Een eTwinning-project waarbij kleuters samenwerken met verschillende landen in Europa rond de seizoenen, Sinterklaas en Kerstmis en samen de magie van december vieren.

Kleuters communiceren met de partnerklassen!

Het is niet evident, maar zeker wel mogelijk om kleuters die elkaars taal niet spreken toch effectief te laten samenwerken en communiceren in een eTwinning-project. Voor we het Decemberproject uitwerken, willen we je hiervoor enkele praktische tips geven.

  1. Visuele communicatie: Maak gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals foto’s, tekeningen en pictogrammen, om ideeën en boodschappen over te brengen. Kleuters kunnen bijvoorbeeld tekeningen maken om hun partners te laten zien wat ze willen delen of vragen. Introduceer emoji’s en eenvoudige pictogrammen om emoties of acties uit te drukken. Bijvoorbeeld, een lachende emoji om blijheid te tonen. Deel foto’s van kleuters en hun activiteiten in de klas. Dit kan een uitgangspunt zijn voor gesprekken en vergelijkingen tussen klassen.
  2. Eenvoudige taal: Gebruik eenvoudige en duidelijke taal bij het communiceren met kleuters, en moedig hen aan hetzelfde te doen. Vermijd complexe zinnen en gebruik korte en begrijpelijke woorden en zinnen.
  3. Beeldverhalen: Maak beeldverhalen met afbeeldingen en eenvoudige tekst om verhalen of boodschappen te delen. Dit kan de kleuters helpen om samen een verhaal te creëren.
  4. Videoberichten: Gebruik korte videoberichten waarin kleuters hun partners begroeten, zingen of iets over zichzelf vertellen. Beeld en geluid kunnen helpen bij de communicatie.
  5. Gezamenlijke projecten: Moedig gezamenlijke projecten aan waarbij beide klassen samenwerken aan activiteiten zoals tekeningen, knutselwerk of presentaties. Dit kan eenvoudige samenwerking stimuleren en ze hoeven bij het maken van een collage, bijvoorbeeld, geen taal te gebruiken.
  6. Online vertaalhulpmiddelen: Maak gebruik van online vertaalhulpmiddelen om eenvoudige zinnen of woorden te vertalen als dat nodig is. Zorg ervoor dat de vertaling begrijpelijk is voor kleuters.
  7. Geduld en begrip: Leer kleuters over geduld en begrip voor anderen. Ze kunnen leren dat hoewel ze verschillende talen spreken, ze nog steeds vrienden kunnen zijn en van elkaar kunnen leren.
  8. Videoconferenties: Organiseer videoconferenties waarbij kleuters elkaar kunnen zien en horen. Dit kan de betrokkenheid vergroten en kleuters in staat stellen om gezichtsuitdrukkingen en non-verbale communicatie te begrijpen.

Door deze praktische tips te volgen en creatieve manieren te vinden om kleuters te laten communiceren en samenwerken, kunnen ze een rijke leerervaring opdoen, ondanks taalverschillen.

Aan de slag!

Ga je aan de slag met dit eTwinning-project? Gebruik onze checklist zodat je geen stappen overslaat. Zo ben je er ook zeker van dat je alle nodige informatie hebt om op het einde van het schooljaar een Nationaal Kwaliteitslabel aan te vragen voor je eTwinning-project.

.

Je vindt dit project en andere projectideeën, samen met nuttige IT-tools om in elk fase van je eTwinning-project te gebruiken, op onze IT-tools-website.

Doelstellingen:

  • Stimuleren van culturele uitwisseling: Kleuters leren over en ervaren verschillende culturele festiviteiten die in december worden gevierd in Europa.
  • Bevorderen van intercultureel begrip: Kleuters ontwikkelen begrip en respect voor culturele verschillen door in contact te komen met leeftijdsgenoten uit andere landen.
  • Versterken van taal- en communicatievaardigheden: Kleuters worden aangemoedigd om eenvoudige communicatievaardigheden te ontwikkelen, ondanks taalverschillen, door middel van beeldmateriaal, tekeningen en eenvoudige taal.
  • Het delen van tradities en festiviteiten: Kleuters leren over en delen tradities rond Sinterklaas, Kerstmis en het winterseizoen met hun partners.
  • Focussen op actieve participatie: Kleuters nemen actief deel aan creatieve activiteiten, zoals tekenen, knutselen en het voorbereiden van feestelijke versieringen.
  • Bevorderen van positieve waarden: Kleuters leren positieve waarden zoals vriendschap, samenwerking, en respect voor de natuur en elkaar.
  • Feestelijke vreugde en bewustwording van de seizoenen: Kleuters ervaren de vreugde van decemberfestiviteiten en ontwikkelen tegelijkertijd bewustwording van seizoensgebonden veranderingen, zoals de winter.
  • Virtuele samenwerking en communicatie: Kleuters leren virtueel samen te werken met partners uit andere landen en communicatievaardigheden te ontwikkelen via eTwinning-platforms en videoconferenties.

