Samen leren met nieuwe vrienden uit gans Europa? Dat kan. Met eTwinning!

Vandaag vieren we feest met onze vrienden om de kracht van vriendschap over de hele wereld extra in de kijker te zetten. Bij eTwinning Vlaanderen weten we dat echte vriendschappen niet alleen binnen de eigen schoolmuren ontstaan, maar dat je ook makkelijk vrienden kan maken met klasgenoten elders in Europa!

Als leerkracht heb je via eTwinning de unieke kans om internationale samenwerkingen aan te gaan op een heel eenvoudige manier. Deze projecten openen de deur naar nieuwe vriendschappen met collega’s uit heel Europa. Je leerlingen krijgen bovendien de mogelijkheid om vrienden te maken uit klassen in andere Europese landen terwijl ze samenwerken aan uitdagende en creatieve opdrachten.

Vriendschapsprojecten: enkele voorbeelden ter inspiratie

Met eTwinning kan je niet enkel vrienden maken, maar je kan ook een eTwinning-project opstarten met als thema ‘vriendschap’. We geven je graag enkele korte voorbeelden. Tip: werk je rond cultuur of nodig je graag een kunstenaar / gastspreker uit? Neem dan zeker contact op met Cultuurkuur.be. Zij helpen je hier heel graag mee verder!

1. Brieven aan een vriend

Doel: Het combineren van traditionele pennenvriendschappen met moderne technologie om interculturele communicatie en vriendschap tussen leerlingen te bevorderen.

  • Laat leerlingen korte introductiebrieven schrijven waarin ze zichzelf voorstellen en eventueel een foto of tekening toevoegen.
  • Laat leerlingen handgeschreven brieven, postkaarten, kerstkaartjes, nieuwjaarsbrieven… maken. Dit bevordert hun schrijfvaardigheid en geeft een persoonlijk tintje aan de communicatie.
  • Daarnaast gaan we uiteraard ook via de digitale weg communiceren. IT-tools die bij jou en je project passen, vind je hier. Zo kan je leerlingen korte video’s laten maken waarin ze hun leven, school, familie en cultuur beschrijven. Dit kunnen rondleidingen door hun huis of school zijn, of interviews met familieleden of vrienden. Je kan digitaal communiceren via een platform als Padlet.
  • Moedig leerlingen aan om regelmatig te corresponderen, bijvoorbeeld maandelijks. Laat hen reageren op de ontvangen brieven en video’s, waardoor een continue dialoog ontstaat. Om de communicatie wat te structureren en de leerlingen een houvast te geven, kan je thema’s voor de brieven introduceren: ‘feestdagen en tradities’, ‘een dag in mijn leven’, ‘mijn dromen en ambities’…
  • Je kan samen een blog of een digitaal boek, bijvoorbeeld via Bookcreator, maken waarin alle, of een selectie van, brieven, kaarten en video’s worden verzameld. Dit kan gedeeld worden met ouders, andere klassen en de bredere schoolgemeenschap.

2. Vriendschapskunst

Doel: Kunst gebruiken als middel om vriendschap uit te drukken en te vieren, en interculturele communicatie en samenwerking tussen leerlingen te bevorderen.

  • Laat leerlingen korte introducties schrijven of video’s maken waarin ze zichzelf voorstellen aan de partnerklas(sen). Bekijk samen kunstwerken die vriendschap uitbeelden en bespreek wat ze bijzonder maakt. Denk aan schilderijen, tekeningen, beelden en digitale kunst.
  • Inspiratie verzamelen: Bekijk samen kunstwerken die vriendschap uitbeelden en bespreek wat ze bijzonder maakt. Denk aan schilderijen, tekeningen, beelden en digitale kunst. We hebben enkele voorbeelden verzameld, maar ongetwijfeld vinden jij, je partners en je leerlingen er nog meer!
  • Bespreek verschillende thema’s die met vriendschap te maken hebben, zoals vertrouwen, samenwerking, en steun. Introduceer diverse kunsttechnieken zoals schilderen, tekenen, collage, fotografie en digitale kunst en laat leerlingen een kunstwerk maken. Maak je digitale kunstwerken? Dan kan je je leerlingen in internationale teams laten brainstormen en werken. Je kan ook met alle partners samen werken aan een kunstwerk over vriendschap. Denk maar aan een collage, een vervolgverhaal, een liedje, een filmpje, waarbij de input van elke partnerklas wordt geïntegreerd.
  • De tentoonstelling kan via een digitale galerij (bijvoorbeeld een Padlet-muur, een blog of een Google Site) zijn waar de kunstwerken worden geüpload samen met de bijbehorende beschrijvingen. Jullie kunnen dan ook een virtuele rondleiding door de galerij organiseren waarbij leerlingen hun kunstwerken presenteren aan de partnerklas en vragen beantwoorden.

