Een eTwinning-project waarin leerlingen nieuwjaarsbrieven lezen en de geschiedenis ervan bestuderen, en zelf aan de slag gaan met het schrijven en voorlezen.

Ga je aan de slag? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

1. Introduction

  • Hebben jouw leerlingen al eens een nieuwjaarsbrief voorgelezen? Wat zijn hun ervaringen hiermee?

  • Maak een TwinSpace met je projectpartners en nodig je leerlingen uit. Je vindt een stappenplan en handleiding om een eTwinning-account aan te maken en een TwinSpace te maken op onze website.

  • Laat je leerlingen een logo creëren en organiseer een logo-contest bv met www.tricider.com.

2. Oriëntatie

  • Bespreek de geschiedenis van de nieuwjaarsbrief in Vlaanderen. Op Cultuurcuur.be vind je antwoord op erfgoedvragen in het boek ‘Met mijn armpjes open’.

3. Voorstelling van het project

  • Laat je leerlingen zichzelf voorstellen en hun ideeën en voorkennis delen.
  • Hoe brengen mensen in Europa hun wensen aan elkaar over? Kerstkaartjes? Nieuwjaarskaartjes? Welke wensen breng je over?
  • Hiervoor kan je een bv tool als Jamboard gebruiken.

4. Toepassen

Hoe ziet een nieuwjaarsbrief eruit? Roep de hulp in van een illustrator of auteur via DynamoProject van Cultuurkuur om zelf een brief te schrijven en cover te creëren!

Tip: In de schrijfbundel ‘Het Schrijfpaleis’ vind je ook een les ‘filosoferen met kinderen over tijd en geluk’. Het Schrijfpaleis bevat motiverende schrijftaken voor het eerste tot en met het zesde leerjaar. Je kan het ook gebruiken in groepen van een vergelijkbaar niveau in het buitengewoon onderwijs. In deze schrijfbundel vind je 25 kant-en-klare functionele schrijftaken. De leerlingen schrijven brieven, instructies, verhalen, informatieve teksten, … voor een echte lezer en met een duidelijk doel voor ogen. Als leerkracht vind je ook heel wat voorbeelden en concrete informatie over hoe je leerlingen best kan ondersteunen tijdens en na het schrijven, en krijg je tips aangereikt over hoe je in de klas en op school een schrijfrijk klimaat kunt creëren, o.a. via de integratie van ICT en hoeken- en contractwerk.

5. Teamwork

Laat je leerlingen (in internationale teams) een nieuwjaarsbrief schrijven naar een partnerleerling of – team. In de schrijbundel ‘Het schrijfpaleis’ vind je op p.26 een les ‘creatief schrijven’.

Het is belangrijk om duidelijke richtlijnen te geven voor samenwerking, taakverdeling en deadlines om ervoor te zorgen dat de internationale teams effectief kunnen samenwerken.

Laat hen ook samenwerken:

  1. Nieuwjaarsbrieven schrijven: Leerlingen kunnen in internationale teams nieuwjaarsbrieven schrijven voor elkaar. Elk teamlid kan een deel van de brief schrijven en vervolgens de brief doorsturen naar het volgende teamlid. Op die manier bouwen ze samen aan de brief en kunnen ze elkaars werk bewerken en aanvullen. Aan het einde kan elke brief worden afgedrukt en naar de teamleden worden gestuurd.
  2. Nieuwjaarsbrieven illustreren 1: Leerlingen kunnen in internationale teams samenwerken aan het illustreren van nieuwjaarsbrieven. Elke teamlid kan een deel van de brief kiezen en er een tekening of illustratie bij maken. Vervolgens kunnen ze de illustraties delen en combineren om een geïllustreerde nieuwjaarsbrief te maken.
  3. Nieuwjaarsbrieven illustreren 2: Een klas schrijft de brief waarvoor een andere klas de voorkant van de nieuwjaarsbrief ontwerpt.
  4. Nieuwjaarsbrieven illustreren 3: Een klas omschrijft een ontwerp voor de cover van een nieuwjaarsbrief en de partnerklas moet dit zo goed mogelijk uitvoeren.
  5. Nieuwjaarsbrieven delen via videoconferentie: Leerlingen kunnen in internationale teams videoconferenties organiseren om hun nieuwjaarsbrieven voor te lezen aan elkaar. Elk teamlid kan zijn/haar brief presenteren en uitleggen welke tradities en betekenissen er achter de brief schuilen. Dit geeft de leerlingen de kans om elkaars stemmen te horen en meer te leren over elkaars cultuur.
  6. Nieuwjaarsbrieven tentoonstellen: Leerlingen kunnen in internationale teams een online tentoonstelling maken waarin ze hun nieuwjaarsbrieven en bijbehorende illustraties presenteren. Ze kunnen een gezamenlijke website, blog of platform gebruiken om de brieven te publiceren en elkaars werk te bekijken. De leerlingen kunnen ook feedback geven op elkaars werk en constructieve opmerkingen delen.
  7. Nieuwjaarsbrieven in verschillende talen vertalen: Leerlingen kunnen in internationale teams werken aan het vertalen van nieuwjaarsbrieven naar verschillende talen. Elk teamlid kan een stuk van de brief vertalen en samenwerken om een meertalige versie van de brief te maken. Dit geeft de leerlingen de kans om elkaars talen te leren en te waarderen.

6. Afsluiten

  • De teams delen hun bevindingen met elkaar.
  • Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.
  • Vergeet ook niet om te evalueren en reflecteren, samen met je partners en leerlingen.

Geef de leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.

Leerlingen hebben hun eindproducten, zoals de enquêtes en challenges, met hun partnerscholen gedeeld. Je kan deze ook delen binnen en buiten de schoolmuren, met collega’s, ouders, andere eTwinning-partners. Ook wij van eTwinning Vlaanderen willen graag meedoen met een challenge en good practices delen. Je kan je projectresultaten en ervaringen altijd mailen naar eTwinning@epos-vlaanderen.be. Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

Beperkt voorbeeld van een evaluatie voor de leerlingen en leerkrachten:

7. Reflectie en disseminatie

  • Leerkrachten en leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd en hoe dit hun begrip van Europese talen en culturen heeft verrijkt.
  • Ze delen hun projectresultaten en ervaringen via sociale media, schoolwebsites, of andere relevante kanalen.
  • Gebruik de feedback en ervaringen om toekomstige taal- en cultuurprojecten te verbeteren en te ontwikkelen.

8. Toekomstige samenwerking

  • Verlies goeie partners niet uit het oog! Hou de contactgegevens bij om toekomstige eTwinning-projecten op te starten. Moedig je partners en leerlingen aan om na het project contact te houden met partnerscholen en toekomstige samenwerking te verkennen.

9. Tips

  • Werk samen met het Cultuur-team bij jou op school.
  • Betrek collega’s bij het uitwerken van doelen en opdrachten die passen bij hun vak en werk vakoverschrijdend.
  • Ben je van plan om een eTwinning-project op te starten? Bekijk dan onze checklist met links naar nuttige info en tools. Je kan ook de checklist in een Word-document vinden zodat je zelf kan afvinken welke stappen je al genomen hebt. Zo ben je er ook zeker van dat je op het einde van volgend schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel kan aanvragen.