Een eTwinning-project met KaMOShibai-verhaal waarin Terra, de aarde, ziek is en vraagt aan haar vriendin Laura wat er met haar aan de hand is. Laura gaat op onderzoek.

Kleuters communiceren met de partnerklassen!

Het is niet evident, maar zeker wel mogelijk om kleuters die elkaars taal niet spreken toch effectief te laten samenwerken en communiceren in een eTwinning-project. Voor we het eTwinning-project ‘Terra is ill!’ uitwerken, willen we je hiervoor enkele praktische tips geven.

  1. Visuele communicatie: Maak gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals foto’s, tekeningen en pictogrammen, om ideeën en boodschappen over te brengen. Kleuters kunnen bijvoorbeeld tekeningen maken om hun partners te laten zien wat ze willen delen of vragen. Introduceer emoji’s en eenvoudige pictogrammen om emoties of acties uit te drukken. Bijvoorbeeld, een lachende emoji om blijheid te tonen. Deel foto’s van kleuters en hun activiteiten in de klas. Dit kan een uitgangspunt zijn voor gesprekken en vergelijkingen tussen klassen.
  2. Eenvoudige taal: Gebruik eenvoudige en duidelijke taal bij het communiceren met kleuters, en moedig hen aan hetzelfde te doen. Vermijd complexe zinnen en gebruik korte en begrijpelijke woorden en zinnen.
  3. Beeldverhalen: Maak beeldverhalen met afbeeldingen en eenvoudige tekst om verhalen of boodschappen te delen. Dit kan de kleuters helpen om samen een verhaal te creëren.
  4. Videoberichten: Gebruik korte videoberichten waarin kleuters hun partners begroeten, zingen of iets over zichzelf vertellen. Beeld en geluid kunnen helpen bij de communicatie.
  5. Gezamenlijke projecten: Moedig gezamenlijke projecten aan waarbij beide klassen samenwerken aan activiteiten zoals tekeningen, knutselwerk of presentaties. Dit kan eenvoudige samenwerking stimuleren en ze hoeven bij het maken van een collage, bijvoorbeeld, geen taal te gebruiken.
  6. Online vertaalhulpmiddelen: Maak gebruik van online vertaalhulpmiddelen om eenvoudige zinnen of woorden te vertalen als dat nodig is. Zorg ervoor dat de vertaling begrijpelijk is voor kleuters.
  7. Geduld en begrip: Leer kleuters over geduld en begrip voor anderen. Ze kunnen leren dat hoewel ze verschillende talen spreken, ze nog steeds vrienden kunnen zijn en van elkaar kunnen leren.
  8. Videoconferenties: Organiseer videoconferenties waarbij kleuters elkaar kunnen zien en horen. Dit kan de betrokkenheid vergroten en kleuters in staat stellen om gezichtsuitdrukkingen en non-verbale communicatie te begrijpen.

Door deze praktische tips te volgen en creatieve manieren te vinden om kleuters te laten communiceren en samenwerken, kunnen ze een rijke leerervaring opdoen, ondanks taalverschillen.

Aan de slag!

Ga je aan de slag met dit MOS-project? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

1. Introduction

  • Introduceer het verhaal in een toneeltje. Bekijk het inspiratiefilmpje!

  • Maak een TwinSpace met je projectpartners en nodig je leerlingen uit. Je vindt een stappenplan en handleiding om een eTwinning-account aan te maken en een TwinSpace te maken op onze website.

  • Laat kleuters een tekening maken die bij het thema past.
  • Laat je leerlingen een logo creëren en organiseer een logo-contest bv met www.tricider.com.

2. Voorstelling van de deelnemers en het project

Laat je leerlingen zichzelf voorstellen, en hun ideeën en voorkennis delen.

  • De kinderen vertellen over ziek en gezond zijn.
  • Hebben ze gezien hoe het stormt in de zomer, er hittegolven zijn, en hoe warm het is deze winter?

3. Oriëntatie

Vertel het kaMOShibai-verhaal, al dan niet in een internationale meeting. Elk partner kan een stukje filmen terwijl die vertelt en dat delen met de partners.

Laat de kinderen de bijhorende vragen beantwoorden die je vindt in het lesplan op de website van MOS Vlaanderen.

4. Toepassen

Je vindt goede opdrachten bij ‘Het denken, waarnemen en onderzoeken stimuleren’ in het lesplan op de website van MOS Vlaanderen.

