Music Maestro! Een eTwinning-project waarin we de Belgische muziek onder de loupe nemen, samen met de muziek uit onze partnerlanden!

Ga je aan de slag? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

1. Introduction

  • Music Maestro! Het is de week van de Belgische muziek! Van maandag 30 januari tot en met zondag 5 februari wordt muziek van hier opnieuw volop gevierd.

  • Maak een TwinSpace met je projectpartners en nodig je leerlingen uit. Je vindt een stappenplan en handleiding om een eTwinning-account aan te maken en een TwinSpace te maken op onze website.

  • Laat je leerlingen een logo creëren en organiseer een logo-contest bv met www.tricider.com.

2. Voorstelling van de deelnemers en het project

  • Laat je leerlingen zichzelf voorstellen, en hun ideeën en voorkennis delen. Dit kan via Padlet, Flip, de TwinSpace…. Op basis hiervan kan je internationale teams maken: op basis van hun kennis en kunde, interessevelden en/of leeftijd. In stap 5 vind je verschillende projectideeën. Je kan je leerlingen hun favoriete opdracht laten kiezen en op basis hiervan hen verdelen in internationale teams.
    • Welke muziekgenres ken je?
    • Weet je welke genres er typisch Belgisch genoemd worden?
    • Welke Belgische bands en singer-songwriters ken je? Is er een verschil tussen onze landsdelen?
    • Welke muziek uit je partnerlanden ken je? Vind je deze mooi?
    • Welke muziekinstrumenten uit België en de partnerlanden ken je?
    • Speelt of maakt iemand zelf muziek? Laat het horen aan je partners!

3. Oriëntatie

Organiseer een discussieforum of online debat waarin de teams van verschillende landen discussiëren over hoe muziek een rol kan spelen bij het aanpakken van sociale kwesties, zoals inclusie, diversiteit, milieu, en geestelijke gezondheid. Dit kan in de TwinSpace. Hier praten leerlingen uit verschillende landen over verschillende aspecten muziek(genres), bands, muziekfestivals… De leerlingen kunnen vragen stellen, meningen delen en ideeën uitwisselen over onderwerpen zoals rivaliteit tussen teams, de rol van sport in de samenleving of de invloed van muziek op cultuur. Het stimuleren van kritisch denken over de maatschappelijke impact van muziek en het aanmoedigen van creatieve ideeën voor positieve verandering.

Geef uitdagende onderwerpen waar leerlingen over kunnen discussiëren in een debat over muziek. Laat de leerlingen verschillende rollen aannemen (al dan niet in internationale teams) zoals journalist, organisator van festival, minister van cultuur, singer-songwriter, DJ, tekstschrijver, producer, Spotify CEO, luisteraar, muziekliefhebben, festivalganger…

  1. De impact van streamingdiensten op de muziekindustrie:
    • Spotify CEO: Verdedigt het belang van streamingdiensten voor de toegankelijkheid van muziek.
    • Singer-songwriter: Bespreekt de uitdagingen van artiesten om redelijk betaald te worden via streamingplatforms.
    • Luisteraar: Deelt persoonlijke ervaringen en meningen over het gebruik van streamingdiensten.
  2. De rol van muziekfestivals in de promotie van artiesten en muziekcultuur:
    • Organisator van festival: Bespreekt hoe festivals bijdragen aan het ontdekken van nieuwe talenten en muziekstijlen.
    • Festivalganger: Legt de unieke ervaring van het bijwonen van festivals uit en waarom ze belangrijk zijn voor muziekliefhebbers.
    • Festivalganger: Vraagt waarom festival zo ontzettend duur geworden zijn.
    • Buurtbewoner: Klaagt over de overlast van festivalgangers (vandalisme, zwerfvuil, verkeer) en geluidsoverlast.
  3. De verantwoordelijkheid van tekstschrijvers en artiesten in hun muzikale inhoud:
    • Tekstschrijver: Legt uit hoe teksten invloed kunnen hebben op het publiek en waarom zorgvuldigheid belangrijk is.
    • Muziekliefhebber: Deelt meningen over controversiële songteksten en artistieke vrijheid.
    • Filosoof / ethicus: Hoever gaat vrije meningsuiting in de muziek? Zijn er grenzen?
  4. De rol van de minister van cultuur bij het ondersteunen van de muziekindustrie:
    • Minister van cultuur: Verdedigt het belang van overheidssteun voor muziekeducatie en -subsidies.
    • Producer: Bespreekt hoe overheidsbeleid de muziekindustrie kan stimuleren of belemmeren.
    • Patiënt van een ziekte waarvan de medicatie niet wordt terugbetaald: vraagt zich af waarom er zoveel geld gaat naar cultuur terwijl zoveel mensen financiële problemen hebben doordat medicijnen niet terugbetaald worden.
  5. De invloed van technologie op muzikale creativiteit en productie:
    • Producer: Bespreekt hoe moderne technologie de productie en geluid van muziek heeft veranderd.
    • DJ: Deelt meningen over de evolutie van DJ-technologie en het effect ervan op de kunst van het mixen.
  6. De rol van muziek in sociale verandering en protest:
    • Singer-songwriter: Beschrijft hoe muziek kan worden gebruikt als een krachtig middel om maatschappelijke kwesties aan te kaarten.
    • Muziekliefhebber: Deelt voorbeelden van liedjes die sociale verandering hebben geïnspireerd.
  7. Het belang van muziekeducatie in scholen:
    • Leerkracht: Verdedigt waarom muziekeducatie essentieel is voor de ontwikkeling van leerlingen.
    • Luisteraar: Deelt persoonlijke ervaringen en voordelen van muziekeducatie.
    • Leerling: Vraagt zich af waarom blokfluit leren spelen interessant is en legt uit welke muzicale opvoeding hij/zij zou willen krijgen en waarom.
  8. De invloed van muziek op mentale gezondheid en welzijn:
    • Muziekliefhebber: Deelt persoonlijke verhalen over hoe muziek hen heeft geholpen in moeilijke tijden.
    • Journalist: Bespreekt het wetenschappelijke bewijs achter de relatie tussen muziek en mentale gezondheid.

