eTwinning Awards 2023
Tijden de maand januari brengt het eTwinning team een bezoek aan de 9 scholen die een eTwinning Award wonnen in 2023. De Belgica Award reiken we uit op ons netwerkevent #Belgica op 21 februari. Benieuwd naar de leerkrachten en leerlingen die met hun project in de prijzen vielen? Lees verder en stay tuned! De komende dagen bezoeken we immers nog 3 andere Award-winnaars!
Meer te weten komen over de labels en Awards die je kan winnen met je eTwinning-project? Hier lees je er alles over!
Ontdek de winnaars van 2023:
Kom tijdens de maand januari te weten welke eTwinning-projecten er een Award gekregen hebben en lees hier gauw verder om alles te weten te komen over de winnende projecten!
- Hoofdprijs
- Runner-up
- ICT-prijs – Geschichten als Türen zum Dialog – Wim Pectoor – Lodewijk Makeblijde College Poperinge
- Integratie in het curriculum-prijs – Food to save our planet – Els Merveillie & Leen Carly – De Bron Tielt
- Samenwerkingsprijs – Friendly robotics – get moving – Joris Van Meerhaeghe – Don Bosco Kortrijk
- EU partnerschap-prijs – Lundanta Kune – Silvia Roels & Evy Sierens – Buso ’t Vurstjen Evergem & GO! basisschool De Driesprong
- Aanmoedigingsprijs – Sterre is ill – Nathalie Meersman – GO! Basisschool Unescoschool Sterrenbos Hamme
- Jaarthema – Fairy Tales 21st Century – Evy Sierens – GO! basisschool De Driesprong
- Belgica-prijs
“Geschichten als Türen zum Dialog” van Wim Pectoor en zijn leerlingen uit het Lodewijk Makeblijde College in Poperinge winnen de ICT-Award!
Wim Pectoor (LMC Popering) valt opnieuw in de prijzen met het schitterende eTwinning-project “Geschichten als Türen zum Dialog” – een ware inspiratie voor scholen en projecten over heel Europa. Voor het tweede jaar op rij ontvangen Wim en zijn leerlingen een welverdiende eTwinning Award.
Tijdens de boeiende presentatie van het project door leerkracht Wim Pectoor kregen we te zien wat de leerlingen allemaal verwezenlijkt hebben. Alle opdrachte en eindresultaten op een rijtje te zien, verwonderde het eTwinning-team, deed de directeur versteld staan, en verbaasde zelfs ook de leerlingen: hadden zij tijdens de lessen Duits werkelijk met zoveel leuke en uitdagende ICT-tools deze mooie resultaten behaald?
Een externe jury heeft jullie project beoordeeld en deelt graag enkele opmerkingen:
- Het project werd opvallend goed gecoördineerd, wat resulteerde in een hoogwaardig eindresultaat.
- De leerlingen werkten samen aan een superoriginele gezamenlijke mergecube met kwaliteitsvol materiaal uit alle partnerlanden. De zelfstandigheid van de leerlingen viel op, mede dankzij de ondersteuning van de leerkrachten.
- Het TwinSpace werd efficiënt en doelmatig benut.
- Het project behaalde de maximale score voor het gebruik van ICT, waarbij een breed scala aan digitale tools werd ingezet. De jury was onder de indruk van de geïntegreerde aanpak van diverse ICT-toepassingen, versterkt door praktische handleidingen.
“Geschichten als Türen zum Dialog” van Wim Pectoor en zijn leerlingen wint de de eTwinning ICT Award. Ze krijgen 3 workshops van Digitale Wolven, ter waarde van 250 euro elk. Digitale Wolven, een vzw die digitale vaardigheden bevordert, richt zich vooral op maatschappelijk kwetsbare doelgroepen om hun kansen op sociale inclusie, digitale inclusie en economische zelfstandigheid te vergroten.
Kom meer te weten over het project door de presentatie van Wim Pectoor!
“Food to Save Our Planet” van Els Merveillie, Leen Carly en hun leerlingen uit De Bron in Tielt winnen de Award ‘Integratie in het curriculum’.
Het eTwinning-team werd hartelijk ontvangen in De Bron in Tielt met een plantaardige aperitief en gezonde lunch, een weerspiegeling van de waardevolle lessen die de leerlingen hebben opgedaan tijdens het winnende project. Verbindend en inspirerend, zo kunnen we het prijswinnende project “Food to Save Our Planet” van Els Merveillie, Leen Carly en hun leerlingen het beste omschrijven. Dit project heeft bewezen een voorbeeld te zijn voor andere scholen en projecten.
Net als vorig jaar bekronen we dit succes met een eTwinning Award. Meer te weten komen over dit project? Bekijk dan zeker de presentatie en het filmpje!
