen van andere klassen beantwoorden.

Stap 3: Verhalen en legendes over de gekozen nationale feestdagen

  1. Verhalen en legendes schrijven
    • Leerlingen schrijven verhalen of legendes die verbonden zijn met een specifieke feestdag in hun gemeenschap. Laat hen informatie opzoeken om hun verhalen te staven of om hun verzonnen legendes nog spectaculairder te maken. Neem contact op met FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed als je dieper wil ingaan op de erfgoedfactor.
    • Bespreek wat een legende is en hoe deze vaak verbonden zijn met culturele tradities.
  2. Voorbereiding van de presentaties
    • Leerlingen oefenen het voorlezen van hun verhalen en kunnen kostuums en rekwisieten maken om hun verhaal te verlevendigen.
    • Zorg ervoor dat elke leerling een rol krijgt in de presentatie. De voorstelling kan in internationale teams gemaakt worden: een klas beeld uit en een partnerklas uit een ander land vertelt met een voice-over het verhaal.
  3. Video-opnames maken
    • Neem video’s op waarin de leerlingen hun verhalen voorlezen en uitvoeren.
    • Zorg voor een rustige omgeving en goede belichting tijdens de opnames.
  4. Uitwisseling
    • Upload de video’s op het eTwinning platform.
    • Organiseer virtuele vertoningssessies waar klassen elkaars verhalen kunnen bekijken en bespreken.

Stap 4: Erfgoed: kunst en ambachten (tip: doe dit ism FARO)

  1. Traditionele ambachten leren kennen en kunstwerken maken
    • Leerlingen maken traditionele ambachten of kunstwerken die bij een bepaalde feestdag horen.
    • Zorg voor de nodige materialen en begeleid de leerlingen in het maakproces.
  2. Documentatie van het proces
    • Maak foto’s en video’s van het maakproces en het eindproduct. Foto’s en filmpjes maken van het proces maakt het veel makkelijker om achteraf een filmpje te maken van het hele project. Je kan de filmpjes aan elkaar plakken met tussendoor een leerkracht en/of leerling die commentaar geeft (al dan niet met een voice-over) over wat je allemaal ziet gebeuren.
    • Laat de leerlingen uitleggen wat ze maken en waarom het belangrijk is voor hun feestdag.
  3. Uitwisseling
    • Upload de foto’s en video’s op het eTwinning platform.
    • Organiseer virtuele tentoonstellingen waar klassen hun ambachten en kunstwerken presenteren en bespreken.

Stap 5: Muziek en dans tijdens nationale feestdagen

  1. Voorbereiding
    • Leerlingen leren traditionele muziekstukken en dansen die bij hun feestdagen horen.
    • Nodig eventueel lokale muzikanten of dansers uit om workshops te geven. Wil je een langer project uit de grond stampen? Dan kan je hiervoor samenwerken met Cultuurkuur en een Dynamo-project aanvragen.
  2. Uitvoeringen oefenen
    • Oefen de uitvoeringen met de leerlingen en zorg voor een goede choreografie en muzikale begeleiding.
  3. Video-opnames maken
    • Neem video’s op van de muziek- en dansuitvoeringen.
    • Zorg voor een goede geluidskwaliteit en heldere beelden.
  4. Uitwisseling
    • Upload de video’s op het eTwinning platform.
    • Organiseer virtuele uitvoeringen waar klassen elkaars muziek en dansen kunnen bekijken en proberen na te doen.

Stap 6. Afsluiten: Evaluatie, reflectie en disseminatie & certificaten

  • Deel je nieuwe sprookjes en de creatieve bewerkingen van de sprookjes via de TwinSpace op het ESEP-platform van eTwinning.
  • Laat tijdens een online meeting of op het forum in de TwinSpace ervaringen en menigen delen.
  • Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.
  • Verlies goeie partners niet uit het oog! Hou de contactgegevens bij om toekomstige eTwinning-projecten op te starten. Moedig je partners en leerlingen aan om na het project contact te houden met partnerscholen en toekomstige samenwerking te verkennen.

Geef de leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.