Een vakoverschrijdend eTwinning-project waarin leerlingen leren over voetbal en het WK, en als eindproduct een draaiboek voor een grootschalig event maken.

Ga je aan de slag? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

1. Introduction

  • Het WK voetbal in Qatar eind 2022 was heel controversieel omwille van duurzaamheid en mensenrechten. In dit project blikken we terug op dit WK, maar nemen we ook andere grootschalige events onder de loep.

  • Maak een TwinSpace met je projectpartners en nodig je leerlingen uit. Je vindt een stappenplan en handleiding om een eTwinning-account aan te maken en een TwinSpace te maken op onze website.

  • Laat je leerlingen een logo creëren en organiseer een logo-contest bv met www.tricider.com.

2. Voorstelling van de deelnemers en het project

  • Laat je leerlingen zichzelf voorstellen, en hun ideeën en voorkennis delen. Dit kan via Padlet, Flip, de TwinSpace…. Op basis hiervan kan je internationale teams maken: op basis van hun kennis en kunde, interessevelden en/of leeftijd. In stap 5 vind je verschillende projectideeën. Je kan je leerlingen hun favoriete opdracht laten kiezen en op basis hiervan hen verdelen in internationale teams.
  • Je kan focussen op WK voetbal: Ben je zelf een voetballer? Ben je geïnteresseerd in voetbal? Ben jij een 12de man? Wie is supporter van de Rode Duivels?
  • Je kan het ook meteen uitbreiden naar andere grootschalige events zoals muziekfestivals, tennistoernooien…

3. Oriëntatie

Bekijk samen – of laat de leerlingen informatie opzoeken over het WK:

  • de geschiedenis en regels van voetbal en World Cups, deelnemende landen, de hoofdsteden en vlaggen…, organiserende landen en cultuur,
  • hoe toegankelijk is een groot event als het WK voor mensen met beperkingen? Denk aan mentale beperkingen (overgevoeligheid aan licht en lawaai, grote massa’s…) en aan lichamelijke beperkingen (doofheid, blindheid, minder mobiele supporters…)
  • mathematische mogelijkheden om door te gaan naar de volgende ronde,
  • de impact van grootschalige toernooien op het milieu en klimaat, op de economie, op mensenrechten…,
  • ethische kwesties: bekijk dit clipje van www.pbslearningmedia.org met lesplan…

Organiseer een discussieforum. Dit kan in de TwinSpace. Hier praten leerlingen uit verschillende landen over verschillende aspecten van het WK Voetbal of muziekfestivals. De leerlingen kunnen vragen stellen, meningen delen en ideeën uitwisselen over onderwerpen zoals rivaliteit tussen teams, de rol van sport in de samenleving of de invloed van muziek op cultuur.

4. Toepassen

  • Je vormt internationale teams op basis van kennis en kunde, interessevelden (voetbal, andere sporten, muziek…) en/of ervaring met de organisatie van events.
  • Elk internationaal team verzamelt (pers)artikels over de organisatie van het WK in Qatar. Waarom was het wel/geen goed idee om in Qatar dit toernooi te organiseren?
  • Elk team stelt zijn bevinden voor in bv een Sway. Er zijn handige sjablonen in Office 365 beschikbaar.

5. Teamwork

Het is belangrijk om duidelijke richtlijnen te geven voor samenwerking, taakverdeling en deadlines om ervoor te zorgen dat de internationale teams effectief kunnen samenwerken.

Heb je je leerlingen in stap 3 laten opzoeken wat er fout liep bij de organisatie van het WK in Qatar? Dan kan je hen volgende opdracht geven:

  • De leerlingen schetsen in internationale teams een idee voor een duurzaam WK of EK in de toekomt, rekening houdend met hun eerdere bevindingen.
  • Ze creëren een logo, poster, reclamefilmpje… om de anderen te overtuigen van hun organisatie. In de afsluitende fase kunnen ze hun duurzaam event voorstellen aan de andere internationale teams en wordt het meest efficiënte event gekozen.

Meer ideeën om samen te werken:

  1. Muziekfestivalplanning: Laat leerlingen samenwerken aan het organiseren van een virtueel muziekfestival. Elk team kan een artiest uit hun land selecteren en informatie verzamelen over de muziekstijl, teksten en betekenis van hun liedjes. Ze kunnen samen een festivalprogramma opstellen, waarbij ze elkaars artiesten en muziek aanbevelen.
  2. Journalistieke verslaggeving: Vorm internationale journalistieke teams en laat de leerlingen samenwerken aan het maken van nieuwsberichten en artikelen over het WK Voetbal of een ander groot evenement. Elk team kan verantwoordelijk zijn voor het verslaan van een specifiek aspect, zoals wedstrijdverslagen, interviews met fans of achtergrondverhalen over de deelnemende landen.
  3. Virtuele tentoonstelling of videodocumentaire: Leerlingen kunnen samenwerken aan het maken van een tentoonstelling of videodocumentaire over het WK Voetbal of een muziekfestival. Elk team kan een specifiek aspect onderzoeken, zoals de organisatie, de impact op de lokale economie of de rol van vrijwilligers, en interviews afnemen met betrokkenen. Vervolgens kunnen de teams hun videomateriaal bewerken en samenvoegen tot een gezamenlijke documentaire.
  4. Fanart-uitwisseling: Laat leerlingen in internationale teams samenwerken aan het maken van fanart voor hun favoriete teams of artiesten. Elk teamlid kan een kunstwerk maken en dit delen met de andere teamleden, die vervolgens hun eigen interpretaties kunnen toevoegen of erop kunnen voortbouwen. Dit stimuleert creativiteit en artistieke expressie.
  5. Virtuele reisgids: Leerlingen werken samen een virtuele reisgids voor het gastland van het WK Voetbal of de locatie van het muziekfestival. Elk team kan informatie verzamelen over bezienswaardigheden, cultuur, geschiedenis en lokale gerechten, en dit presenteren in de vorm van een interactieve gids.
  6. Social media-campagne: Vorm internationale teams en laat de leerlingen samenwerken aan het bedenken en uitvoeren van een social media-campagne rond het WK Voetbal of het muziekfestival. Elk team kan verantwoordelijk zijn voor het maken van inhoud, zoals foto’s, video’s of infographics, en deze delen op verschillende sociale mediaplatforms om aandacht te genereren en betrokkenheid te vergroten.
  7. Sportieve analyse: Leerlingen kunnen samenwerken aan het analyseren van wedstrijden tijdens het WK Voetbal of optredens tijdens een muziekfestival. Elk team kan een wedstrijd of optreden selecteren, de prestaties van de spelers of artiesten analyseren en gezamenlijke rapporten of recensies maken.
  8. Een inclusief event: In opdracht 3 bekeken de leerlingen al hoe toegankelijk een groot event als het WK is (of zou moeten zijn) voor mensen met beperkingen. Lijst op wat er nodig is om mensen met een mentale beperking (overgevoeligheid aan licht en lawaai, grote massa’s…) en/of een lichamelijke beperking (doofheid, blindheid, minder mobiele supporters…) ten volle te laten genieten van je sport- of muzikale event.

6. Afsluiten

  • Deel je eindproducten via de TwinSpace op het ESEP-platform van eTwinning.
  • Laat tijdens een online meeting of op het forum in de TwinSpace ervaringen en menigen delen.
  • Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

Geef de leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.

Leerlingen hebben hun eindproducten, zoals de enquêtes en challenges, met hun partnerscholen gedeeld. Je kan deze ook delen binnen en buiten de schoolmuren, met collega’s, ouders, andere eTwinning-partners. Ook wij van eTwinning Vlaanderen willen graag meedoen met een challenge en good practices delen. Je kan je projectresultaten en ervaringen altijd mailen naar eTwinning@epos-vlaanderen.be. Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

7. Reflectie en disseminatie

  • Leerkrachten en leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd en hoe dit hun begrip van Europese talen en culturen heeft verrijkt.
  • Ze delen hun projectresultaten en ervaringen via sociale media, schoolwebsites, of andere relevante kanalen.
  • Gebruik de feedback en ervaringen om toekomstige taal- en cultuurprojecten te verbeteren en te ontwikkelen.

8. Toekomstige samenwerking

  • Verlies goeie partners niet uit het oog! Hou de contactgegevens bij om toekomstige eTwinning-projecten op te starten. Moedig je partners en leerlingen aan om na het project contact te houden met partnerscholen en toekomstige samenwerking te verkennen.

9. Tips

  • Werk samen met Amnesty International om mensenrechten bij het event WK Voetbal te bekijken.
  • Werk samen met Vlaamse Gebarentaal om te leren hoe je over voetbal kan praten in gebarentaal.
  • Vind lesmateriaal op klascement.be.
  • Betrek collega’s bij opdrachten die passen bij hun vak: bv in de lessen Lichamelijke Opvoeding worden de spelregels bekeken, tijdens Aardrijkskunde aandacht besteed aan de deelnemende (of ontbrekende) landen, de leerkracht geschiedenis bekijkt de evolutie van het sportevent of bekijkt die tegen de achtergrond van de geschiedenis (denk maar aan de Olympische spelen van 1936) …
  • Ben je van plan om een eTwinning-project op te starten? Bekijk dan onze checklist met links naar nuttige info en tools. Je kan ook de checklist in een Word-document vinden zodat je zelf kan afvinken welke stappen je al genomen hebt. Zo ben je er ook zeker van dat je op het einde van volgend schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel kan aanvragen.