Maak een MOScotte die er bij elke klimaatactie bij is en mee de oplossingen bedenkt. Wij delen dit goede idee van Basisschoool De zandkorrel graag!

Hoe kan je het samen creëren van een MOScotte aanpakken? We geven hier een kort stappenplan:

De Klimaatkampioen is een speciale MOScotte (MOS-mascotte) die altijd aanwezig is bij elke klimaatactie en helpt bij het bedenken van oplossingen om Terra te helpen genezen. De Klimaatkampioen is een vrolijk en enthousiast figuur die de leerlingen inspireert en motiveert om milieuvriendelijke keuzes te maken.

  • Stap 1: Introductie van de Klimaatkampioen: De leerkracht introduceert De Klimaatkampioen als een speciale helper die altijd aanwezig is bij elke klimaatactie. Ze leggen uit dat De Klimaatkampioen helpt bij het bedenken van creatieve en leuke oplossingen om Terra te helpen genezen.
  • Stap 2: Ontwerp de Klimaatkampioen: De leerlingen werken in groepjes aan het ontwerp van De Klimaatkampioen. Ze kunnen tekeningen maken van hoe De Klimaatkampioen eruit moet zien en welke speciale krachten hij heeft om het klimaat te beschermen.
  • Stap 3: Maak een Klimaatkampioenmasker: Elke klas maakt een masker van De Klimaatkampioen dat dan kan worden gedragen door een leerling die de rol van De Klimaatkampioen speelt tijdens de klimaatacties.
  • Stap 4: De Klimaatkampioen tijdens klimaatacties: Bij elke klimaatactie is De Klimaatkampioen aanwezig om de leerlingen te begeleiden en te motiveren. Hij moedigt de leerlingen aan om hun creatieve ideeën te delen en helpt bij het bedenken van nieuwe oplossingen om Terra te helpen genezen.
  • Stap 5: Beloningen van de Klimaatkampioen: De Klimaatkampioen deelt beloningen uit aan de leerlingen die actief meedoen aan de klimaatacties. Dit kan bijvoorbeeld een speciale Klimaatkampioen-sticker zijn, een applaus voor hun inzet, of het mogen dragen van het Klimaatkampioenenpak of -masker op de volgende actie.
  • Stap 6: Klimaatkampioenprijzen: Aan het einde van het project kunnen de leerlingen in groepjes of in klasverband deelnemen aan een Klimaatkampioen-prijsuitreiking. Ze kunnen elkaar prijzen geven voor de beste klimaatacties, de meest creatieve oplossingen, en de grootste inzet om Terra te helpen genezen.
  • Stap 7: Klimaatkampioendagboek: Elke partnerklas kan een Klimaatkampioendagboek bijhouden waarin ze de activiteiten van De Klimaatkampioen en de voortgang van de klimaatacties documenteren. Ze kunnen foto’s en tekeningen toevoegen om de ervaringen te illustreren. Je kan dit ook in een nieuwsbrief of op een schoolblog of website delen binnen en buiten de schoolmuren.
  • Stap 8: Wereldwijde Klimaatkampioenuitwisseling: Elke partnerklas deelt hun Klimaatkampioendagboek met de andere partnerlanden via het eTwinning-platform. Ze kunnen verhalen delen over hun ervaringen met De Klimaatkampioen en inspiratie opdoen van elkaar.

Het leuke is: je kan de Klimaatkampioen inzetten ook als het eTwinning-project gedaan is.

5. Teamwork

Het is belangrijk om duidelijke richtlijnen te geven voor samenwerking, taakverdeling en deadlines om ervoor te zorgen dat de internationale teams effectief kunnen samenwerken. Geef, indien mogelijk, ook een voorbeeld van wat je verwacht van de opdracht. Zorg de de leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt.

We gaan hier een stapje verder en gaan ook met kleuters en leerlingen van de lagere school echt samenwerken met de partnerklassen. We geven enkele voorbeelden voor verschillende leeftijden.

Opdrachten voor kleuters en 1ste leerljaar. Door samen te werken aan deze opdrachten kunnen kleuters van verschillende landen hun creativiteit delen en leren over het belang van het beschermen van onze aarde. Ze kunnen elkaar inspireren en een gevoel van samenhorigheid ontwikkelen terwijl ze werken aan gezamenlijke eindproducten of voortbouwen op elkaars ideeën. Het is belangrijk om de opdrachten speels en interactief te houden, zodat kleuters enthousiast blijven over het samenwerken in het eTwinning-project.