Stappenplan voor het eTwinning-project:

Stap 1: Projectvoorbereiding

  • Maak een TwinSpace met je projectpartners. In een TwinSpace kan je ook je leerlingen toevoegen, maar met kleuter is dit minder praktisch. Je vindt een stappenplan en handleiding om een eTwinning-account aan te maken en een TwinSpace te maken op onze website.

  • Maak een projectteam van leerkrachten van verschillende scholen die willen deelnemen aan het eTwinning-project. Op zoek naar partners? Bekijk hier hoe je partners kan vinden.
  • Bepaal de doelgroep (leeftijd en niveau) voor het project. Je partners kunnen met andere leeftijdsgroepen werken, maar zorg ervoor dat dit op voorhand goed besproken is zodat het niet frustrerend wordt bij het maken van de opdrachten.

Maak een duidelijke tijdslijn met activiteiten, verwachtingen en deadlines. Hou rekening met de lesroosters, vakanties, uitstappen, examenperiodes… van alle partners. Wees flexibel, maar hou je aan de afgesproken deadlines om frustraties te vermijden.

Een voorbeeld van een tijdslijn vind je hier:

Stap 2: Projectintroductie

Doel: Deze aanpak moedigt kleuters aan om zichzelf en hun cultuur voor te stellen, terwijl ze tegelijkertijd een band opbouwen met hun partners uit andere landen. Het gebruik van eenvoudige IT-tools helpt kleuters om op een leuke en toegankelijke manier samen te werken aan een gezamenlijk eindproduct.

Activiteiten:

  • Maak een korte video waarin je jezelf en je kleuters voorstelt. Gebruik eenvoudige taal en visuele elementen zoals kleurrijke kaarten met namen en foto’s van de kleuters. Vertel wat over jezelf en benadruk de komende festiviteiten in december.
  • Zeg bijvoorbeeld: “Hoi, ik ben [naam van de leerkracht] en dit zijn mijn vrienden, [namen van de kleuters]. We houden van december, want we vieren [benadruk het specifieke feest in jouw regio, bijvoorbeeld Sinterklaas of Kerstmis].” Je kan wat je vertelt in een filmpje ondertitelen met apps zoals Headliner of Canva.
  • Leg aan de kleuters uit dat ze tekeningen kunnen maken van wat ze graag in december doen, zoals Sinterklaasliedjes zingen of kerstcadeaus uitpakken.

Samenwerking met de partnerklas:

  • Vraag de partnerklas om vergelijkbare video’s te maken waarin ze zichzelf en hun kleuters voorstellen. Deze video’s kunnen later worden gedeeld.
  • Laat kleuters van beide klassen hun tekeningen fotograferen en met hun partners delen. Ze kunnen de foto’s bijvoorbeeld uploaden naar een eenvoudige IT-tool zoals Padlet of een gemeenschappelijk online platform dat door de leerkrachten wordt gebruikt.
  • Als een gezamenlijk eindproduct kunnen de kleuters van beide klassen een digitale collage maken met de gedeelde tekeningen en video’s van zichzelf en hun partners. Dit kan worden gedaan met behulp van eenvoudige tools zoals Jamboard of Buncee, waar de tekeningen en video’s samen kunnen worden gevoegd om een gemeenschappelijke visuele presentatie te creëren.