Na de presentatie door leerkracht Els, deelden we graag enkele jurycommentaren:
- De leerkrachten zetten een heldere structuur op, waarna de leerlingen veel autonomie kregen om uit een brede waaier van opdrachten te kiezen. Dit alles onder uitstekende begeleiding.
- Het project maakte gebruik van 10 verschillende ICT-toepassingen, een knap voorbeeld van integratie van ICT.
- De vakoverschrijdende aanpak, waarbij STEM, Engels en ICT met elkaar verweven werden, werd met lof ontvangen. De doelstellingen uit het curriculum werden helder en duidelijk omschreven en toegepast.
Om deze verdiensten te erkennen, reiken wij het project “Food to Save Our Planet” de eTwinning Integratie in het Curriculum Award uit. Als beloning ontvangen de leerkrachten en leerlingen een waardebon van 750 euro bij bol.com om hun verdere internationaliseringsinitiatieven een extra boost te geven.
“Fairy Tales 21st Century” van Evy Sierens en haar leerlingen uit GO! Basisschool De Driesprong Maldegem wint de eTwinning Jaarthema “Innovatie en Educatie” Award!
Naast eTwinning-ambassadeurs Wim Pectoor en Els Merveillie, viel ook eTwinning-ambassadeur Evy Sierens in de prijzen! Vanuit eTwinning Vlaanderen zijn we verheugd om de inspirerende prestaties van De Driesprong Maldegem te vieren. Het prijswinnende project “Fairy Tales” heeft de school opnieuw tot een boegbeeld gemaakt voor andere scholen en projecten. Wat dit project bijzonder maakt, is de betrokkenheid van jonge kinderen, waarbij grensdoorbrekend onderwijs dagelijks wordt omarmd. Een ware demonstratie dat internationalisering voor alle leeftijden is.
Net als vorig jaar bekronen we deze inzet heel graag met een welverdiende eTwinning Award. De externe jury heeft het project nauwkeurig beoordeeld en deelt enkele positieve commentaren:
- De Twinspace/Padlet bleek een waardevolle aanvulling bij het Erasmus-project, met een knap staaltje blended mobility learning.
- Leerkrachten bereidden de activiteiten goed voor en volgden deze tijdens diverse meetings nauwgezet op.
- Creatieve IT-tools werden ingezet bij het herschrijven en presenteren van moderne sprookjes, waardoor jonge leerlingen vertrouwd raken met innovatief digitaal gebruik.
- Een duidelijke link tussen het project en onderwijsdoelstellingen voor taal en muziek, met een multidisciplinaire aanpak.
- Doordachte disseminatiestrategie betrok de hele school bij het project.
Het project “Fairy Tales” wint de eTwinning Jaarthema “Innovatie en Educatie” Award, waarbij de focus op creativiteit een doorslaggevende factor is. Innovatie in onderwijs staat niet altijd gelijk aan hoogtechnologische praktijken. Creativiteit heeft in dit project de hoofdrol gespeeld om deze Award te rechtvaardigen. We zijn verheugd dat Jeroen De Keyser, voormalig eTwinning coördinator en nu Head of Education bij i3-technologies, ons team heeft vergezeld om de prijs uit reiken.
‘Sterre is ill’, een eTwinning-project rond duurzaamheid, van Nathalie Meersman en haar leerlingen uit GO! Basisschool Unescoschool Sterrenbos Hamme winnen de aanmoedigingsprijs!
Nathalie Meersman en haar leerlingen uit Sterrenbos in Hamme werden bekroond met de prestigieuze eTwinning Aanmoedigingsprijs voor hun buitengewone inzet en creativiteit in het educatieve project “Sterre is ill”.
Wat het project van Sterrenbos zo bijzonder maakt, is onder andere de jonge leeftijd van de deelnemende kinderen. Het is uniek dat deze school en haar leerkrachten zich inzetten voor grensoverschrijdend en klasdoorbrekend onderwijs op zo’n jonge leeftijd.
De kick-off van het project, genaamd “Sterre is ill”, werd mede mogelijk gemaakt door MOS Vlaanderen, een waardevolle Vlaamse partner van eTwinning die de Europese prioriteit rond duurzaamheid versterkt. Het project heeft als doel om duurzaamheid op een creatieve manier onder de aandacht te brengen, en dit heeft geresulteerd in een prijzenswaardige erkenning.
We delen graag enkele opmerkingen van de jury
- De onderwijsdoelstellingen waren niet alleen relevant, specifiek en meetbaar, maar er werd ook op een systematische manier multidisciplinair gewerkt.