3. Muzikale Vriendschap

Doel: Muziek gebruiken als middel om culturele uitwisseling en vriendschap tussen leerlingen uit verschillende landen te bevorderen.

  • Laat leerlingen korte introducties schrijven of video’s maken waarin ze zichzelf en hun muzikale interesses voorstellen aan de partnerklas.
  • Creëer een gezamenlijke online playlist (bijvoorbeeld op Spotify, YouTube of Apple Music) waar leerlingen hun favoriete nummers uit beide landen toevoegen. Je kan werken met thema’s: nummers die je meteen een goed gevoel geven, liedjes waarop je kan gaan sporten, songs die over vriendschap gaan, teksten die je beluisterd als je je niet zo gelukkig voelt…
  • Plan een virtueel concert via een platform zoals Zoom of Microsoft Teams. Laat leerlingen liedjes voor elkaar zingen of muziekstukken spelen.
  • Laat leerlingen muziek uit hun eigen cultuur of regio presenteren, inclusief traditionele of volksmuziek.
  • Werk aan gezamenlijke muziekprojecten, zoals het schrijven van een lied, het creëren van een mashup van nummers uit beide landen, of het opnemen van een gezamenlijke uitvoering waarbij leerlingen uit beide klassen een bijdrage leveren.

4. Vriendenboek 2.0

Doel: Een digitaal vriendenboek maken waarin leerlingen zich voorstellen aan hun partnerklas, waardoor ze hun interesses, hobby’s en culturele achtergrond kunnen delen en interculturele vriendschappen kunnen opbouwen.

  • Kies samen met je leerlingen en partners een platform voor het digitale vriendenboek, zoals Padlet, Google Sites, Microsoft OneNote, of een andere collaboratieve online tool.
  • Laat leerlingen een profiel opstellen waarin ze hun naam, leeftijd, hobby’s, favoriete boeken, films, muziek, sport en andere interesses beschrijven. Voeg ook een persoonlijke foto of tekening toe. Moedig leerlingen aan om commentaar te geven op de profielen van hun partnerklas en vragen te stellen. Dit kan via de opmerkingenfunctie op het platform of via een apart forum.
  • Je kan dit ook gebruiken als instapje voor een groter project: je kan deze info gebruiken om leerlingen in internationale groepen onder te verdelen. Samenwerking wordt uiteraard extra gestimuleerd door leerlingen in internationale groepjes te laten werken aan kleine projecten of vervolgprojecten, zoals het maken van een gezamenlijke video of het schrijven van een verhaal.

5. Vriendschapsdagboek

Doel: Een gezamenlijk dagboek bijhouden waarin leerlingen hun ervaringen en gedachten over vriendschap delen, met als doel het verdiepen van hun begrip van vriendschap en het bevorderen van interculturele relaties.

  • Laat leerlingen korte introducties schrijven of video’s maken waarin ze zichzelf en hun verwachtingen van het project voorstellen aan de partnerklas. Kies samen een platform voor het digitale dagboek, zoals Google Docs, Padlet, OneNote, of een ander collaboratief online tool. Maak een duidelijke indeling in het dagboek voor wekelijkse bijdragen. Dit kan een combinatie zijn van tekst, tekeningen, foto’s en video’s.
  • Om het dagboek makkelijker te structureren, kan je werken met (wekelijkse of maandelijkse) thema’s, bijvoorbeeld: wat betekent loyaliteit in vriendschap? Hoe bouw je vertrouwen op? Hoe werk je goed samen met vrienden? Je kan ook een boek, liedje of film die vriendschap als thema hebben als onderwerp kiezen. Laat leerlingen hun gedachten, mening en gevoelens hierover delen in het dagboek.
  • Laat leerlingen wekelijks een bijdrage leveren aan het dagboek. Dit kan een geschreven stuk zijn, een tekening, een foto of een video waarin ze hun gedachten en ervaringen over het thema van de week delen. Moedig leerlingen aan om te reageren op de bijdragen van hun partnerklas. Dit kan door middel van opmerkingen, vragen, of aanvullende bijdragen.
  • Je kan tijdens de online meetings ook eens een gastsprekers uitnodigen, zoals psychologen, auteurs of lokale helden, om te praten over verschillende aspecten van vriendschap. Zo kunnen leerlingen vragen stellen en reflecteren op wat ze hebben geleerd.