Stap 3: Ontdekking van het winterseizoen

Doel: Maak je kleuters bewust van de veranderingen in de natuur tijdens de winter. Door eenvoudige natuurwandelingen en tekenactiviteiten leren kleuters om de winterse kenmerken van hun omgeving te observeren en te begrijpen, zoals bevroren bladeren en (als we geluk hebben tijdens de wintermaanden) besneeuwde landschappen. Dit helpt hen niet alleen de seizoensgebonden veranderingen te waarderen, maar stimuleert ook hun observatie- en tekenvaardigheden. Bovendien biedt de samenwerking met de partnerklas de mogelijkheid om culturele verschillen en overeenkomsten in de beleving van de winter te ontdekken en te delen. Ligt er geen sneeuw? Dan kan je de link leggen tussen het belang van zorgen voor de natuur en het milieu en de wintermaanden (zonder sneeuw).

Activiteiten:

  1. Geef de kleuters een ‘winterse zoektocht’-opdracht. Laat ze een lijst maken van winterse dingen die ze buiten kunnen vinden, zoals een sneeuwvlok, een dennenappel of een bevroren plas. Ze kunnen de gevonden items tekenen en fotograferen.
  2. Organiseer eenvoudige natuurwandelingen of buitenactiviteiten waarbij kleuters de veranderingen in de natuur tijdens de winter kunnen observeren. Benadruk de bevroren bladeren, koude lucht en andere kenmerken van dit seizoen.
  3. Leg uit aan de kleuters dat ze tekeningen kunnen maken van winterse taferelen die ze hebben waargenomen, zoals sneeuwpoppen, besneeuwde bomen of bevroren vijvers.

Samenwerking met de partnerklas:

  1. Laat de partnerklas ook winterwandelingen maken en winterse tekeningen van hun omgeving creëren.
  2. Deel de tekeningen en foto’s met de partnerklas via een eenvoudige IT-tool zoals Seesaw (een platform voor delen en samenwerken in de klas). Zo kunnen kleuters elkaars waarnemingen vergelijken en bespreken.
  3. Als gezamenlijk eindproduct kunnen kleuters van beide klassen een digitale presentatie maken waarin ze hun winterse ontdekkingen delen. Ze kunnen gebruikmaken van een eenvoudige tool zoals StoryJumper om een gezamenlijk digitaal boek te creëren waarin hun tekeningen en waarnemingen worden gedeeld.

Stap 4. Deelproces met de partnerklas: TwinSpace en online meetings

Doel: ,Deze aanpak moedigt kleuters aan om de betekenis van Kerstmis te begrijpen, terwijl ze hun creatieve vaardigheden ontwikkelen. Het gebruik van eenvoudige IT-tools maakt het gemakkelijk om resultaten te delen en een gezamenlijk eindproduct te creëren dat de culturele diversiteit van Kerstmis weerspiegelt.

Activiteiten:

  1. Introduceer het kerstthema aan de kleuters en leg eenvoudig uit waarom Kerstmis wordt gevierd. Gebruik visuele hulpmiddelen zoals afbeeldingen van kerstbomen en cadeautjes om het begrip te ondersteunen.
  2. Leg aan de kleuters uit dat ze kerstversieringen kunnen maken, zoals kerstballen of kerstkaarten.
  3. Geef elke klas de opdracht om kerstballen te maken met afbeeldingen die de tradities van hun eigen land weerspiegelen. Bijvoorbeeld, een Vlaamse kerstbal met een afbeelding van Sinterklaas of Sint-Maarten, een Belgische kerstbal vol frietjes, een kerstbal van chocolade…

Samenwerking met de partnerklas:

  • Deel de gemaakte kerstversieringen en kerstkaarten met de partnerklas via een eenvoudige IT-tool zoals Flipgrid. In deze video’s kunnen kleuters uitleggen hoe ze hun versieringen hebben gemaakt en waarom bepaalde symbolen belangrijk zijn.
  • Vraag de partnerklas om hetzelfde te doen en hun eigen kerstversieringen te delen. Dit geeft kleuters de kans om elkaars creaties te bewonderen en vragen te stellen.
  • Als een gezamenlijk eindproduct kunnen kleuters van beide klassen een digitale kerstboom creëren met afbeeldingen van de kerstballen en kerstkaarten die ze hebben gemaakt. Ze kunnen een eenvoudige tool zoals Canva gebruiken om een gemeenschappelijke digitale kerstboom te ontwerpen.