  1. Terra en Laura Collage:
    • Elk partnerland maakt een collage van Terra (de aarde) en Laura (de zon) met gekleurd papier, tijdschriftknipsels, en veiligheidsoogjes.
    • Ze delen foto’s van hun collages met de andere partnerlanden en voegen de foto’s samen om één grote internationale Terra en Laura collage te maken.
    • Je kan de leerlingen ook een beschrijving laten geven. De partnerklas moet dan die beschrijving zo goed mogelijk weergeven. Lukt dat? Toon elkaar het resultaat en bespreek of de afbeelding voldoet aan de beschrijving die gegeven werd.
  2. Wereldwijde Wolken Verzameling:
    • Elk partnerland knutselt verschillende wolkvormen van verschillende materialen (papier, katoen, etc.). Je kan hier ook ICT inschakelen: Kenniscentrum Digisprong geeft je meer tips over hoe ICT toe te passen in de kleuterklas.
    • Om de gezamenlijke wolkenverzameling digitaal te creëren, kunnen kleuters gebruik maken van eenvoudige tekenprogramma’s die geschikt zijn voor hun leeftijd. Enkele voorbeelden van gebruiksvriendelijke tekenapps voor kleuters zijn:
      • Tux Paint: Tux Paint is een gratis en eenvoudig te gebruiken tekenprogramma voor jonge kinderen. Het heeft een kindvriendelijke interface met leuke tekentools en stempels.
      • Kids Doodle: Kids Doodle is een app voor smartphones en tablets waarmee kinderen eenvoudig kunnen tekenen met verschillende kleuren en stempels.
      • Drawing for Kids: Drawing for Kids is een leuke en educatieve tekenapp voor kleuters met verschillende kleur- en tekentools.
    • Ze delen foto’s van hun wolkjes en elke partnerklas kiest een ander partnerland om een gezamenlijke wolkenverzameling mee te maken door hun wolkjes te combineren. Ook dit kan via een kindvriendelijke ICT-tool.
  3. Klimaatvriendelijke Acties:
    • Elk partnerland verzamelt ideeën over klimaatvriendelijke acties die ze in hun gemeenschap kunnen ondernemen (bijv. recycling, energiebesparing).
    • Ze delen hun ideeën en elk partnerland voert enkele van de voorgestelde acties uit.
    • Ze maken korte video’s of foto’s van hun acties en delen deze met de andere partnerlanden om elkaar te inspireren.
  4. De Magische Regendans:
    • Elk partnerland bedenkt een dans of beweging die regendruppels uitbeeldt (bijv. zachtjes springen, ronddraaien).
    • Ze maken een korte video van hun regendans en sturen deze naar de andere partnerlanden.
    • Elk partnerland leert de regendans van een ander land en voegt hun eigen unieke bewegingen toe om een magische wereldwijde regendans te creëren.
  5. Wereldverhalen over Terra en Laura:
    • Elk partnerland bedenkt een kort verhaal over Terra en Laura en illustreert het met tekeningen.
    • De verhalen worden gedeeld met de andere partnerlanden en elk partnerland kan een vervolgverhaal maken op het verhaal van een ander land.
    • Variant: elke klas bedenkt een verhaaltje dat vervolgens geïllustreerd wordt door een andere klas. je kan er ook een toneelstukje van maken met je kleuters.