Deze diverse rollen zullen een boeiende en gevarieerde discussie mogelijk maken, waarbij verschillende perspectieven worden belicht en de leerlingen worden gestimuleerd om zich in te leven in de verschillende actoren binnen de muziekindustrie. Zijn er verschillen te merken binnen te partnerlanden? Dit kan een moment zijn waarop je de internationale teams gaat samenstellen.

4. Toepassen

Bij de debatten heb je de interessevelden en kennis van de leerlingen gepeild en aangewakkerd. Je vormt internationale teams op basis van kennis en kunde, interessevelden en/of ervaring.

Je kan de volgende opdrachten verdelen over de verschillende partnerlanden. Vergelijk vervolgens in internationale teams de bevindingen. Leg de interactieve kaart en de tijdslijnen samen. Stel een quiz samen met vragen van alle partnerlanden.

  • Aardrijkskunde: Maak een interactieve kaart met beroemde Belgische muzikanten, bands en podia.
  • Geschiedenis: Maak een tijdlijn met de geschiedenis van de Belgische muziek en haar evolutie door de tijd heen. Hoorde je al eens middeleeuwse muziek? De Belgische groep Kadril herwerkt middeleeuwse muziek. Kadril is een folkgroep die het traditionele repertoire vermengt met rockelementen en haalt inspiratie uit oude liedboeken en verzamelingen van middeleeuwse liederen. Ze beperken zich niet tot het conserveren van dit materiaal, maar gaan ermee aan de slag.

  • Muziekquiz: Maak een quiz voor je partners om hun kennis van Belgische muziek te testen. Zij maken een quiz over de typische muziek uit hun land.
  • Sing along! Kennen jullie elkaars volkslied? Zoek het op en zing mee!

5. Teamwork

Het is belangrijk om duidelijke richtlijnen te geven voor samenwerking, taakverdeling en deadlines om ervoor te zorgen dat de internationale teams effectief kunnen samenwerken. Geef, indien mogelijk, ook een voorbeeld van wat je verwacht van de opdracht. Zorg de de leerlingen weten wat er van hen verwacht wordt.

In stap 3 konden de leerlingen hun mening al geven over verschillende onderwerpen. In deze opdrachten kunnen leerlingen in teams dieper ingaan op bepaalde topics.