Stap 5. Samenwerken aan kerstversieringen

Doel: Deze aanpak moedigt kleuters aan om samen te werken aan een gezamenlijk kunstproject dat de culturele diversiteit viert. Het gebruik van eenvoudige IT-tools maakt het gemakkelijk om resultaten te delen en een gezamenlijk eindproduct te creëren.

Activiteiten ivm kerstboomversiering:

  • Organiseer een gezamenlijke kerstversieringsactiviteit waarbij kleuters van beide klassen samenwerken aan de creatie van een kerstboomversiering of een gezamenlijke kerstkaart. Geef aan dat dit een gezamenlijk project is om hun vriendschap te vieren.
  • Leg uit aan de kleuters dat ze tekeningen of knutselwerken kunnen maken die deel zullen uitmaken van het gezamenlijke kerstproject. Ze kunnen bijvoorbeeld sneeuwvlokken, kerstballen of kleine kerstcadeautjes maken.
  • Geef de kleuters de opdracht om internationale sneeuwvlokken te maken. Elke sneeuwvlok moet de vlag of een kenmerkende afbeelding van het partnerland bevatten.

Samenwerking met de Partnerklas:

  • Laat beide klassen hun kerstversieringen maken en vervolgens delen via een eenvoudige IT-tool zoals Flipgrid of een gemeenschappelijk online platform.
  • De partnerklas kan vervolgens de ontvangen versieringen gebruiken om hun eigen kerstboom of -kaart samen te stellen. Dit creëert een gevoel van samenwerking en betrokkenheid bij het gezamenlijke project.
  • Als een gezamenlijk eindproduct kunnen kleuters van beide klassen een virtuele kerstboom creëren met afbeeldingen van de internationale sneeuwvlokken en andere kerstversieringen die ze hebben gemaakt. Ze kunnen een eenvoudige tool zoals Jamboard gebruiken om dit te doen.

Opdrachten ivm de kerstman:

  • De internationale kerstman: Geef elke klas de opdracht om de Kerstman te tekenen of knutselen op basis van hoe hij in hun land wordt voorgesteld. Dit kan variëren, bijvoorbeeld, de Kerstman, Santa Claus, Père Noël, of andere lokale namen.
  • Laat de klassen hun gemaakte Kerstmannen delen via een gemeenschappelijk online platform zoals Padlet of Seesaw. Vraag de partnerklas om de verschillende Kerstmannen te bekijken en te vergelijken.

  • De Kerstman in actie: Vraag de kleuters om tekeningen of knutselwerken te maken waarin de Kerstman bezig is met verschillende kerstactiviteiten, zoals cadeautjes inpakken, in de slee zitten, of sneeuwpoppen bouwen.
  • Laat de klassen hun Kerstman in actie delen via Flipgrid-video’s. Kleuters kunnen vertellen wat hun Kerstman aan het doen is en waarom dit belangrijk is tijdens Kerstmis.

  • Kerstwensen voor de Kerstman: Vraag kleuters om eenvoudige kerstwensen te schrijven of te tekenen voor de Kerstman. Ze kunnen bijvoorbeeld vragen om specifieke cadeautjes of gewoon een ‘Fijne Kerst’ wensen.
  • Laat kleuters hun kerstwensen voor de Kerstman delen via een gemeenschappelijke digitale kerstkaart die ze gezamenlijk maken op Canva. Elke klas kan een deel van de kaart maken.

Laat je kleuters ook zoveel mogelijk in samenwerken.

Stap 6. Virtuele kerstversiering

Doel: Deze aanpak moedigt kleuters aan om feestelijke vreugde en vriendschap te delen, terwijl ze taalvaardigheden ontwikkelen en culturele diversiteit vieren. Het gebruik van eenvoudige IT-tools maakt de virtuele bijeenkomst gemakkelijk en plezierig, en met een hapje en een drankje wordt het nog plezanter!