Opdrachten voor leerling uit de 2de en 3de graad Lager Onderwijs

  1. Vrolijke Wolken Dans – Wereldwijde Dans Challenge:
    • Laat elke partnerklas een dansje bedenken waarin ze wolken nadoen, zowel “schone” wolken als “vieze” wolken. Ze kunnen hun dansje filmen en delen met de andere partnerlanden.
    • Werk vakoverschrijdend tijdens de lessen Lichamelijke Opvoeding, Creatieve Vorming (Dans), Wereldoriëntatie…
    • Je kan ook verschillende dansstijlen introduceren (tijdens de les Wereldoriëntatie bijvoorbeeld) zoals flamenco, ballet, hiphop, moderne dans en tapdans. Leerlingen leren de basisbewegingen van elke stijl en ontdekken hoe elke dansstijl zijn eigen unieke kenmerken en expressie heeft. Kan je de dans linken met de cultuur en het land van herkomst?
    • In de les Lichamelijke Opvoeding leren de leerlingen de bewegingen van wolken dansen. Ze kunnen “zachte wolken” nadoen door langzaam en vloeiend te bewegen en “wilde wolken” door snelle en energieke bewegingen te maken. Leerkrachten kunnen de leerlingen aanmoedigen om hun creativiteit te gebruiken om de dans uit te beelden.
    • Vervolgens neemt elke klas deel aan de “Wereldwijde Dans Challenge”. Elke klas maakt een korte dansvoorstelling waarin ze wolken dansen in de verschillende stijlen die ze hebben geleerd. Ze kunnen de dans uitvoeren op hun eigen school of opnemen als een video.
    • De partnerklassen bekijken elkaars dansjes en proberen elkaars bewegingen na te doen. Ze kunnen ook nieuwe bewegingen toevoegen om een unieke en vrolijke wereldwijde wolken dans te creëren.
  2. Terra en Laura’s Weerbericht – Internationaal Weerjournaal:
    • Alle partners maken samen een internationaal weerbericht. Lees hier verder hoe je dat kan aanpakken.
    • Stap 1: Introductie van het weerbericht en weeromstandigheden: De leerkracht introduceert het concept van een weerbericht en legt uit hoe het weer dagelijks kan veranderen, bijvoorbeeld zonnig, regenachtig, bewolkt, etc. Leerlingen leren over verschillende weersomstandigheden en hoe deze van invloed kunnen zijn op hun dagelijkse leven en omgeving.
    • Stap 2: Terra en Laura’s Weerjournaal: Elke partnerklas presenteert een eenvoudig weerbericht als Terra en Laura voor hun eigen land. Ze kunnen het weer voorstellen, zoals zonnig, regenachtig, bewolkt, enz. en uitleggen hoe het weer van invloed kan zijn op hun omgeving. Leerlingen kunnen een kort script schrijven waarin ze als Terra en Laura praten over het weer van die dag. Ze kunnen bijvoorbeeld zeggen: “Hallo, hier is Terra! Vandaag is het zonnig en warm in ons land. De zonnestralen maken me blij! En ik ben Laura, de zon! Vergeet niet je hoed en zonnebrandcrème mee te nemen als je naar buiten gaat.”
    • Stap 3: Oefenen de presentatie van het weerbericht in de klas. Ze kunnen zich verkleden als Terra en Laura, als nieuwsankers of gebruikmaken van eenvoudige rekwisieten om in hun rollen te komen. De leerkracht moedigt de leerlingen aan om expressief en levendig te spreken als Terra en Laura. Heb je een greenscreen of een groen doek in de klas? Dan kan je zelfs een echt weerbericht presentaren en de leerlingen leren hoe zo’n greenscreen werkt.
    • Stap 4: Opnemen van het Weerjournaal: Elke partnerklas neemt het weerjournaal op als een video. Ze kunnen het journaal op school opnemen of vanuit hun eigen huiskamer. De leerlingen kunnen de video’s delen met de andere partnerlanden.
    • Stap 5: Delen van het Weerjournaal: Elke partnerklas deelt hun weerjournaal met de andere partnerlanden via een beveiligd eTwinning-forum of andere online platforms. Ze kunnen ook de weersvoorspellingen vergelijken tussen de verschillende landen.
    • Stap 6: Voorspellingen voor elkaars landen: Na het bekijken van elkaars weerjournaals, kunnen de leerlingen voorspellingen doen voor elkaars landen. Ze kunnen raden welk weer er de volgende dag of week wordt verwacht en dit delen met hun partnerklassen.
    • Stap 7: Wereldwijd Weerjournaal: de partnerklassen komen samen in een virtuele bijeenkomst om samen een “Wereldwijd Weerjournaal” te maken. Elke partnerklas presenteert de weersvoorspelling voor hun eigen land en voegt de voorspellingen van andere partnerlanden toe aan het journaal.
    • Stap 8: Reflectie en discussie: Na de presentatie van het Wereldwijd Weerjournaal, bespreken de leerlingen hoe het weer van invloed kan zijn op hun omgeving in verschillende landen. Ze kunnen praten over klimaatzones, seizoenen en verschillende weersomstandigheden in verschillende delen van de wereld.