  1. “Global Music Fusion” Album:
    • Opdracht: Laat de internationale teams samenwerken aan het maken van een muziekalbum waarbij ze verschillende muzikale stijlen en invloeden uit hun landen combineren. Elk team kan een nummer bijdragen dat representatief is voor hun eigen cultuur, en andere teams kunnen dit nummer aanvullen met hun eigen muzikale elementen. Dit kan bijvoorbeeld met Spotify.
    • Eindproduct: Een uniek muziekalbum dat de diversiteit en creativiteit van alle deelnemende landen laat zien. Terwijl partnerlanden voor de inhoud van het album zorgen, kan een andere partner op basis van de inhoud een cover ontwerpen voor het album. Wie kan er ook een bijpassende promo-campagne voor social media uitschrijven?
  2. “Music Without Borders” Virtual Concert:
  3. “Musical Storytelling” Collaborative Song:
    • Opdracht: Laat de internationale teams samenwerken aan het maken van een gezamenlijk lied met een verhaal. Elk team kan een couplet of refrein bijdragen dat voortbouwt op de verhaallijn van het vorige team. Het lied kan tekstueel en muzikaal worden ontwikkeld door de input van alle teams.
    • Eindproduct: Een gezamenlijk lied dat een boeiend verhaal vertelt en de creatieve bijdragen van alle deelnemende landen weerspiegelt.
  4. “Music Video Exchange”:
    • Opdracht: Laat de internationale teams muziekvideo’s maken voor nummers van artiesten uit hun eigen land. Vervolgens kunnen ze de video’s uitwisselen met andere teams, die de video’s kunnen bewerken en aanvullen met nieuwe visuele elementen of verhalen.
    • Eindproduct: Een reeks muziekvideo’s die een internationale samenwerking weerspiegelen en nieuwe perspectieven bieden op bestaande muzieknummers.
  5. “Museum of Sounds”:
    • Opdracht: Laat de internationale teams samenwerken aan het maken van een virtueel “Museum van Geluiden”. Elk team kan geluidsopnames maken van traditionele muziekinstrumenten, natuurlijke geluiden, culturele liederen en geluiden uit hun omgeving. Ze kunnen ook context en culturele betekenis toevoegen aan elk geluid.
    • Eindproduct: Een interactieve online expositie die de diversiteit en rijkdom van muzikale geluiden in de deelnemende landen presenteert.
  6. Muziekfestivalplanning:
    • Laat leerlingen samenwerken aan het organiseren van een virtueel muziekfestival. Elk team kan een artiest uit hun land selecteren en informatie verzamelen over de muziekstijl, teksten en betekenis van hun liedjes. Ze kunnen samen een festivalprogramma opstellen, waarbij ze elkaars artiesten en muziek aanbevelen.
  7. “Music and Art” Online Exhibition:
    • Opdracht: Laat de teams een online expositie maken waarin ze de relatie tussen muziek en kunst verkennen. Ze kunnen muzikale schilderijen, albumhoezen, concertposters, en andere artistieke expressies presenteren.
    • Doel: Het begrijpen en waarderen van de symbiose tussen muziek en andere kunstvormen, en het stimuleren van artistieke expressie.
  8. “Music and Language” Multilingual Lyrics:
    • Opdracht: Laat de teams een lied kiezen van een Belgische artiest en de tekst vertalen naar verschillende talen van de deelnemende landen. Vervolgens kunnen ze een video maken waarin ze het lied in verschillende talen zingen.
    • Doel: Het bevorderen van taalvaardigheden, culturele uitwisseling en het begrijpen van de kracht van muziek als een universele taal.

6. Afsluiten

  • Deel je eindproducten via de TwinSpace op het ESEP-platform van eTwinning.
  • Laat tijdens een online meeting of op het forum in de TwinSpace ervaringen en menigen delen.
  • Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

Geef de leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.

Leerlingen hebben hun eindproducten, zoals de enquêtes en challenges, met hun partnerscholen gedeeld. Je kan deze ook delen binnen en buiten de schoolmuren, met collega’s, ouders, andere eTwinning-partners. Ook wij van eTwinning Vlaanderen willen graag meedoen met een challenge en good practices delen. Je kan je projectresultaten en ervaringen altijd mailen naar eTwinning@epos-vlaanderen.be. Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

7. Reflectie en disseminatie

  • Leerkrachten en leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd en hoe dit hun begrip van Europese talen en culturen heeft verrijkt.
  • Ze delen hun projectresultaten en ervaringen via sociale media, schoolwebsites, of andere relevante kanalen.
  • Gebruik de feedback en ervaringen om toekomstige taal- en cultuurprojecten te verbeteren en te ontwikkelen.

8. Toekomstige samenwerking

  • Verlies goeie partners niet uit het oog! Hou de contactgegevens bij om toekomstige eTwinning-projecten op te starten. Moedig je partners en leerlingen aan om na het project contact te houden met partnerscholen en toekomstige samenwerking te verkennen.

9. Tips

  • Werk samen met Cultuurkuur om met muzikanten aan de slag te gaan.
  • Betrek collega’s bij opdrachten die passen bij hun vak: Geschiedenis, aardrijkskunde, talen, LO (dansen op Belgische muziek) …
  • Vind lesmateriaal op klascement.be.
  • Ben je van plan om een eTwinning-project op te starten? Bekijk dan onze checklist met links naar nuttige info en tools. Je kan ook de checklist in een Word-document vinden zodat je zelf kan afvinken welke stappen je al genomen hebt. Zo ben je er ook zeker van dat je op het einde van volgend schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel kan aanvragen.