Activiteiten:

  • Organiseer een virtuele bijeenkomst via videoconferentie waarbij kleuters van beide klassen de gelegenheid krijgen om hun kerstversieringen en kerstwensen met elkaar te delen. Benadruk dat dit een feestelijke gelegenheid is om vriendschap te vieren. Misschien kunnen jullie allemaal een kerstmaal voorzien voor jullie kleuters? Samen virtueel aperitieven of dineren?
  • Leg uit aan de kleuters dat ze hun kerstversieringen kunnen tonen en kerstliedjes kunnen zingen voor hun partners. Ze kunnen eenvoudige kerstwensen overbrengen in hun eigen taal en eventueel in de taal van de partnerklas.
  • Geef kleuters de opdracht om “Fijne Kerst” en andere kerstwensen in verschillende talen te leren en te delen. Laat ze een lijst maken van kerstwensen in de talen van de partnerklas.

Samenwerking met de partnerklas:

  • Organiseer de virtuele bijeenkomst via een eenvoudige videoconferentietool zoals Zoom of Google Meet, waarbij kleuters hun kerstversieringen tonen, liedjes zingen en kerstwensen overbrengen.
  • Laat de partnerklas hetzelfde doen en hun kerstviering delen. Dit biedt kleuters de kans om de verschillen en overeenkomsten in hoe Kerstmis wordt gevierd in hun respectievelijke landen te ontdekken.
  • Als een gezamenlijk eindproduct kunnen kleuters van beide klassen een virtueel kerstkaartje maken met afbeeldingen en kerstwensen in verschillende talen. Ze kunnen gebruikmaken van een eenvoudige tool zoals Canva om de kaart te ontwerpen en delen.

Stap 7. Evaluatie, reflectie en disseminatie & certificaten

Doel: Het afsluitend evenement is een belangrijk moment waarbij kleuters de kans krijgen om hun prestaties te delen en hun banden met leeftijdsgenoten uit andere landen te versterken.

Praktische voorbeelden

  1. Reflectie en ervaringen delen:
    • Organiseer reflectiesessies in beide klassen waar kleuters kunnen nadenken over wat ze hebben geleerd tijdens het project.
    • Laat kleuters hun gedachten en ervaringen delen, bijvoorbeeld door in kleine groepen te praten of door individuele reflectieverslagen te tekenen of schrijven.
  2. Virtuele bijeenkomst:
    • Plan een afsluitend virtueel evenement, zoals een videoconferentie, waarbij de kleuters van beide klassen elkaar kunnen ontmoeten en hun projecten, tekeningen en foto’s kunnen delen.
    • Tijdens deze bijeenkomst kunnen kleuters vragen stellen aan hun partners en meer te weten komen over hun ervaringen en projectresultaten.
  3. Gezamenlijke presentatie:
    • Laat kleuters gezamenlijke presentaties voorbereiden waarin ze de hoogtepunten van hun project benadrukken. Dit kunnen diavoorstellingen zijn met foto’s, tekeningen en verhalen over hun ervaringen.
    • Deel deze presentaties met de partnerklas via eTwinning-berichten of een gedeeld online platform.
  4. Afsluitend reflectieverslag:
    • Moedig kleuters aan om een afsluitend reflectieverslag te tekenen, vertellen of schrijven waarin ze beschrijven wat ze hebben geleerd van elkaar.
    • Leerkrachten kunnen deze verslagen delen met de partnerklas.
  5. Dankbetuiging en toekomstige plannen:
    • Laat kleuters een bedankingsbriefje maken voor hun partners. Na al dat online samenwerken, mag er ook wel nog eens een briefje per post verstuurd worden.
    • Verlies goeie partners niet uit het oog! Hou de contactgegevens bij om toekomstige eTwinning-projecten op te starten. Moedig je partners en leerlingen aan om na het project contact te houden met partnerscholen en toekomstige samenwerking te verkennen.

Geef de leerlingen een eTwinning-certificaat of diploma als beloning voor hun deelname aan het project. Je kan het template gebruiken om aan je kleuters een diploma of aan je leerlingen een certificaat te geven. In Canva kan je dit makkelijk zelf bewerken.

Je kan je kleuters evalueren mbv rubrics. Dit is een kort voorbeeld:

Je kan je project-resulaten ook delen binnen en buiten de schoolmuren, met collega’s, ouders, andere eTwinning-partners. Ook wij van eTwinning Vlaanderen willen graag jullie good practices delen. Je kan je projectresultaten en ervaringen altijd mailen naar eTwinning@epos-vlaanderen.be. Op onze website met IT-tools voor je eTwinning-project vind je heel wat ideeën voor eindproducten die bij je project passen.

EXTRA TIPS