  3. Help Terra Genezen – Wereldwijde Klimaatactie:
    • Leerlingen werken samen aan het helpen genezen van Terra door klimaatacties te bedenken en uit te voeren. Ze verzamelen ideeën en nemen acties, zoals afval recyclen, minder plastic gebruiken, bomen planten, etc. Het accent ligt op samenwerken en verder bouwen op elkaars resultaten en bevindingen.
    • Stap 1: Introductie van klimaatacties: De leerkracht introduceert het concept van klimaatacties en bespreekt enkele eenvoudige acties die de leerlingen kunnen ondernemen om de aarde te helpen genezen, zoals afval opruimen, recyclen, energie besparen, enz. Kennen de leerlingen het begrip ‘duurzaamheid’ al? Leg uit en laat hen voorbeelden zoeken.
    • Stap 2: Brainstormsessie: Elke partnerklas houdt een brainstormsessie waarin leerlingen ideeën bedenken om Terra te helpen genezen. Ze kunnen suggesties verzamelen van hun klasgenoten en hun leerkracht.
    • Stap 3: Klimaatacties implementeren: Elke partnerklas kiest ten minste één klimaatactie uit hun brainstormsessie om uit te voeren. Ze kunnen gezamenlijk beslissen welke actie het meest haalbaar is voor hun klas en school.
    • Stap 4: Acties documenteren: De leerlingen documenteren hun klimaatacties door foto’s en video’s te maken tijdens het uitvoeren van de acties. Ze kunnen ook korte beschrijvingen schrijven van wat ze hebben gedaan en waarom het belangrijk is.
    • Stap 5: Delen met partnerlanden: Elke partnerklas deelt hun klimaatacties met de andere partnerlanden via een beveiligd eTwinning-forum of andere online platforms. Ze moedigen elkaar aan om ook actie te ondernemen en geven complimenten en aanmoedigingen voor de inzet.
    • Stap 6: Wereldwijde klimaatacties: Elke partnerklas bekijkt de klimaatacties van de andere partnerlanden en krijgt zo inspiratie voor verdere klimaatacties. Ze kunnen ideeën opdoen om nieuwe acties uit te voeren en deze toe te voegen aan hun oorspronkelijke lijst.
    • Stap 7: Samenwerken aan een duurzame wereld: De partnerklassen komen samen in een virtuele bijeenkomst om samen te bespreken welke klimaatacties ze hebben uitgevoerd en wat het resultaat was. Ze kunnen ervaringen uitwisselen, successen vieren en uitdagingen bespreken.
    • Stap 8: Wereldwijde Klimaatvriendelijke actiekaart: Elke partnerklas voegt hun klimaatacties toe aan een gezamenlijke wereldwijde kaart van klimaatvriendelijke acties. Deze kaart laat zien welke acties over de hele wereld worden ondernomen om Terra te helpen genezen.
    • Stap 9: Reflectie en discussie: Na het uitvoeren van de klimaatacties en het samenwerken met de partnerlanden, bespreken de leerlingen hoe hun acties hebben bijgedragen aan het helpen genezen van Terra. Ze kunnen ook praten over het belang van samenwerking en het nemen van verantwoordelijkheid voor het milieu.
  4. Maak een Klimaatvriendelijke Collage – Internationale Collage van Klimaatvriendelijke Acties:
    • Elke partnerklas maakt een collage van klimaatvriendelijke acties door tijdschriftenknipsels te gebruiken.
    • De partnerklassen delen hun collages met elkaar en voegen de knipsels samen om één grote internationale collage te maken. Ze kunnen verschillende delen van de collage aan elkaar verbinden en zo laten zien hoe ze samenwerken aan een duurzame toekomst.

6. Afsluiten: evaluatie, disseminatie & certificaten

  • Sluit af met een online meeting waarin de leerlingen hun milieu-acties aan elkaar vertellen.
  • Deel je eindproducten via de TwinSpace op het ESEP-platform van eTwinning.
  • Laat tijdens een online meeting of op het forum in de TwinSpace ervaringen en menigen delen.
  • Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

Geef de leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.

7. Tips

  • Werk samen met het MOS-team bij jou op school.
  • Bekijk de MOS-project-ideeën op www.mosvlaanderen.be.
  • Betrek collega’s bij het uitwerken van symptomen, diagnoses en remedies die passen bij hun vak.
  • Ben je van plan om een eTwinning-project op te starten? Bekijk dan onze checklist met links naar nuttige info en tools. Je kan ook de checklist in een Word-document vinden zodat je zelf kan afvinken welke stappen je al genomen hebt. Zo ben je er ook zeker van dat je op het einde van volgend schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel kan aanvragen.