- Het project bood verschillende sleutelcompetenties aan, waaronder burgerzin, meertaligheid, cultureel bewustzijn, socio-relationele competenties en leren leren.
- De nieuwsgierigheid van de leerlingen werd aangescherpt, en de inspraak van de leerlingen droeg bij aan een gevoel van betrokkenheid bij het project.
- Een opvallend element van het project was de ontwikkeling van een choreografie waarbij de leerlingen dansten voor het klimaat. Dit creatieve product werd geprezen als een effectieve manier om jonge leerlingen bewust te maken van het belang van duurzaamheid.
Vanwege de recente start van eTwinning-projecten op deze school en de duidelijke link van het gekozen thema met de visie van de UNESCO-scholen, heeft het Sterrenbos de eTwinning Aanmoedigingsprijs Award gewonnen. Als erkenning voor hun toewijding ontvangt de school een waardebon van 500 euro bij bol.com, waarmee ze hun verdere internationaliseringsinitiatieven kunnen versterken.
Wil je samen met je leerlingen ook het eTwinning-project ‘Sterre is ill’ uitwerken? Volg dan onze stappenplannen en laat je onderdompelen in een duurzaam Europa!
‘Friendly Robitics – get moving’ van Joris Van Meerhaege en zijn leerlingen uit het Don Bosco College in Kortrijk krijgt de eTwinning Samenwerking tussen Partnerscholen Award
Don Bosco Kortrijk is, dankzij leerkracht en eTwinning-ambassadeur Joris Van Meerhaege opnieuw in de schijnwerpers geplaatst, ditmaal vanwege hun succesvolle project “Friendly Robotics – Get moving”.
- De jury prees het project als een groot en knap initiatief waarbij leerlingen veel autonomie kregen. De gestructureerde aanpak, waarbij internationale teams werkten aan doelstellingen onder begeleiding van leerkrachten als coaches, werd als zeer positief beoordeeld.
- Een opvallend aspect was het gebruik van opensource software, wat door de jury werd toegejuicht als een waardevolle keuze. De combinatie van blended learning en co-teaching in dit project dient als inspiratie voor andere scholen die streven naar innovatieve pedagogische lespraktijken.
- Het project viel ook op vanwege de uitstekende documentatie en doordachte disseminatiestrategie, waarmee de resultaten ver buiten de schoolmuren werden gepromoot.
In erkenning van het aanzienlijke werk en de coördinerende rol van de leerkrachten, heeft Don Bosco Kortrijk de eTwinning Samenwerking tussen Partnerscholen Award ontvangen. Als beloning ontvangt de school een waardebon van 750 euro bij bol.com om hun verdere internationaliseringsinitiatieven een extra boost te geven.
‘Ludanta Kunes’ van Silvia Roels uit BUSO ’t Vurstjen in Evergem en Evy Sierens uit Basisschool De Driesprong uit Maldegem wint eTwinning EU Partnerschap Award!
School voor Buitengewoon Onderwijs ’t Vurstjen Evergem en Basisschool De Driesprong in Maldegem worden opnieuw erkend als een boegbeeld en inspiratiebron voor andere scholen en projecten, dankzij het succesvolle eTwinning-project Ludanta Kune.
Het bijzondere aan Ludanta Kune is niet alleen het winnen van een eTwinning Award, maar ook de betrokkenheid van jonge leerlingen in het bijzonder onderwijs. Dit bewijst dat internationalisering toegankelijk is voor alle leeftijden en onderwijstypes.
De externe jury was onder de indruk van de geïntegreerde aanpak van Ludanta Kune binnen het Erasmus+ project, met een focus op het ondersteunen van fysieke mobiliteiten op een gecoördineerde manier.
- Het project biedt een breed scala aan activiteiten, waarbij interactief game-based learning tussen verschillende landen centraal staat. Dit innovatieve onderwijsmodel is des te opmerkelijker gezien de jonge leeftijd van de leerlingen, waarbij de leerkrachten succesvol de juiste ICT-tools hebben ingezet.
- Een bijzonder kenmerk van Ludanta Kune is dat het project schoolbreed werd gedragen door verschillende leerkrachten, die erin slaagden leerplandoelstellingen te integreren via diverse activiteiten. De uitstekende disseminatie van het project reikte ver buiten de schoolmuren en betrok ook ouders nauw bij de activiteiten.
Vanwege de knappe combinatie van online en onsite activiteiten en de rolmodelstatus voor blended mobility learning, heeft Ludanta Kune de eTwinning EU Partnerschap Award gewonnen. Als beloning ontvangt het project twee tickets en twee gold cards, waarmee de leerkrachten kunnen deelnemen aan een PDW/seminar naar keuze, om zich verder te professionaliseren en te netwerken voor toekomstige eTwinning-projecten.